Jump to content

SABB 10hk med modifisert bil starter/dynamo?

Dag Larsen

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny her på forumet og endelig båteier igjen! Har kjøpt en 25`Bjerke halvdekker bygget i Onsøy 1954.

Den er utstyrt med 10hk. Sabb ca 1973-75 med 2 blads vridbar propell. Den ser skrøpelig ut men er ferskvanns-kjølt og skal pusses opp neste vinter. Den har hydraulikkpumpe fra Rapp men ikke dynamo og starter.

Det jeg nå prøver å finne ut av er om det finnes startere som kan tas fra bilskroten og tilpasse. Jeg vet Sabben går motsatt veg av de fleste startere, men er det mulig å enkelt endre dette på en starter.

Videre vet jeg at man kan bytte vifte på dynamo, men er dette det eneste som må til, og isåfall, hvilke biler har vifte/dynamo som går andre veien.

Jeg tenkte at jeg skulle lage en aldri så liten blogg på dette hvis det viser seg å være gjennomførbart.

Startere er dyre, og gjenbruk er jo inn. Dette burde jo gjelde alle som må ha ny starter også.........

bilde

bilde

Dynamo frå bilskroten er grei som den er. Hvis du ser etter på bilen so er starter montert i motsatt ende på motoren i forhold til dynamoen, so den får riktig gangretning. Hvis du finner ein dynamo som skal gå motsatt, so er det kun viften å tenkja på, at dynamoen får nok kjøling. Den lader like godt på begge gangretninger. Ein dynamo i våre dager har ogso so stort sprang i turtall som den trenger og turtall som den toler at det bør gå greit.

Starter frå bilskroten derimot - :nonod:

Den skal gå motsatt vei, og for å få det til skal der ein masse omkobling av børstene, før børstene skal flyttes litt for å få den til å dra som den skal. So var det tannhjulet som skal i inngrep i startekransen. Der er det frigang slik at motoren ikkje drar starteren med etter at den har startet. Å få denne frigangen til å gå motsatt, og so få skruingen som drar tannhjulet fram til å gå motsatt - eg trur ikkje det er mulig å få til, og om det går so blir nok kostnaden større enn for ein starter.

Magne

Takk for bra innlegg!

Her lukter det utfordringer...

Hvilke biler har starter som opprinnelig roterer andre vegen (kan vi si moturs?) ? VW boble? Citroen? div. tverrstilte motorer?

Hva med et tannhjul i mellom, som vender retningen.

Finnes det helt andre løsninger det ikke har vert tenkt på før?

Kr. 3-4000,- er kanskje ikke mye for en ny starter, men når jeg har gitt 9000 for båten virker det ikke mye...

Det hadde vert fint å lage en fungerende oppskrift på dette med standard deler...

Boble hadde, so vidt eg husker ein starter som gikk motsatt - men den er neppe sterk nok. Eg trur heller at eg ville sett på om der var noko å finna i traktor / landbruksmaskin - sjangeren.

Men, som det her er sagt, du har jo sveiv. Dog ville eg nok skrudd ut sigaretthylsa og fått inn ein el. plugg om eg skulle sveiva.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...