Jump to content

Feil på Navionics XG 45 kart.

larss

Recommended Posts

Hei

Som emnetittel sier så har jeg funnet feil på Navionics XG 45 kart.

Jeg kjøpte en Lowrance Elite M7 med dette kartet og monterte i båten. Hadde en liten kjøretur i går i regnværet, for å prøve plotteren.

På min lille tur i Søgne skjærgård ser jeg at det er ( minst) to små holmer/ skjær som ikke kommer frem på kartet.

En skal ikke stole 100% på elektronikken men vi snakker om holmer/skjær som i størrelse 4x6 mtr med en høyde på ca1,5 mtr og 10x10 mtr med en høyde på 2,5 mtr, dette synest jeg er for dårlig.

Det kan muligens være en " bugg" i systemet for der hvor skjærene skulle vært er det bare en liten tynn svart strek.

Skriver dette som ett varsko til andre som har kjøpt dette kartet. En kan ikke kjøre blindt på disse kartene.

Hva annet som ikke er på kartene er ikke godt å si, men ser på eldre tråder her på BP at andre har hatt feil på sine kart.

Har skrevet en mail til de jeg kjøpte plotter/kart av så blir spennende å se hva de sier.

Beklager dårlige bilder.

Skjæret i baugen er ikke på kartet.

bilde

Skjæret/holmen på høyre side er ikke på kartet.

bilde

larss

Ut fra bildet ser det ut på plotteren som du har veldig lite kartdatadetaljer på skjermen. Du har feks ingen dybder. På min plotter som også bruker Navionics hjelper det å sette opp detaljgraden på visning. Da dukker gjerne detaljer som skjær bedre frem på stor zoom nivå på plotteren. Slik som på det nedre bildet der du har et grønt omårdet som indikerer skvalpesonen. Ihvertfall på min plotter blir data tolket/fremvist slik.

Man burde uansett aldri gå over slike områder som e markert som grønne, så jeg ser litt rolig på om plotteren viser dette som om det er synlig skjær eller grunner eller hva det er, så lenge det er markert på plotteren som noe du bør ligge unna.

Hei

Jeg skal sjekke innstillinger på plotter, som tipset om.

Det som er rart er at om jeg har litt mindre zoom så er alle detaljer der, som dybde, kurver etc.....

På bildene er det 30 yd, detaljene kommer om jeg har skjermen på feks 100-150 yd.

Men... Ikke utenkelig om det er fingerfeil :)

larss

Som andre har sagt, ser ut som du har kun vist grove oversiktskartet og ikke detalj-kart.

Uansett, bare t tips når du er inne i oppsettet så kanskje skru plotteren over på metriske enheter? Hva du omtaler som yd er engelske yards (ca 0.9m) og er vist en skala-staur så du enkelt kan få inntrykk av lengder. Skru den over til meter og man får litt mer bruk for den? :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...