Jump to content

Kjøp av ny rib Grand s300

Janoho

Recommended Posts

Hei.

En liten trykkfeil er det. Maks last er 360 kg, ikke 320 kg.

Ikke store forskjellen så det er fortsatt "litt" lav lasteevne sammenlignet med de som har best lasteavne, men vekten av påhengsmotor og 4 karer der alle er på mellom 80 og 85 kg tilsvarer det vel :yesnod:

Skal du ha sjangs å få en 10-foter opp i plan bør det være en lett rib med enkel bunn og liten skrogvinkel. Som f.eks. D-serien fra Valiant eller de enkleste modellene til Suzumar.

Disse du nevner veier jo godt over 40kilo om jeg ikke har lest feil. Skal man ha en virkelig lett RIB så er det andre som gjelder.

AB 270 superlight veier 34kilo.

3D tender 28kilo på en 270 RIB

70kilo på den lengden der ? Det er etter min mening ubrukelig.

Disse du nevner veier jo godt over 40kilo om jeg ikke har lest feil.

Vet ikke med Suzumar, men i alle fall Valiant D270 veier 45kg, altså ikke på langt nær like tung som ribene på 70kg+.

28kg er jo latterlig lett :thumbsup: Hvordan er disse aluminiumsribene i forhold til glassfiber i det daglige bruk? Med tanke på soliditet og ikke minst tæring?

Høres jo ut som et godt alternativ hvis charterselskapene bruker dem. De erfarer vel at utstyret blir translet litt.. Hypalon er jo ikke feil, i alle fall over tid. Er jo som regel en del dyrere, men hvis en slik rib er aktuell for trådstarter og han tenker ha den noen år blir ikke totalprisen stor hvis den lever dobbelt så lenge :smiley:

Hei, da har jeg litt oppdatering.

Har idag vært ute og testet suzumar'en i litt bølger. Det var bra med vind her i kristiansand idag og litt krappe bølger utenfor søgne.

Den gode nyheten er at båten faktisk går greit i plan med 6 hk mercury likevel. Jeg setter meg bare litt på den forrerste toften noen sekunder så drar den seg greit opp. Toppfarten var imponerende med denne lille motoren, syns det gikk skikkelig unna. kanskje rundt 20 knop ?

Videre erfarte jeg noen negative konsekvenser, Propellen spinner lett når den er i plan. Nå båten faller ut av plan og jeg sitter på pølsen slår det lett sjø aktenfra innover akterspeilet. Etter diverse tenking og flytting av min store kropp fant jeg ut at ting fungerte mye bedre hvis jeg satt midt i båten. Dessverre er det ingen tofte her.

Jeg lurer nå på å få montert en tofte, noen som har ide om det er fester og tofte å få kjøpt noe sted. Finnes ikke orginalt (kun tofte foran).En annen mulighet er rorkult forlenger, men jeg liker best å sitte litt lenger bak, også problematisk med rorkult forlenger og passasjerer.

Ellers kjørte jeg ut i litt bølger og synes båten går bra i sjøen, tar bølgene fint. Blir litt slag i plan men det får man tåle.

ps: Var og så på Maritim (duramarin) rib'en.

Jeg kan forstå at last ikke er mer 360kg, den ser noe spinkel ut. ++ for selvdrenerende dørk.

Spinkel på hvilken måte...? Pontonger? De har vel noenlunde normal diameter med 42 cm? Hekkplate? Toppdørken? ...?

Maritim sin veier jo 70kilo , kan ikke helt skjønne at det er salgbart med så voldsomt tunge joller

Som Janoho påpeker er det en rib med dobbel bunn og som er på 302 cm/10 fot. Salgbart eller ikke kommer vel helt an på hvilken bruk man ser for seg! Vi har allerede en Suzumar 9 fot på rundt 35 kg med oppblåsbar kjøl og dørk. Denne synes vi er det beste alternativet å ha med på lengre turer med hurtiggående båt. Lett, men tar også mye mindre plass ombord (nedpakket) enn en ultralett rib (dersom man får behov for å ta båten ombord). For min familie sin del ser vi for oss at en rib vil kunne bli som et tillegg (ikke erstatning) til Suzumaren vi har. RIB'en sitt bruksområde vil da primært være i nærområdet rundt feriehuset (ut til hovedbåtene som ligger på egne bøyer), småturer i nærområdet osv osv. Den kan vel også slepes med på kortere turer på godværsdager.

Dobbel bunn på en RIB har vel sine positive sider det også selv om båten da gjerne blir enda tyngre (som kan være en ulempe). Med en motor på 8 (eks. Tohatsu 2-takt på 26 kg) til 10 HK går vel båten likevel greit. Som litt motvekt for ulempen med høy vekt er det jo noen pluss ved Maritim sin rib slik som selvdrenerende dørk, mulighet for 2 tofter (både rotofte og motortofte), lav pris og dobbel bunn.

Anbefaler smarttabs på det sterkeste. Har en grand s300 med 15 hk totakt. Med alle fire (to voksne og to barn 9-12) måtte vi jobbe litt for å plane, samtidig holde god fart for å ligge i plan. Et par timer med jobbing er smarttabs på, og vi kom veldig mye lettere i plan og kan holde lavere fart og likevel ligge i plan. Den ble også mye lettere å håndtere alene. Slipper å bevege meg for å plane og planingsterskelen er mye lavere. Mer stabil i sjø også. Eneste ulempe er at den graver seg litt ned i baugen på full fart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...