Jump to content

Drømmer om "stor" båt, Joda 290, Joda 310, BIAM 900 etc. Tips?

eMTea

Recommended Posts

Hei!

Etter noen turer ombord i en Joda 290, så får jeg mere og mere lyst på en båt i den størrelsen.

Syntes Joda'en er litt dyr, så snoker rundt på andre alternativer.

Jeg har søkt opp og ned på finn på bl.a Joda 290, Joda 310, BIAM 900, Scand Dynamic 9200, Nidelv 300, Skarpnes 9100, Nor Star 290, Selby 880, Agder 8000TC, Nor-Dan 26 fot, sikkert et par jeg har glemt.

Men har dere noen tips til noen flere jeg bør kikke på?

- Jeg vil veldig gjerne ha en førerplass som inkluderes i det sosiale.

- Også er dør/åpning ut til badeplattform et veldig stort pluss! Med en slik båt, syntes jeg det er unødvendig å klatre i sitteplasser for å komme ut bak.

- Det må være en helplanende båt, og bør oppnå 28-30knop.

- Diesel motor.

- Aller helst drev, da jeg er kjent med det, og er litt "redd" for aksel og ror, men det er kanskje en unødvendig frykt? Ser liksom for meg at helplanende båten må ha drev.

Håper ikke jeg tråkker noen på tærne her, men jeg er ikke så veldig intr i Sea-Ray, Glastron, og Bayliner f.eks. Vet ikke hva det er som gjør det men...

Har selv en Nidelv 300 og er meget fornøyd med den i forhold til mitt bruk. Syns den er fin i sjøen, kjørte den ganske hardt ved en anledning, og merket ikke noe ulyder av noe slag, bortsett fra det jeg selv hadde glemt å sikre. Kunne kanskje hatt noe spissere V-bunn, men det hadde vel gått utover andre kvaliteter. Har vurdert å selge den noen ganger, da jeg føler den blir bruk for lite, men det er ikke lett det heller. Vet jeg kommer til å savne den ganske fort.

Eg har ein joda 310 som eg er super fornøygd med. Vist du velger ein Joda 310 må du gå for ein med D6 i. Er alt for lite med kad 44 i denne båten.

Joda 290 er også nydelig;) Vi har hatt joda i alle år og er super fornøyd med merket. Smarte løsninger, lett å hondtere og supre sjøegenskaper..

Vist du går for 290 må du velge ein med kad300 eller d4-260. Kad 43 er litt i minste lage.

Mvh Tom Erik

Nimbusen var jo en meget fin båt, men syntes kanskje den var litt for gammel. Også virket motorrommet veldig trangt.

Har vel mere eller mindre bestemt meg for Skarpnes 9100. Men det blir ikke noen handel før tidligst til vintern/våren.

Har sett at endel av dem var bygget som halvfabrikat, så må være litt obs på det når man er avgårde å kikker på en. Mange forskjellige løsninger på pentry bl.a.

Og jeg som er elektriker kommer sikkert til å ha litt å pirke på, på det elektriske, men det er sånn jeg kan pusle med etterhvert, hvis det ikke er alt for gale.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...