Torsen67 Startet 6.Mai.2014 Del på Facebook Startet 6.Mai.2014 Sikker flere som har fått med seg saken om den torsken som hadde slukt en halv ølboks og var i ferd med å sulte ihjel. At det liksom er "greit" å hive bokser på sjøen så lenge de er revet i to slik at de synker, er for meg et mirakel. Så lenge vi ikke ser søppla så er alt bra? Hva er det som er greit å hive på sjøen om det i det hele tatt er noe? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 (redigert) Rester etter middagsmaten maa det da vaere greit aa kaste paa sjoen. Det kommer selvfoelgelig an paa hvor man befinner seg, ligger man til ankers med tett av andre baater, svoemmende folk etc. mellom baatene, er det ikke greit aa kaste noe som helst paa sjoen. Samme gjelder flasker (av glass) og bokser. Dersom man er langt fra land, slik at ikke strendene blir fylt opp av knuste flasker og tomme bokser, ser jeg ikke den store miljobelastningen om det ligger en og anne oelboks eller flaske paa bunnen. Selv tar jeg baade flasker og bokser med hjem og leverer til gjenvinning, ligger tomgodset paa havets bunn kan det ikke resirkuleres. Plastflasker og andre ting av plast er det aldri greit aa kaste paa sjoen. Tror faktisk det er en internasjonal konvensjon som forbyr det. Redigert 6.Mai.2014 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Kona, ungene og bikja? Selv kaster jeg kanskje matavfall... når jeg er sikker på at det ikke tiltrekker meg måker. Sitér dette innlegget Link to post
wensev Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Dersom alle kan ta med søpla hjem, hadde det vært bra !!! Så da bør alle øve seg på det. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Svigermor er helt greit å kaste på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Allt som jeg vil bli kvitt og som synker kaster jeg på sjøen. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
wensev Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Svigermor er helt greit å kaste på sjøen Men bare dersom ingen savner henne!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Så lite som mulig , ingen ting av det jeg har oppi båten har noe å gjøre i sjøen . Men jeg må innrømme att jeg tømmer septiktanken. . Sitér dette innlegget Link to post
akva Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Kaste bare rekeskald og slik som blir spist på bunnen også tømmer jeg septikken ute på åpent hav. All annen søppel taes med til land og kastes der det skal kastes. Ser alt for mye søppel på sjøen. det hender jeg tar med meg annen søppel som andre bare har latt ligge. Synes vi skal forlate uthavnen slik vi selv ønsker å finne den, altså ren og ryddig Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Kafferestene fra presskanna går i sjøen. Resten i søppelbøtta. Ser altfor mange ølbokser ute i skjærgården :-( Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 jeg arbeider som yrkesdykker og er veldig ofte under vann i skjærgården langs hele landet.Og det er helt utrolig hva folk egentlig kaster/dumper på sjøen.Det overrasker meg stadig alt jeg ser på bunnen.Folk burde skjerpe seg ikke noen tvil om det.Selv så går stort sett septikken i sjøen til havs. Mulig jeg kan hive en brødskive eller bolle over ripa av og til også. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
lippert Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Våtorganisk kan nok gå til vanns er jeg langt nok fra land. Og selvsagt septikken. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
pacuare Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Kommer an på hvor jeg er. Matavfall går på sjøen når jeg ligger for anker ganske alene (og mat ikke kan drive på land). Fisk og krabber trenger mat mer enn forbrenningsanlegg. Mer enn 50 nm fra land gikk flasker og metall over bord. Hadde en lenger diskusjon om dette på sist tur på havet, etter det ble det med på land også. Plastikk går aldri, aldri, aldri over ripa. Det er virkelig ødeleggende for livet i havet. Papir / papp kastes på land 98% av tiden, men ikke nærmere land enn 50nm. Plastlagt papp (som drikkekartong) er like ille som plast og kastes aldri over bord. Papir fra tørkerull kastes overbord fra 10 nm fra land. Etterlater aldri noe annet enn fotavtrykk på land i skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
superE Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Søppel hører til i søppeldunken spør du meg, ingenting utenom matavfall og septiken! Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 (redigert) En liten tankevekker: - Ombord hos meg går ingenting over ripa, bortsett fra ting som kan spises - eller har vært spist. Redigert 6.Mai.2014 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 (redigert) Hr. krabbe: mener du virkelig det? Det blir jo ikke borte vekk selv om du ikke ser det. Nå er det ikke bare privatpersoner som forsøppler havet, men myndighetene rundt i verden, inkludert Norge og andre nordiske land dumper mye drit i havet. I Østersjøen er det en enorm algeoppblomstring pga dumping av død fisk på havbunnen. Mange tror det blir krabbemat, men nei, det forgifter bare vannet i stedet. Det jeg tenkte med denne tråden er vi som er ute på havet, som er vår form for å komme ut i naturen, burde vite bedre enn næringslivet/offentlige som tenker profitt/økonomi. Selv kan jeg verken fordra å se søppel i skauen eller på sjøen. Så la oss alle ta med søppla hjem igjen. Men når det er sagt så hiver jeg noe på sjøen selv hvis jeg er unna land. Som feks brødskive, kaffegrut ei svidd pølse, epleskrott, snus etc. Men aldri noe annet. (Måker eter snusen min har jeg sett:-) Redigert 6.Mai.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Jøss, på plansjen over står det at en epleskrott bruker 2 måneder på å råtne i sjøen! Var ikke det lenge? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Ser mye mat avfall som driver fra båter og inn på stranda , Som jeg sier til barna det du hiver i vannet det bader du i på stranda . rester og søppel i sølebøtta . Jeg dykker litt innimellom og ser alt det som båt folket hiver , ikke pent !! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 ingen svigermor på plansjen? Hun bør vel i hvertfall ikke pakkes inn i plast... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
valvolainen Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Har man noen gamle kloak betongrør tilovers er hummer VELDIG glad i disse.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Jøss, på plansjen over står det at en epleskrott bruker 2 måneder på å råtne i sjøen! Skrotten blir vel konservert av saltvannet? Selv hiver jeg kun biologisk avfall i sjøen (fiskeslo, rekeskall, bananskall og epleskrotter, altså mat), men aldri nærme land. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Kun kaffegrut. -G- Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Dersom man er langt fra land, slik at ikke strendene blir fylt opp av knuste flasker og tomme bokser, ser jeg ikke den store miljobelastningen om det ligger en og anne oelboks eller flaske paa bunnen. Det syns jeg ikke er greit. Mener du at miljøet blir mindre belastet av søppel bare fordi du ikke ser det? Allt som jeg vil bli kvitt og som synker kaster jeg på sjøen. Var det et svar i fullt alvor? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Organisk avfall går overbord,der/når det passer seg. Alt annet +det andre har "glemt" blir med til søppeldunken. Skulle vært saftige bøter for å kaste søppel,10 000,- og oppover. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hebbe Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Det er vel ingen som hiver avfall i sjøen.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.