Jump to content

Er det et alternativ å plaste en gammel trebåt med mye dårlig tre?

glalaksen

Recommended Posts

Har egentlig tenkt å hugge opp tresjarken siden vi fant mye dårlig treverk, blant annet i stevnen. Nå får jeg tips om at man kan tørke, sandblåse og og plastlegge den. Noen sier alt dårlig treverk må bort mens andre mener man kan plastlegge utenpå dette.

Hadde det gått an og gjort det og fått en brukbar båt i noen år til så hadde det vært veldig bra. Båten skal brukes til hjemmefiske når jeg ikke er ute med båtene jeg jobber på. Funksjon er viktigere enn finnish. Båten er 1,5 lang 3.9 bred og nesten 2 meter fra kjøl til vannlinje.

Er det noen her som har synspunkter, tips osv?

Hvor dårlig står det egentlig til? Om kjøl og spanter er bra kan jo plastring være en løsning, men er råten omfattende vil du jo ikke ha noe strukturell styrke igjen i skroget. En regnfrakk i glassfiber vil ikke gjøre mye for styrken, kun holde vannet ute. Om du skulle bestemme deg for å plastre så sørg i det minste for at glassfiberen sitter godt fast! Jeg har hørt historier om plastring som har løsnet med et smell, og da er treverket såpass tørt at resten ikke flyter lenge.

Jeg ville ha vurdert dette nøye, det går mange kroner og mange timer på et slikt prosjekt og etterpå har du fortsatt en sjark som er full av råte og på vei mot graven. Tomme skrog går veldig billig, prøv å finne et som passer til motoren din så kan du bygge opp en båt du kan ha i mange år for samme kost!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sant det der Index. Mange tanker i hodet nå. Fikk litt sjokk når jeg så de dårlige bordene. Styrken i skroget er nok der. Er noe råte i ytterstevnen, men det kan jo byttes før plasting. Grunnen til å tenke på dette er at båten ellers er veldig bra til formålet fiske. God bredde og dybde osv. Veldig god sjøbåt.

Hadde jeg hatt råd hadde den blitt fikset ordentlig

Nå klarer jeg ikke linke inn en tidligere kommentar lengere men hvorfor skulle båten sekke fordi om plasten løsner fra treverket.

På den båten vi hadde var det slipp mellom treverk og plast stort sett over det hele. Plasten gikk opp over dollbord så det kunne ikke skje noe galt.

Det var rett å slett en båt i båten. Så hvis du legger tykt nok på har du ingen ting å frykte. Og da mener jeg en ca 5mm tykkelse.

Rundt kjøl var det mye tykkere pga overlapp. Båten ble mye tørrere og fløt høyere i vannet. Båten ble brukt sommer som vinter og vi kunne ikke se merker på plasten etter at den hadde kjørt i isen.

Båten ble brukt av en yrkesfisker i ca 15 år og vi i familien brukte den lenge etterpå.

Nå har jeg vært og fått båten av slipen. Fikk med meg han ene som driver slipen til å se over skroget og det er et bord i vannlinjen som hadde et dårlig parti, ellers er det overvanns bordene er dårlig. Det som er dårlig i stevnen er fra vannlinjen og oppover. Totalt ca 40 cm. Hvirker som det kun er i den ytterste delen av stevnen.

Det kom en gammel fisker som hadde følgene løsning:

Han mente jeg skulle plaste dekket og ned til vannlinjenDa ville båten bli tett, jeg slapp å bekymre meg for det som var dårlig, og det ble mye mindre jobb og billigere enn å ta hele skroget. I overgangen plast/tre ved vannlinjen skule jeg skru på en list av noe edelt tre. Skru tett med skikkelige skruer.

Undervanns er den potte tett. Har alu rekker som er festet i rekkestøtter av tre. Ser for meg å fjerne disse og få lagd "rekkestøtter" i alu. Det er en liten jobb. Så måtte jeg skrudd av maskinnedgangen og romluka sånn at jeg fikk dekket helt tett. Måtte lagd noen luftelurer til lasterommet og motorrommet.

Hadde jeg ikke hatt båt noen år til da tror dere?

Hei !

Glassfiermatte i 3 lag (600gr. csm) = 1,8 kg glassfiber matte pr kvaderatmeter. Dette gir ca 3,6 kg poliester pr. kv. meter. Total vekt 5,4 kg pr kv. meter ferdig støp.

Tykkelse ca 4 mm.

Forholdet glass- poliester er da ca 33 % glassfiber.

Prisen må sjekkes men det billigste er å kjøpe i fat og hele ruller gjennom en båtbygger eller andre.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Nå klarer jeg ikke linke inn en tidligere kommentar lengere men hvorfor skulle båten sekke fordi om plasten løsner fra treverket.

På den båten vi hadde var det slipp mellom treverk og plast stort sett over det hele. Plasten gikk opp over dollbord så det kunne ikke skje noe galt.

Det var rett å slett en båt i båten. Så hvis du legger tykt nok på har du ingen ting å frykte. Og da mener jeg en ca 5mm tykkelse.

Rundt kjøl var det mye tykkere pga overlapp. Båten ble mye tørrere og fløt høyere i vannet. Båten ble brukt sommer som vinter og vi kunne ikke se merker på plasten etter at den hadde kjørt i isen.

Båten ble brukt av en yrkesfisker i ca 15 år og vi i familien brukte den lenge etterpå.

Hvis man skal plastre en båt med denne størrelsen med 5mm tykkelse kommer det til å ta enormt med tid og penger! Jeg er akkurat ferdig med skroget på mitt prosjekt og dette er en jobb jeg ikke kommer til å gjøre igjen med det første. Nå gjorde ikke jeg dette for å forlenge livet grunnet råte, men tok over et prosjekt med tanke på enklere vedlikehold. Vær obs på regnvann når bunnen blir tett med glassfiber. Min båt har ligget lenge på land og var er god og tørr, men nå etter at jobben med skroget er ferdig og diverse stormer i vinter som har plaget presseninger, må jeg utbedre noen områder grunnet regnvann. Helt utrolig hvor fort ferskvann gjør skade på treverket!

Her skal det ikke tettes sprekker, men evt. plaste hele dekket og øverste del av skroget.

Er det noen som har vært borti plasting av bare deler av skroget?

Det er vel ikke noe problem å plastre kun deler av skroget, men har du tenkt å kun plastre utsiden? Det at de øvre bordgangene er dårlig er ganske typisk for trebåter og det er da som regel vann fra oven som har gjort skaden. Er du sikker på at dekket er tett og at det ikke renner ned på innsiden av skroget?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...