Jump to content

Eberspächer x2, glødeplugg kobler ikke ut etter oppstart.


Mr. Albin

Recommended Posts

Den fyrer, ryker selvsagt så brannmann Sam rykker ut, men varmer da.
Problemet er at glødepluggen ikke kobler ut når den får opp dampen, så batteriene rister av skrekk hver gang jeg nærmer meg knappen på den.
Den går opp på turtall, brukes ikke samme termostaten til å guffe opp som til å koble ut pluggen?
Har noen et tips til hvordan jeg skal gå fram?

 

Kommentar fra moderator: Tittel og innlegg er redigert.
Link to post

Er lenge siden jegvskrudde på disse,

mener det er en termostat i nærheten av glødepluggen

Har du prøvd å sjekke denne ?? Har vært med på elektronikkfeil

Sprayet med en god EL rens og feilen rettet på seg, varmeren går enda og dette

er mange år siden, kunne vært kondens eller skitt som har ligget og kortsluttet.

Lykke til

Link to post

Harr nettopp hatt trøbbel med min D3 i campingbilen. Røykte som et diesellok. og kuttet etter 10 min. Trodde det var def. glødeplugg, men nei. Fikk feilkoder F52 og F53 i display. Etter fjerning av eksosrør gikk den som fy. Så nå venter eg på nytt eksosrør. Det er nok koks et sted i røret..... eller lydpotten som lager kvalm. Bytter begge så får vi se...

 

Ta av eksosrøret ditt og prøv og se om den da brenner.

Har du langt rør på luftinntaket og så sjekk det ut og.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Utfra da at du sier at glødeplugg ikke slutter å gløde...... selv om den brenner reint... forstår eg deg rett?

Har du en flammesensor? Den skal jo detektere flamme og gi beskjed om "slutt gløding". Men om den sensoren ikke virker så skulle også brenneren din stoppet da den ikke detekterer flamme....iallefall på min D3.

Er du sikker på at glødepluggen fortsetter å gløde? Har du målt spenning på glødepluggen?

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Virker som den skal, bortsett fra glødepluggen Lyser av pluggen til jeg slår av, eller napper av ledningen på den. . Tror den skal styres av samme termostaten som slår inn når det blir varmt.

Skjønner meg ikke på dette, og må ha det forklart slik som " gnistrer det om den gule eller blå ledningen kommer i kontakt med jord?"

Link to post

 

 

Ovnen starter ved at viftemotor og glødeplugg får strøm, etter en stund så slår termostaten i utlufta inn og sier i fra at glødepluggen skal miste strømmen. Dieselpumpa skal få strøm i fra stiften som sitter i viftemotoren via utgang 2 på rele.

For dere som kan lese tegninger, vil dere se at branntermostaten som ligger i mellom felles jord og utgangen til dieselpumpa via sikring, vi lage en full kortsluttning i mellom + og - om den klapper inn. Da går sikringen og diesel pumpa vil miste strømmen sin. Vifte motoren vil derimot gå og avkjøle til termostaten i utlufta sier i fra at det er kalt nok før den stopper...

 

 

Dere som har eber eller vallas i båten har vel hørt den velkjente dunke lyden i pumpa som mater.. på x2 fungerer den slik: Releet inni boksen gir ut strøm og det sitter stift inni viftemotoren som gir pulsene når motoren gå rundt. Samme virkemåte bare litt motsatt som stifter i gamle biler..... Det fører igjen til at når motoren øker i hastighet etter glødepluggen er ferdig med jobben sin så øker også hastigheten på tikkingen i fra pumpa... dvs at når vifta går fortere rundt og det kommer mer luft til forbrenningen øker også diesel tilførselen.. Her måler jeg pulsene i fra stiften i brenneren og prøvelampa blunket et par ganger 2-3 ganger i sekundet og da vet jeg at stiften er ok...

 

 

 

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...