Jump to content

Hva hiver du på sjøen?

Torsen67

Recommended Posts

Sikker flere som har fått med seg saken om den torsken som hadde slukt en halv ølboks og var i ferd med å sulte ihjel.

At det liksom er "greit" å hive bokser på sjøen så lenge de er revet i to slik at de synker, er for meg et mirakel. Så lenge vi ikke ser søppla så er alt bra?

Hva er det som er greit å hive på sjøen om det i det hele tatt er noe?

Rester etter middagsmaten maa det da vaere greit aa kaste paa sjoen. Det kommer selvfoelgelig an paa hvor man befinner seg, ligger man til ankers med tett av andre baater, svoemmende folk etc. mellom baatene, er det ikke greit aa kaste noe som helst paa sjoen.

Samme gjelder flasker (av glass) og bokser. Dersom man er langt fra land, slik at ikke strendene blir fylt opp av knuste flasker og tomme bokser, ser jeg ikke den store miljobelastningen om det ligger en og anne oelboks eller flaske paa bunnen. Selv tar jeg baade flasker og bokser med hjem og leverer til gjenvinning, ligger tomgodset paa havets bunn kan det ikke resirkuleres.

Plastflasker og andre ting av plast er det aldri greit aa kaste paa sjoen. Tror faktisk det er en internasjonal konvensjon som forbyr det.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Kaste bare rekeskald og slik som blir spist på bunnen også tømmer jeg septikken ute på åpent hav. All annen søppel taes med til land og kastes der det skal kastes. Ser alt for mye søppel på sjøen. det hender jeg tar med meg annen søppel som andre bare har latt ligge. Synes vi skal forlate uthavnen slik vi selv ønsker å finne den, altså ren og ryddig :thumbsup:

jeg arbeider som yrkesdykker og er veldig ofte under vann i skjærgården langs hele landet.

Og det er helt utrolig hva folk egentlig kaster/dumper på sjøen.
Det overrasker meg stadig alt jeg ser på bunnen.

Folk burde skjerpe seg ikke noen tvil om det.

Selv så går stort sett septikken i sjøen til havs. Mulig jeg kan hive en brødskive eller bolle over ripa av og til også.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Kommer an på hvor jeg er. Matavfall går på sjøen når jeg ligger for anker ganske alene (og mat ikke kan drive på land). Fisk og krabber trenger mat mer enn forbrenningsanlegg. Mer enn 50 nm fra land gikk flasker og metall over bord. Hadde en lenger diskusjon om dette på sist tur på havet, etter det ble det med på land også.

Plastikk går aldri, aldri, aldri over ripa. Det er virkelig ødeleggende for livet i havet. Papir / papp kastes på land 98% av tiden, men ikke nærmere land enn 50nm. Plastlagt papp (som drikkekartong) er like ille som plast og kastes aldri over bord. Papir fra tørkerull kastes overbord fra 10 nm fra land.

Etterlater aldri noe annet enn fotavtrykk på land i skjærgården.

Svart (redigert)

Hr. krabbe: mener du virkelig det? Det blir jo ikke borte vekk selv om du ikke ser det.

Nå er det ikke bare privatpersoner som forsøppler havet, men myndighetene rundt i verden, inkludert Norge og andre nordiske land dumper mye drit i havet. I Østersjøen er det en enorm algeoppblomstring pga dumping av død fisk på havbunnen. Mange tror det blir krabbemat, men nei, det forgifter bare vannet i stedet.

Det jeg tenkte med denne tråden er vi som er ute på havet, som er vår form for å komme ut i naturen, burde vite bedre enn næringslivet/offentlige som tenker profitt/økonomi. Selv kan jeg verken fordra å se søppel i skauen eller på sjøen. Så la oss alle ta med søppla hjem igjen.

Men når det er sagt så hiver jeg noe på sjøen selv hvis jeg er unna land. Som feks brødskive, kaffegrut ei svidd pølse, epleskrott, snus etc. Men aldri noe annet. (Måker eter snusen min har jeg sett:-)

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Dersom man er langt fra land, slik at ikke strendene blir fylt opp av knuste flasker og tomme bokser, ser jeg ikke den store miljobelastningen om det ligger en og anne oelboks eller flaske paa bunnen.

Det syns jeg ikke er greit. Mener du at miljøet blir mindre belastet av søppel bare fordi du ikke ser det?

Allt som jeg vil bli kvitt og som synker kaster jeg på sjøen.

Var det et svar i fullt alvor?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...