Jump to content

Hjelp og råd til oppussing av kravell bygd Lista båt

Quato

Recommended Posts

Hei,

Jeg trenger gode råd til restaurering av en gammel 26fots kravell bygd mahogni trebåt. Jeg har lite erfaring selv når det gjelder trebåt. Jeg fikk båten av far min som ikke hadde bry til å jobbe med båten lengre. Dette var først etter den har stått mange år på land, noe som båten tydeligvis bærer preg av.

Jeg har nå fått den inn i en garasje hvor vær og vind ikke får herje mer med den, og begynnt å skrape og pusse den ned.

Min største bekymring er at det er en del småskader under sjølinjen og ett like over sjølinjen.

Jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre med disse skaden. Det virker for meg som at når båten har tørket opp så har det oppstått spenninger i treverket som har ført til at ytterste delen av treet har skallet av. Se bildene. Jeg så for meg å fikse dette uten å bytte bord, epoxy eller noe. Tror jeg har alle flisene som er løse.

Over vannlinjen har det oppstått en lite område med råde som har ført til et lite hull like hvor to bord møtes. Hvordan får jeg dette fint? Virker som det er veldig lokalt.

En tredje ting under sjølinjen er to bord hvor naglene har gitt etter, og dermed bordene hoppet ut en 2cm. Hvordan nagler jeg og fikser dette?

Håper noen der ute har masse gode tips til meg :smiley::smiley::smiley:

-Tor Andrebilde

Redigert av Quato (see edit history)

Båten din ser ut til å være bygget på Brkneholmen på Borhaug, det er særlig baugen og baugstokken som er typisk. ¨Hvis det stemmer er det en båt med svært gode sjøegenskaper du har.

At den er dårlig vedlikeholdt får du greitt frem.

Hvis du er interessert i å få den strøken igjen, så må du ha kontakt med en trebåtbygger. De begynner det å bli færre av, men den som jeg har veldig god erfaring med er Svein Walvik i Mandal. Han treffer du på 918 03 379, og han kan gi deg bedre råd enn meg.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...