Lars jonas Startet 6.Mai.2014 Del på Facebook Startet 6.Mai.2014 Hei jeg skal male båten. Det er to lag med maling på båten nå. Så jeg lure på hva metode jeg skal bruke for å fjerne gammel maling. takker på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 om du skal ha malingen helt av er det flere muligheter - hvorav alle er å betrakte som drittjobb. Sist jeg fjernet maling fra båt brukte jeg skrape og varmepistol, og så sandpapir etterpå. Malingsfjerner funker visst også. Har aldri prøvd det sjøl, men har hørt det er noe griseri. Må nok pusses med sandpapir etterpå da også. Ellers kan du jo slipe alt vekk - om du har en elektrisk slipemaskin - helst bånd eller eksenter. Begyn med 40-papir til all maling er vekk, så øker du på så høyt du vil. A Sitér dette innlegget Link to post
Lars jonas Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Hvor mye skal jeg pusse ned. trenger jeg å pusse ned original lakken. For den malingen som er på nå er bare malt over den originale lakken. Hva skal jeg gjøre Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Det er ikke lakk originalt, men gelcoat. Denne trenger ikke fjernes. Faktisk, om du sliper forsiktig, kan det være mulig å polere opp den originale gelcoaten igjen etterpå. Selvsagt forutsatt at du ikke sliper gjennom den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars jonas Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Jo. Det er bare malt over en originale gule GH lakken Sitér dette innlegget Link to post
Einsereier Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Holder på med akkurat denne jobben selv på en selco 16. Har brukt ca 6 timer nå med 40-papir, bruker luftdrevet slipemaskin med 150mm diameter på skiven. Sliper inn til gelcoat først så blir jeg vel å gå gradvis opp til 240-papir før topcoat. Vær forsiktig rundt kanter så du ikke kommer gjennom gelcoat å inn på glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Einsereier Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Prøvde igårkveld å slipe med papir helt opp til 800 våtslip. Så rubbet å polerte jeg som skrevet lenger opp i tråden;) kjempe resultat med blank og fin gelcoat. Bare synd det er så mye skader på min at den må males uansett. Hvordan ser din ut i gelcoat? Det er jo tydeligvis muligheter hvis du greier slipe inn til orginalfargen uten å slipe hull på gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Alexo Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Akkurat det samme gjør jeg med min selco/rana-fjord 16 ht. Luftmaskin, p 26 skive og inn til gammel gelcoat/topcoat. Dette er fordi forje båteier ikke har pusset før han la på lag nr2. Så det er mye flassing rundt om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.