Jump to content

Oljetrykkmåler viser max når motor ikke går

Oystein Ny

Recommended Posts

Sikkert det samme her.

Giveren ser gammel ut mens instrumentet ser nytt ut.

Men kan man stole på om at den går i 0 hvis trykket blir borte?

Tror jeg bytter giver jeg.

Fra gammelt av så har det vært en Oljetrykks lampe, denne er nå ikke koblet til noe på motoren.

Hadde vært fint med en lampe i tillegg til trykk måler, da kunne jeg også koblet til en buzzer i sammen med lampa.

Finnes det en Giver med utganger for begge deler, eller må jeg fikse det på andre måter?

Betr oljetrycksmätaren så låter det som ett fel i inkopplingen. Om det är gammaldags analoga instrument så skall givaren i regel ge ett motstånd på 0 - 180ohm mot jord. Om det är avbrott i givaren eller den inte är jordansluten så går mätaren i topp.

Betr givare så har åtminstone mina Volvo-motorer separata givare för tryckmätaren och varningslampan.

Good Luck!

:fishing:

• 2 uker senere...

Klarte å huske å få med meg Fluken til båten i går.

Giveren har ca 180ohm når motor ikke går, målt uten noe tilkoblet.

Tilkoblet så har jeg ca 6 volt på instrumentet som da viser max, ca 10 bar.

Starter jeg motoren så viser den ca 5 bar.

Har sjekket jording både ved giveren og instrumentet og de er ok, tilkoblingen ellers ser ok ut.

Feil giver da tipper jeg.

Enig?

Er jo gammel radio/tv reparatør så jeg burde finne ut at det hvis det var en koblingsfeil.

En annen ting.

Når jeg rotet rundt i sikringskapet så fant jeg tynt rør med gjengetapp/skrue som ikke var koblet til noe, er vel en gammel trykk giver til ett eller annet.

I motorrommet så lå enden av denne bak motor ved gear/overgang til drev.

Noen som aner hva den var brukt til?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...