bionuclear66 Startet 7.Mai.2014 Del på Facebook Startet 7.Mai.2014 (redigert) Hei alle! Jeg har muligheten å velge mellom to Bella 620 DC. Den ene har en Johnson(Suzuki) 140DF og den andre har en Mercury Optimax 150. Begge modellene er fra 2005. Vilken syns Dere er verd å satse på? Vet at Johnsonmotorn er litt trött for sine 140hk da det er samme motorn som sitter i 115hk men som de tatt ut fler hk ur. Optimaxen er jo en totakt, og det er jo litt si og så med bruktmarkedet for dem idag. Som Dere skjönner er jeg litt i villrede og trenger noen inputs fra forsamlingen her inne. Båten ska brukes til overnatting i skjärgården samt muligvis noe wake board av og til. Har sett en del tråder her som omhandler disse motorene men det er hva jeg kan se kun Johnson 115DF vs. Optimaxen så jeg håper at Dere ikke föler at dette er en kopi på masse andre tråder. MVH Bio Redigert 7.Mai.2014 av bionuclear66 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 (redigert) Optimaxen går nok best, men Suzukien går stillest. iallefall på lave turtall. Nå er jo ikke optimaxen en ordinær to-takter men en relativt moderne sak med lavere forrbruk av både bensin og olje, enn gamlingene. Redigert 7.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bionuclear66 Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Ja det er jo veldig sant at det er en helt annen sak enn de gamle med forgasser etc Magefölelsen sier Optimaxen mens fornuften sier Suzuki Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 (redigert) Vilken syns Dere er verd å satse på? Vet at Johnsonmotorn er litt trött for sine 140hk da det er samme motorn som sitter i 115hk men som de tatt ut fler hk ur. DF140 har større sylindervolum enn DF115 Jeg ville prøvd å fått til en prøvekjøring av begge båtene om mulig Redigert 7.Mai.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bionuclear66 Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Ja det ska jeg pröve å få til. Problemet er at den ene fortsatt ligger på land og forhandlern vil ikke legge på ny bunnstoff og reconde båten for jeg sier mer eller mindre "ja" til å ta den Optimaxen ska ikke va noe problem :-) Venter bare på at forhandlern ska få den in til havna fra selger. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Jeg har 140 hk suzuki og er veldig fornøyd. Vi kosekjører for det meste og da er det 4takt som gjelder. Den planer lett med 5-7 personer av forskjellig størrelse ombord og jeg tror ikke vannsport vil være et problem, men har ikke prøvd det ennå. Optimax er nok en del kjappere uansett;) er vell v6 150? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Er på en skibsplast 655 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
bionuclear66 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 (redigert) @glalaks: Ja det er en sekser i hvertfall, så jeg tipper det er i v-form ;-) Jeg liker jo å kjöre fort men båten kommer mest av tiden ikke väre fullasset med folk så 140 er vel kanskje nok. Dessuten så virker det som om folk flest trur at det kun er 4-takt som gjelder idag, så det kan jo väre lidt vanskelig å få båten solgt i fremtiden. Redigert 8.Mai.2014 av bionuclear66 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 (redigert) Hvis båt/motor er fra 2005 så tror jeg ikke det utgjør den helt store forskjellen for framtidig salgsverdi/mulighet. Akselerasjonen er iallefall ganske rå med Optimax V6. Men noe mere støy i enkelte fartsområder er det nok. Men forbruket vil neppe skille vesentlig da Optimaxen kan kjøres på noe lavere turtall i marsjfart. Redigert 8.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 (redigert) Vedr. Bella 620 så ville jeg ha sett på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47720167&searchclickthrough=true E-tec V6 går noe stillere enn Optimax, og ser lekker ut. Og et svensk firma kan omprogrammere den til bortimot 200 hk om ønskelig. Litt pussig at denne med DF140 oppgis til bare 33 knop http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47885086&searchclickthrough=true Den bør da greie litt mere ? De med Optimax og E-tec passerer jo greit 40 knop. Redigert 8.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bionuclear66 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 (redigert) Hvis jeg hade bott i Norge så "ja". Det er en jäkla lekker motor ;-) Nå er jeg tilbake i Sverige og det ligger ikke ute särlig mye Bella 620 i närområdet der jeg bor (Sthlm) Gidder ikke dra til Göteborg eller Kristiansund etc for å provkjöre :-P ...men takk for tipset uansett :-D Ja 33 knop höres lite ut. Jeg provkjörte to Ryds 620 med 115 4-takt og d gick i 32 så det er noe muffens der... Redigert 8.Mai.2014 av bionuclear66 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 åjaa. i Sverige :-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bionuclear66 Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 teerex: Du har nok overtyget meg til Optimaxen Synd bare at den er svart. Passer jo ikke like bra til båten :-P Nå ska det prutes! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.