Janoho Startet 8.Mai.2014 Del på Facebook Startet 8.Mai.2014 Hei, jeg tenkte å legge gummibåten fra Maritim ut for salg og kjøpe noe litt bedre. Planen var å selge denne med en 4Hk johnson jeg har og beholde 6hk Mercury (4 takter). Har sett på noen forskjellige båter og økonomisk så ønsker jeg ikke å bruke altfor mye.Denne båten virker veldig ok, Grand S300. Noen som har erfaring med den ? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?sort=1&ref=fas&finnkode=47754552 Blir det bare veldig kjipt med 6HK på denne eller vil den gå i plan tro ? Maritim gummibåten sleit med å plane med denne motoren, jeg monterte smarttabs på den og da gikk det veldig greit opp i plan. Jeg kjøper en ny motor hvis jeg må, men vil helst slippe investeringen. Har dere erfaringer med noen andre båter som kan være greie i bruk ? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Eg har ein slik båt med 9,8hk totakt, og det er ikkje for stor motor, heller tvert imot. Trur du skal vera veldig lett I kroppen viss du skal koma opp på plan med 6 hk, iallefall med fleire personar ombord. Båten er grei den, den er nok litt tung, ( det er dobbelbunn ) samt at det har vore litt problemer med lekkasje I båtane frå Grand. Motormessig ville eg gått for 15hk ( helst totakt pga vekt ) Då har du litt kraftoverskot samtidig med at motoren er handterbar. Har du innretning som gjer at du ikkje treng ta av motoren, så er 4-takt klart å foretrekka. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 hei, hvor gammel er din båt og vet du om de fortsatt har problemer med lekkasje ?Hvordan er sjø egenskapene til båten, er den tørr selv om det er litt småbølger ? Det viktigste for meg er ok sjøegenskaper og at jeg ikke blir våt slik med den maritim båten.Det er også viktig å sitte godt slik at man kan kjøre et stykke. Båten kommer nok stort sett til å bli brukt med 1-2 person men jeg er selv ganske tung. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Båten er eit år gammal,- min er tett, men eg kjenner fleire som har måtta fylla tetningsskum I pontongane. ( etter dette er det ok ) Sjøegenskapane er gode, det er langt mindre skvetting enn i båt med luft-fylt botn. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Blir det bare veldig kjipt med 6HK på denne eller vil den gå i plan tro ? Maritim gummibåten sleit med å plane med denne motoren, jeg monterte smarttabs på den og da gikk det veldig greit opp i plan. Hvilken "gummibåt" er det du har fra Maritim siden det nesten kan virke som du har en forventning om at det vil gå bedre med 6 hesteren på en Grand S300? Er det en RIB eller luftfylt dørk/kjøl eller annet på gummibåten fra Maritim og hvilken lengde er det på den? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Janoho Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Nei, det er feil Helge, jeg bytter ikke båten fordi jeg vil at det skal gå bedre/raskere med en Rib. Grunnen er at jeg ikke er helt fornøyd med Maritim båten, spruter relativt mye i små bølger, dårlige ventiler, maling flasser på platene og blir litt liten for meg å sitte. Jeg er klar over at jeg får det jeg betaler for, men jeg er nå på vei til å oppgradere til noe bedre.Gummibåten kan du se i katalogen deres, det er den med stor maritim skrift på . Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Skal du ha sjangs å få en 10-foter opp i plan bør det være en lett rib med enkel bunn og liten skrogvinkel. Som f.eks. D-serien fra Valiant eller de enkleste modellene til Suzumar. Prøvde en Valiant D-300 i fjor sommer og fikk den opp i plan med to voksne (tilsammen nærmere 200kg) med en Tohatsu 8-hester. Disse ribene har ikke den skarpeste skrogvinkelen akkurat, så de går forholdsvis godt med liten motor. Bakdelen er at de kan slå litt i bølger, men slik er det jo med alt, man får sjeldent begge deler Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Min valiant 300 planer med 4hk totakt Yamaha :-) knallfornøyd. Grand er også bra. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 (redigert) Høres bra ut Jørgen. Skal sjekke pris på den valianten :-) Takk for tips også hakkanen ! Har vært og se på grand hos Agder båt og motor idag, hadde egentlig ikke noe å utsette på den, kanskje litt dyrere enn på østlandet. 18.000 kr De hadde også en sun rider 300, denne koster bare 12000 kr, noen som kjenner den. Virket bra den også men er vel Asia produsert. Grand tror jeg blir satt sammen i Ukraina Redigert 9.Mai.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 vi har Suzumar 310. veldig fornøyd. skroget gir et lite løft akter i konstruksjonen - lettplanet. vi har 9.8 totakt på denne. Inntil for to år siden planet den med meg, kona og tre unger i, men ungene vokser, og nå kommer den ikke helt ut av vannet med mer enn en voksen og tre barn (8,10,12). Men vi er nesten oppe i plan med alle fem. veldig fornøyd. den har en sprutlist midt på pontongen, og en gummikant på toppen. Synes den spruter lite, planer lett og har holdt seg godt, så den anbefaler jeg. Min er utgaven med dobbeltbunn. Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Jeg har Grand 300 i svart versjon. Kjøpte den med ny yamaha 9,9. Gikk bra, men kom tregt I plan med to voksne og ett barn. Vi er to voksne og to barn, så nedturen var stor da båten ikke kom i plan med hele familien ombord. Jeg solgte 9.9 og kjøpte v-max 15hk. Dette er en perfekt motor til denne båten etter min mening. Er utrolig fornøyd med båten. Går godt, også i litt sjø, og ser slett ikke verst ut i svart. Da jeg kjøpte foretok forandler i Kragerø en del tester med ulike motorer. Jeg mener resultatet ble publisert i finn annonsene etter dette. Se om det fremdeles ligger ute. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Hei Vi har en Valiant 300 med enkel bunn som er til salgs fordi vi skal ha større jolle. Vår er med ettermontert sete og styrekonsoll. Send en IM hvis du er interessert!. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Hei, tenkte at jeg skulle oppdatere denne tråden, jeg har brukt litt tid på å lese om ulike smårib'er Idag ble det handlet en suzumar 270 Ds fra båthuset i kristiansand. Jeg skal hente denne imorgen etter jobb og vil få testet den nærmere da. Prisen ble 9900.- Denne båten er 286 lang og stod i utstillingen, jeg skal bruke en mercury 6hk 4 takt på denne (anbefalt motor 4-9.9 hk) Båten har enkelt bunn da jeg ikke har behov for den ekstra vekten (stuerom og selvlensing er kjekt men ikke så viktig for meg) Kommer tilbake med mer info når den er testet. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Rapport avlegges Båten ble hentet idag og fraktet til båthavna på henger. Vi løftet den på vann og vekten var ikke særlig stor for et par voksne. Båten har et tau som går rundt hele toppen på tuben, dette er kjekt til å knytte ting fast i. Den har også en øyekrok både innvendig og utvendig for hhv. Tauing og låsing med hengelås. Deretter monterte vi motoren, en 6 hk mercury 4 takt og lesset opp med kone og litt bagasje, satt kursen mot nabo øya. Det første jeg merket var at båten er veldig stabil og krenger lite ved å legge vekt på siden, man sitter høyt og behagelig i forhold til maritim gummibåten. Båten taklet småbølger og kraftig hekksjø fra store båter veldig fint, ble imponert over sjø egenskapene i forhold til størrelsen. Ingen sprut overhodet, med den fæle gummibåten hadde jeg blitt våt på ryggen :-) Dessverre var ikke motoren tilstrekkelig til å få båten helt i plan, ikke alene i båten heller. Dette kan nok avhjelpes med å montere smarttabs eller større motor. Det virket som om båten likevel gjorde god fart. Gulvet i båten er v formet, det kan nok kanskje være litt slitsomt hvis man går mye på det. Det kan også fås med flatt gulvet, stuerom og selvlensing mot pristillegg. Foreløpig gir jeg båten terningskast 5 av 6 mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Gratulerer! Høres ut som du har fått deg en grei rib Hadde den hatt flat dørk (dobbel) og stuvrom hadde vekta vært høyere, så det er forsåvidt snakk om hva man prioriterer. En fordel med dobbel dørk er at det er behagligere å sitte rett på dørken i småbølger, du slipper slagene i raua som blir mer merkbare i riber med enkel dørk. Den gamle riben min har dobbel dørk og stuvrom, men veier også såpass at den er vond å løfte ombord alene, derfor er det greiere med den nye lettere riben for min del. Men merker godt at den gamle hadde bedre komfort, nå bør jeg bruke sitteunderlag for å unngå den verste prolapsen Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Gratulerer med ny rib. Har nettop kjøpt lik selv, hvordan opplever du gulvet i din? Min virker veldig myk. Og det knaser litt når man trår enkelte steder. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 ja, gulvet er helt likt som i din Dixie 27, jeg er relativt tung og det flekset godt i gulvet når jeg beveget meg. Et par ganger hørte jeg en skikkelig "knekkelyd" når jeg satt foten ned, ble litt skremt akkurat når det skjedde. Får satse på at jeg ikke plutselig blir våt på sokkene Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Hmm, da skal det tydligvis være sånn. Får ta vare på kvitteringen en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Flere typer RIB er nevnt i tråden... hva med den nye til Maritim? http://www.maritim.no/klar-fritid/gummibat-og-utstyr/gummibat/duramarin-rib-300?utm_source=Make%20Newsmail&utm_medium=email&utm_content=RIB%20header&utm_campaign=Mai%20kampanjebilag Er det dårlige greier eller hva? Sammenlignet med de andre som er nevnt her? Noen som har prøvd den? Den virker litt tung, men ellers er vel spesifiksjonene bra/vanlige og den har i tillegg til en medfølgende tofte også ferdig feste for å kjøpe til en tofte nr.2 så man har en i "ro-posisjon" og en i "motorførerposisjon" Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Janoho Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Sikker grei den, men lav lastekapasutet. Suzumarem min har 510kg og er mindre, ca 290 lang. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Sikker grei den, men lav lastekapasutet. Suzumarem min har 510kg og er mindre, ca 290 lang. Ser den... men det er nesten så man kan lure på om det ikke er feil i angitt lasteevne? Jeg har også en Suzumar, men da ikke RIB - det er med oppblåsbar kjøl og dørk. Den (2003 modell er det vel) er bare 270 eller 280 cm (9 fot) men har tilsynelatende lasteevne nærmere din enn Maritim sin RIB på 10 fot. Det virker veldig rart og derfor lurer jeg på om det er feil i Maritim sine data? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Janoho Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Siden det er bare maritim som kan svare på dette så sender jeg de en mail. Poster svaret her senere Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Kan nok ha en sammenheng med diameteren på potongene. Har en Caribe på 10 fot med så overdimensjonerte potonger at det fint går an å frakte 5-6 voksne i den en rolig dag. Mens den en fot kortere Valianten minner mer om en u-båt med fire voksne ombord. Potongene på Valianten har en god del mindre diameter enn på Cariben. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Siden det er bare maritim som kan svare på dette så sender jeg de en mail. Poster svaret her senere Supert, da får vi vel snart oppklart dette Kan nok ha en sammenheng med diameteren på potongene. Har en Caribe på 10 fot med så overdimensjonerte potonger at det fint går an å frakte 5-6 voksne i den en rolig dag. Søkte litt på nettet og informasjonen jeg fant der var at CARIBE C10X RIB er godkjent for 4 personer samt hele 577 kg og har pontonger på 42,5 cm i diameter. Maritim sin Duramarin 300 skal ha pontonger på 42 cm så det høres jo rimelig likt ut. Sistnevnte er også godkjent for 4 voksne (ikke såkalt 3+1). Ser at Zodiac Cadet RIB 310 har pontonger på 45 cm (i samme området det også altså). men lasteevne 480 kg -altså nesten 100 kg mindre enn CARIBE'n. Diemeter på pontongene ser ikke ut til å være en bombesikker indikator på lasteevnen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Hakkannen Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Nå tenkte jeg ikke på den "lovlige" lasteevnen, men den reelle lasteevnen Slik jeg erfarer med mine to riber (på nesten samme størrelse) er det en markant forskjell i lasteevne. Den synlige forskjellen konstruksjonsmessig sett mellom disse to ribene er potongdiameteren og at Cariben er litt breiere. Så i tilfellene der lovlig lasteevne er oppgitt ulikt mellom de forskjellige, men samtidig svært lignende modellene, vil jeg tro det ikke nødvendigvis trenger være samme forskjellene i opplevd lasteevne. Har ikke Zodiac Cadet leddet akterspeil? Kan slikt ha noe å si på den lovlige lasteevnen tro? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.