Bitteliten Startet 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2014 (redigert) Motor fra 1999. Displayet står og blinker. Er det en stor og/eller dyr sak å bytte dette? Marinepartseurope sier ca 250€ og det er jo mye penger for en timeteller.. Redigert 7.Mai.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 (redigert) Er denne bygget inn i en 80mm turteller, eller er den separat? Hvis den er bygget inn i turtelleren er dette et kjent problem. Da kan du enten mekke inn et uoriginalt display eller bytte selve displayet, hvis du klarer å skaffe et. Begge disse alternativene krever at du åpner instrumentet. En grei jobb hvis du liker å pusle. Siste alternativet er selvsagt å kjøpe et nytt instrument. Da kan for eksempel VDO være et bedre valg enn original Volvo, siden prisen er omtrent halvparten. Har også hørt om folk som har kjøpt nye Volvoinstrumenter og fått samme problem igjen etter et par år, men dette er forhåpentligvis fikset nå. Original turteller med timeteller koster vel 3-4000. Redigert 7.Mai.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 (redigert) Ja, den er bygd inn i turtelleren med art nr 873992 digitaldisplayet står å blinker. Leste om en som hadde åpnet for å rense kontaktene og der sluttet turtelleren å virke. Det har jeg jo ikke lyst til :-) Er dette grei skuring å skru opp, rense for irr ol med elektronikkrens, smøre litt og sette tilbake? Redigert 7.Mai.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 De standard timetellerne fra Volvo er kjent for dette. Hadde det på forrige båten. Men så gikk det 1-2 år og den funket igjen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Koster SEK 2963 hos Drevia. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Er dette grei skuring å skru opp, rense for irr ol med elektronikkrens, smøre litt og sette tilbake? Ligner på mine turtellere. Jeg demonterte mine og renset, men det hjalp ingenting. Tror feilen som regel ligger inne i selve displayet. Det er greit å demontere, du må bare passe på at du ikke bøyer viseren. Den tåler ikke så mye. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Gabi Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Mulig dette er omtalt før Bitteliten, du kan jo sjekke denne linken; https://baatplassen.no/i/topic/78784-vp-kad43-timeteller-defekt/#entry1478423 Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Har hatt samme problem på 2 volvo og 2 yanmar, det tar ca 10minutter å ta ut og sette den inn igjen. Det du kan gjøre er å bare ta den ut, dele den og den flatkabelen som går fra displayet til instrumentet den løsner du, sprayer kontaktspray, tørker med hårføner og monterer igjen. Vips så skal den somregel virke igjen. Gammelt jungeltriks som jeg har gjort 5-6ggr Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Takk Enzo. Jeg skal ta en kikk til helgen og se om jeg finner noe uhumskheter bak panelet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Hei! Dette er ikke en feil - men en egenskap ved dette instrumentet . Jeg er på mitt 3. instrument, og nå er tallene igjen borte. Gidder ikke å bytte enda en gang (fikk de andre på garanti fra en velvillig VP forhandler). Sitér dette innlegget Link to post
Admiral Flåteløs Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Har du forsøkt å "omprogrammere" den? Den "egenskapen" disse klokkene har er såvidt jeg har hørt at displayet dør helt, ikke at det står å blinker. På baksiden av klokken er det et lite "hull" man skal putte inn en tynn gjenstand, f.eks en binders eller en veldig liten skrutrekker. Man holder den inne til det står "CODE" i displayet. Og deretter holder den inne på nytt til korrekt kode vises. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Mener du at en død timeteller kan vekkes til live igjen ved å "resette" den? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Admiral Flåteløs Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Mener du at en død timeteller kan vekkes til live igjen ved å "resette" den? Det kommer an på hva du legger i "død"... Jeg er ingen ekspert på dette, men har hørt mye rare tips om disse timetellerne. I" Mippens" tilfelle er ikke timetelleren "død" bare litt defekt... Det vanlige problemet på disse klokkene er at displayet ikke viser noenting, altså helt død. Slik jeg forstod "Mippen" står det å blinker. Da kan det være noe så enkelt som at den har mistet kodingen sin og derfor ikke forstår signalene fra dynamo eller induksjonssensor. Det vanlige problemet med dødt display er et eller annet komponent som svikter på selve skjermen, så timene blir faktisk telt, de vises bare ikke. For "døde" turtellere har jeg hørt følgende tips som angivelig skal fungere: legg den i stekeovnen på 40 grader i 24 timer. Jeg har ikke prøvd det selv, og tar ingen ansvar.... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Timetelleren har ikke vist noen tall siden 2004 eller så. Det skal vel noe merr enn en binders for å vekke den til live antagelig Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Admiral Flåteløs Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) @ Herman. Jeg har ikke påstått at din turteller kan fikses med en binders. Jeg har foreslått at trådstarts timeteller kan være feilkodet. DITT problem er en helt annen sak. Jeg har ikke kommentert ditt problem, men antakeligvis så er ditt problem også basert på noe litt mer alvorlig enn bare en feil med produktet. Redigert 8.Mai.2014 av Admiral Flåteløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Slik jeg har forstått det er displayet på den aktuelle turtelleren bare et display. Timetelleren sitter på hovedkretskortet i instrumentet og er vanligvis helt i orden. Det er derfor trolig ikke noe reset på selve displayet. Mine displayer veksler mellom alle nyanser fra å være helt døde via å blinke, vise tall svakt og til å virke helt utmerket. Som nevnt hjalp det ikke å rense kontakter o.l. Displayene virker imidlertid best i godt og varmt vær, så det er sannsynligvis fuktighet i displayene som slår dem ut. Dette er et velkjent problem, men det er mange tilfeller der Volvo Penta har nektet å godta reklamasjon. Hele greia er utrolig arrogant håndtert av Volvo Penta. Redigert 8.Mai.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Stormwatch Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Hva med god gammel mekanisk timeteller? Holder evig og har en annen pris, kr 579. Installasjon er enkel, bor 52mm hull og koble til 12V på tenningsnøkkel. Eventuelt lys om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 @ Herman. Jeg har ikke påstått at din turteller kan fikses med en binders. Nei. jeg skjønte det. Det var et forsøk på å være morsom. Men slikt fungerer som kjent ikke så godt på et forum hvor alt foregår via tekst. Beklager at jeg kunne forstås slik at jeg mente du hadde sagt DET. Forøvrig er den skriftlige loggen ombord i bruk etter/under hver tur. Der står det stort sett harde fakta om vær, kurs, gjennomsnittshastighet, totalt logget distanse og slike kjedelige saker. Der er det også en kolonne for antall motortimer. Siden all erfaring tilsier at man undervurderer hvor mye man går for motor legger jeg som regel på en time her og der. Motoren startes, står og går mens vi tar fortøyningene (og så kom det visst noen på brygga vi måtte veksle noen ord med) og tilslutt går vi ut av havna. Da har det gjerne gått 15-20 minutter før "turen starter". Tilsvarende når vi kommer frem. Motoren er det aller siste som slås av. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Jeg dokumentere alltid alle seilaser med loggbok, inkl timer på motor og alt jeg gjør med båten. Men dette er ikke min båt. Jeg er teknisk delegert på pappas båt også :-). Timetelleren er død, også etter alle gode tips og råd fra dere. Ny VP turteller koster mye. Men dette er jo et VDO instrument, art nr 02 070 009 så mulig det kan skaffes den veien. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Mitt instrument fra -08 har defekt timeteller den også. Merket Continental Automotive 02 070 109. Byttet på garanti en gang. Vil ikke bruke en kalori for å fikse den. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Om du anskaffer et nytt fra Volvo, er ikke det bedre. Dessverre. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.