zooper Startet 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2014 I tidligere innlegg har jeg skrevet at jeg ønsker jolle, men har ikke noe sted å oppbevare den. Jeg har ikke daviter, ønsker ikke daviter, og har heller ikke plass på dekk pga et babystag som står i veien. Båten er helt ny for meg, og jeg har enda å sjøsette den, så det var først i går jeg oppdaget at det kun tar sekunder å fjerne babystaget fra fordekket. Båten er en Jeanneau Rush 111 (også kalt Sun Shine 36). Jeg leste i en annonse ett eller annet sted om at babystaget er avtakbart... hva som menes med dette vet jeg ikke. Dette er min første seilbåt, så min kunnskap er så der. Tanken min var at jeg kunne ta av babystaget og lagre jolla på dekk, og kun pakke ned jolla og sette på babystaget når jeg forventer skikkelig ruskevær eller skal på lengere overfarter. Under slike forhold bør jolla uansett være nedpakket. Jeg seiler for det meste i indre og ytre Oslofjord... Mitt spørsmål er om dette er en dårlig idé? Alle innspill mottas med glede. Link to post
Festina Lente IV Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Jeg et selvfølgelig ikke hvordan det er med din båt, og går ut fra at babystag er det samme som også kalles kutterstag på min båt. I min visdom fjernet jeg dette, ikke for å få plass til jolla, men for å gjøre det lettere å slå. Genoaen satte seg alltid fast i staget når det blåste litt. Da jeg etter en sesong med slag uten problemer kom til riggfirma for å få orden på rullegenoasystemet ble det fy i ansiktet og Korvald i røsten fra den kanten. Staget måtte stå der for å stabilisere masten, og man kunne fort få pumping i riggen ved å fjerne staget. Det var ikke bra, med eventuell materialtretthet i masta og rasing av rigg. Så nå er staget montert på plass igjen, og gir litt mere jobb når man slår. Båten er mastheadrigget, og kutterstaget står som støtte for lensetakler, og er parallelt med forstaget ca 1,5 meter bak forstaget. Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Trodde kutterstag var for å heise seil og babystag for å støtte mast, særlig ved revet storseil? Link to post
Festina Lente IV Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Jeg skal ikke uttale meg bombastisk om det, men jeg kan selvfølgelig heise kutterseilet (som jeg faktisk har) der, og det kan vel bli aktuelt en gang, men jeg føler det er lettere å reve rullegenoaen. At kutterseilet støtter riggen er det ingen tvil om, det er neppe nødvendig med en 12 mm vaier for bare å holde seilet. Når riggeren sa det han sa forstår jeg det jo, kutterstaget er festet til masta på motsatt side av lensetaklene, så når du strammer lensetaklene presser du masta ned mot kjølen, og hindrer at masta bøyes bakover, ved innfestningen til lensetaklene. Garantert mange som vet masse om dette her, skal bli artig når de kommer på banen. Jeg refererer bare riggeren båten var inne hos. Som han sa, "det er viktig at riggen er riktig og blir vedlikeholdt riktig, du vil neppe at riggen skal komme ned fordi noe ryker". Det er jeg helt enig i, selv om det koster noen kroner. Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 (redigert) Av det jeg har lest, og prøvd å forstå, så brukes/strammes babystaget når man rever storseilet. Ved revet storseil, så endres toppunktet av storseilet og masten blir belastet på et lavere punkt enn om storseilet er til topps. Derfor må masta ha forstag lavere nede. Der kommer babystaget inn i bildet. -Nå snakker jeg om mastheadrigg. Ved brøkdelsrigg er jo forstaget allerede lavere nede på masta enn masthead, så da gir det støtte (det siste er min egen teori og forståelse av det. På mitt babystag er det tau og trinser nederst, tilbakeført til cockpit, som gjør at jeg kan stramme det fra cockpit. Jeg kan således også slakke det ut og legge staget inntil masten når jeg ikke bruker det. Men som Festina sier, jeg ser frem til at det som virkelig kan dette, melder seg på. :) Redigert 6.Mai.2014 av Eureka (see edit history) Link to post
Framtia Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Det er vanskelig å si noe om dette uten å vite hva slags rigg det er du har. Kutterstag kan være påkrevet, men mange rigger står fint uten. Det høres jo litt tvilsomt ut om en rigg som krever baby/kutterstag har en slik hurtigkobling for å kunne seile uten. Jeg ville tatt bilde av riggen og kontaktet f.eks heibergrigg.no så får du sikkert hjelp. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
StorStas Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Zooper, du bør ikke ta av babystaget. Det er med på å støtte midterste del av masta di, som Eureka er inne på. Har bare sett bilder av båttypen på finn o.l., men ser at babystaget danner et "triangel" med undervantene (festet ca. samme sted på masten). Fjerner du babystaget, fjerner du også støtten fra babystaget på det punktet. Da får du fort pumping i masta, med påfølgende mastebrekk fordi masta "inverterer", brekker bakover der hvor babystaget skulle vært. Link to post
pacuare Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Jeg kjenner ikke til Rush 111, men ett bilde avslører at det er masthead med tverrstilte salingshorn. For å stabilisere masta går undervantet bakover som motvirkes av babystaget (som er fremover). Så hvis du har veldig stramme undervant kan du ikke fjerne babystag. Det som kan knekke masta er invertering, altså at midten av masta kommer lenger bak enn en linje fra topp til bunn. Bøy andre veien er masta beregnet for, men feil vei er ikke bra. For motor og i lite vind ville jeg ikke nølt med å ta ned kutterstaget. På kryss motvirker stramt storseil invertering, så da er det også relativt trygt (har aldri seilt båten, så min observasjon er teoretisk). Det som er skummelt er lens i mye sjø. Da må det stå på. Kutterstag er jeg enig i at er for å sette seil på. Seilt både med avtagbart og fast. Når det er seil på kutterstaget må det brukes lensetakler (med mindre kutterstaget går nesten helt til toppen av masta). Å bruke lensetakler uten kutterstag er litt tvilsomt, en må vite hva en gjør. På en båt jeg har seilt mye bruker vi lensetakler uten kutterstag, dette for å rette ut forstaget uten å bøye masta for mye. Men denne masta er orginal uten lensetakler / kutterstag. Bruk litt tid på å se på masta når du seiler. Med normal bøy og uten pumping forstår jeg ikke behov for kutterstag, men en rigger som ser båten er normalt til å stole på. Link to post
OddvarT Svart 15.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 Hei. Jeg har en 46 ft masthead med fastmontert kutterstag. Båten har også babystag. Jeg har vært inne på tanken om å kunne demontere kutterstaget og montere det ved behov. Jeg kan forøvrig for lite om rigging til å vurdere om det vil ha noen betydning for riggens integritet å fjerne kutterstaget. Lensetaklene bruker jeg ikke med mindre jeg har heist kutterseilet. Båten brukes utelukkende til turseiling. Kanskje noen her som vet? Link to post
seilfred Svart 15.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 Jeg er heller ingen proff rigger, men jeg mener @Eureka og @pacuare er inne på det vesentlige her. Er masten konstruert med babystag, så er det der fordi det trengs. Jeg f.eks. har et ettermontert kutterstag for å kunne heise et stormseil. Det behøves egentlig ikke for mastens stabilitet. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 15.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 OddvarT skrev 31 minutter siden: Hei. Jeg har en 46 ft masthead med fastmontert kutterstag. Båten har også babystag. Jeg har vært inne på tanken om å kunne demontere kutterstaget og montere det ved behov. Jeg kan forøvrig for lite om rigging til å vurdere om det vil ha noen betydning for riggens integritet å fjerne kutterstaget. Lensetaklene bruker jeg ikke med mindre jeg har heist kutterseilet. Båten brukes utelukkende til turseiling. Kanskje noen her som vet? Men det du spr om blir vanskelig å svare spesifikt på uten båttype, evt om det er originalrigg, og helst bilder .. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
OddvarT Svart 15.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 @seilfred Takk for fin tilbakemelding. Båten er en Grand Soleil 2002 masthead med originalt kutterstag, babystag, lensetakler og tre akterlente salingshorn. Jeg tenkte bare å høre litt her, før jeg evt kontaktet noen lokale riggere for å høre hva proffene sier. Jeg kjenner til flere som har fjernet originale kutterstag uten at det nødvendigvis har hatt negativ innvirkning på riggens integritet. Link to post
Grønnskollingen Svart 15.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 OddvarT skrev for 1 time siden: masthead med originalt kutterstag, babystag, lensetakler og tre akterlente salingshorn. Vil tro kutterstaget fint kan sløyfes uten noe videre om og men med en slik rigg. Link to post
seilfred Svart 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 Det ville jeg også umiddelbart tenke ut fra beskrivelsen og hva jeg kan Google meg fram til av bilder, med forbehold om at jeg ikke kjenner båtens rigg inngående. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
OddvarT Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 @seilfred & @Grønnskollingen: Takk for tilbakemelding. Jeg legger ved et par bilder. Ikke perfekte, men de viser i hvert fall riggen. Link to post
Lazyjack Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Bare for å si det, babystag og kutterstag er to forskjellige ting og har to helt forskjellige funksjoner. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn