Oystein Ny Startet 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2014 Har nylig kjøpt en Viking 28 med en Ford 351, ikke fått den på vannet enda. Når jeg vrir om nøkkelen så instrumentene våkner til liv så viser oljetrykket max, 10 bar eller no. Er det normalt når motor ikke går? Skulle vel vist null, har jeg kanskje feil på giveren (rund sylinderformet dings). Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Jeg byttet mine instrumenter ifjor, å da fikk jeg en mismatch mellom giver/instrument. Europeisk instrument og amerikansk giver, det ble slik, den viser fullt når motoren ikke går, og synker etterhvert som motoren får ruslet litt på tomgang. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Oystein Ny Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Sikkert det samme her. Giveren ser gammel ut mens instrumentet ser nytt ut. Men kan man stole på om at den går i 0 hvis trykket blir borte? Tror jeg bytter giver jeg. Fra gammelt av så har det vært en Oljetrykks lampe, denne er nå ikke koblet til noe på motoren. Hadde vært fint med en lampe i tillegg til trykk måler, da kunne jeg også koblet til en buzzer i sammen med lampa. Finnes det en Giver med utganger for begge deler, eller må jeg fikse det på andre måter? Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 D er jordinga som ikke er koblet til eller dårlig kontakt .... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Betr oljetrycksmätaren så låter det som ett fel i inkopplingen. Om det är gammaldags analoga instrument så skall givaren i regel ge ett motstånd på 0 - 180ohm mot jord. Om det är avbrott i givaren eller den inte är jordansluten så går mätaren i topp. Betr givare så har åtminstone mina Volvo-motorer separata givare för tryckmätaren och varningslampan. Good Luck! Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Vdo instrument = Vdo giver for å snakke sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 16.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Klarte å huske å få med meg Fluken til båten i går. Giveren har ca 180ohm når motor ikke går, målt uten noe tilkoblet. Tilkoblet så har jeg ca 6 volt på instrumentet som da viser max, ca 10 bar. Starter jeg motoren så viser den ca 5 bar. Har sjekket jording både ved giveren og instrumentet og de er ok, tilkoblingen ellers ser ok ut. Feil giver da tipper jeg. Enig? Er jo gammel radio/tv reparatør så jeg burde finne ut at det hvis det var en koblingsfeil. En annen ting. Når jeg rotet rundt i sikringskapet så fant jeg tynt rør med gjengetapp/skrue som ikke var koblet til noe, er vel en gammel trykk giver til ett eller annet. I motorrommet så lå enden av denne bak motor ved gear/overgang til drev. Noen som aner hva den var brukt til? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Biltema har to-pols sensorer til hundrelappen. 0-10 bar/ 3-160 ohm. Om du har en-pols system så kobles den ene sensorleder til motorgods. https://baatplassen.no/i/topic/90070-biltema-med-2-pols-sensorer-for-oljetrykk-og-temp/ Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.