Jump to content

Installasjonsveiledning adapterplate BMW til Mercruiser drev

asunde

Recommended Posts

Hei skal skifte ut BMW motor og drev med Mercruiser og skal installere Mercruisers adapterplate.

I den forbindelse lurer jeg på om noen har utskjæringsmal/instruksjon for installasjonen.

Eventuelt er det noen som har gjort dette tidligere og kan konstatere at jeg må utvide åpning både oppe og nede, samt at de 2 bolthullene på hver side skal stemme overens?

En liten omvei: Du kan finne riktig høyde for montering av et Bravo drev i forhold til akterspeil og bunn av skroiget. Det står såkalt X-dimensjon på montering av drev. Som er avstand fra propellaksel til senter drivaksel. Da finner du høyden for montering av hullene til Bravo drevet. Og ut fra det vil det gi seg om du skal sette adapterplaten slik eller så ut fra rett høyde på Bravo drevet.

Slik det ser ut så er adapterplaten laget stor. Så stor at den går lenger ut på akterspeil enn det som virker som mulige monteringshull for tidligere drev. Kun mine tanker etter å ha sett på bildet.

Jeg har montert slik plate.

Den plata er en overgang fra Volvo 290 til MerCruiser. Jeg hadde Volvo 280 og måtte derfor skjære større hull. Det fine da var at 290 er større enn 280. Jeg fikk tak i (hos Volvo) en papirmal som jeg tapet på akterspeilet. Kontrollmålte høyden på drevet. Det står p malen om hvor høyt dette skal monteres i forhold til vinkel på akterspeilet. Jeg oppdaget da at Bayliner hadde montert 280 drevet 3cm for lavt. Dette kunne jeg korrigere opp i det nye hullet.

Litt usikker på hvordan BMW hullet er i forhold ti 290??

Få tak i papirmalen, så er mye gjort. Ravn`n Garage i Båstad hjalp meg med dette.

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...