Jump to content

noen som kan fortelle meg hvilket s drev jeg har?

Alfonzo

Recommended Posts

Har s drev montert i min båt i forbindelse med en volvo md21b.

Men spørsmålet er hvilket drev har jeg? eneste som står på gearet er et pz nr på et skilt.

Og det er "PZ NR.1114371D

Noen som ut fra dette kan fortelle meg va slags drev dette er? Har en mistanke om at det er et 110 drev,men er ikke dette forlite til motor på 61 hk?

AQ100B hadde serienummer fra 50 000 og oppover (det står 500 000 i noen publikasjoner, men det er så vidt jeg vet feil).

AQ200 drev hadde fra 200K og oppover osv.

100S og 110S har jeg ikke serienummer på, så er litt usikker på hvor de faller.

Ved et oppslag på Volvo Penta skal motoren ha blitt levert med Borg Warner eller MS3(B) girkasser, AQ280 drev eller 110S seildrev.

Redigert av adeneo (see edit history)

Ja har vel egentlig trodd hele tiden at det er et 110 drev. Men ble ikke disse brukt kun på de minste motorene da?

Dette har jo stått i båten siden 1984,og har så vidt jeg vet fungert feilfritt hele tiden. Fungerer også i dag utmerket uten anntydning til noen form for slitasje.

Må jo være solide greier dette da? Må innrømme at i mitt eie så har det fått litt røff behandling under manøvrering på trange plasser med vind og strøm(type full fart forover for så å gå direkte bakover for full peising og motsatt igjen) men overgangen fra nøytral til enten forover eller bakk,så er den silkemyk. ingen hugging eller ulyder.Oljen er like fin når den blir byttet,og ingen vibrasjoner.

grunnen til at jeg spør er at jeg mistenker at det er for liten propell på drevet. Når jeg har 3200 rpm så er farten ca 8 kn. Er dette normalt?

Båten er for øvrig en saga 8000

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...