Mr. Albin Startet 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2014 Den fyrer, ryker selvsagt så brannmann Sam rykker ut, men varmer da.Problemet er at glødepluggen ikke kobler ut når den får opp dampen, så batteriene rister av skrekk hver gang jeg nærmer meg knappen på den.Den går opp på turtall, brukes ikke samme termostaten til å guffe opp som til å koble ut pluggen?Har noen et tips til hvordan jeg skal gå fram? Kommentar fra moderator: Tittel og innlegg er redigert. Sitér dette innlegget Link to post
ahangel Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Er lenge siden jegvskrudde på disse, mener det er en termostat i nærheten av glødepluggen Har du prøvd å sjekke denne ?? Har vært med på elektronikkfeil Sprayet med en god EL rens og feilen rettet på seg, varmeren går enda og dette er mange år siden, kunne vært kondens eller skitt som har ligget og kortsluttet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Harr nettopp hatt trøbbel med min D3 i campingbilen. Røykte som et diesellok. og kuttet etter 10 min. Trodde det var def. glødeplugg, men nei. Fikk feilkoder F52 og F53 i display. Etter fjerning av eksosrør gikk den som fy. Så nå venter eg på nytt eksosrør. Det er nok koks et sted i røret..... eller lydpotten som lager kvalm. Bytter begge så får vi se... Ta av eksosrøret ditt og prøv og se om den da brenner. Har du langt rør på luftinntaket og så sjekk det ut og. Redigert 8.Mai.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Da kan eg melde at på min var det en stor koksplugg i eksosrøret. Nesten null åpning. Nå brenner min perfekt igjen. Så med dine symptomer som er mye lik mine, ville eg definitivt sjekket grundig eksosrørene.... Redigert 8.Mai.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Albin Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Du er vel ca 30 år nyere enn x2, men sjekka ihvertfall eksosen. Ikke potte på denne, må ha rakrør så naboen hører at jeg har det varmt :-P Men rent og fint. Ryker ikke når den er varm. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Utfra da at du sier at glødeplugg ikke slutter å gløde...... selv om den brenner reint... forstår eg deg rett? Har du en flammesensor? Den skal jo detektere flamme og gi beskjed om "slutt gløding". Men om den sensoren ikke virker så skulle også brenneren din stoppet da den ikke detekterer flamme....iallefall på min D3. Er du sikker på at glødepluggen fortsetter å gløde? Har du målt spenning på glødepluggen? Redigert 8.Mai.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Her er jo en som har fikset litt på disse x2 brennerne. https://baatplassen.no/i/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/ Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Albin Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Feilpost Redigert 8.Mai.2014 av Mr. Albin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Albin Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Virker som den skal, bortsett fra glødepluggen Lyser av pluggen til jeg slår av, eller napper av ledningen på den. . Tror den skal styres av samme termostaten som slår inn når det blir varmt. Skjønner meg ikke på dette, og må ha det forklart slik som " gnistrer det om den gule eller blå ledningen kommer i kontakt med jord?" Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Følg ledningen som går med strøm til pluggen, den går igjennom en termostat. Denne kutter strømmen når den blir varm, eller skulle gjort :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Ovnen starter ved at viftemotor og glødeplugg får strøm, etter en stund så slår termostaten i utlufta inn og sier i fra at glødepluggen skal miste strømmen. Dieselpumpa skal få strøm i fra stiften som sitter i viftemotoren via utgang 2 på rele. For dere som kan lese tegninger, vil dere se at branntermostaten som ligger i mellom felles jord og utgangen til dieselpumpa via sikring, vi lage en full kortsluttning i mellom + og - om den klapper inn. Da går sikringen og diesel pumpa vil miste strømmen sin. Vifte motoren vil derimot gå og avkjøle til termostaten i utlufta sier i fra at det er kalt nok før den stopper... Dere som har eber eller vallas i båten har vel hørt den velkjente dunke lyden i pumpa som mater.. på x2 fungerer den slik: Releet inni boksen gir ut strøm og det sitter stift inni viftemotoren som gir pulsene når motoren gå rundt. Samme virkemåte bare litt motsatt som stifter i gamle biler..... Det fører igjen til at når motoren øker i hastighet etter glødepluggen er ferdig med jobben sin så øker også hastigheten på tikkingen i fra pumpa... dvs at når vifta går fortere rundt og det kommer mer luft til forbrenningen øker også diesel tilførselen.. Her måler jeg pulsene i fra stiften i brenneren og prøvelampa blunket et par ganger 2-3 ganger i sekundet og da vet jeg at stiften er ok... Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Albin Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Når jeg starter opp, tar det ca 1 minutt før den øker til full hastighet. Dette skjer uten at glødeplugg slukkes. Det er vel samme termostat som gir signal til turtallsøkning og til glødeslukking`? Eller roter jeg helt nå? Blir tullerusk av slikt.... Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Prøv å lask termostat og se hva som skjer etter ett minutt Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Albin Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Plukket ut termostaten, den slår over, men kontaktpunktet til glødepluggen er sikkert brent. Er vel ikke bare å få deler til dette? Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.