Jump to content

Baatplassen.no vs Båtmagasinets forum


Helge

Recommended Posts

Jeg tar kanskje sjanser ved å uttale meg om dette som ny her på baatplassen.no. Men jeg lar det stå til. Det er jo mest til fordel for dette forum likevel. Min bakgrunn er at jeg har sysslet både med Internett og litt med båt som to av mine ganske mange hobbier i en del år og jeg laget faktisk min første webside i 1995. Den gang programmerte man faktisk ganske mye direkte i koder/tag'er i "notisblokk".

 

Vel, jeg har fra tid til annen vært innom "båtplassen" til Båtmagasinet de siste 2 år uten å ha vært noen direkte stamgjest. Med mange hobbier blir det ikke nødvendigvis så mye tid til hver av dem. På dette forum har jeg tidligere vært innom bare en gang på et tidlig stadium etter opprettelsen da det var tynt med stoff å finne her. Nå derimot er jeg ikke lenger det minste i tvil om hva jeg foretrekker og har derfor selvsagt registrert meg her :lol:.

 

PLUSS OG MINUS?

Her på baatplassen.no er det vel nesten bare pluss?  :lol: Det ser for det første ut til at en slipper unna en del totalt useriøse innlegg  :nonod: som det periodevis det er litt for mange av på Båtmagasinets forum. Etter hvert ser det også ut til at det er flere kompetente folk som frekventerer her  :wink:.  Faktisk kan det virke som det er en mer vennlig og familiær tone om en kan beskrive det slik da her hvor folk må registrere seg. Kanskje en føler mer tilhørighet? - ikke vet jeg.

 

Noen irriterer seg over reklamen hos Båtmagasinet uten at det betyr så mye for meg. Det spørs "prisen" for reklamen. Dersom "moderat" reklame for eksempel innbringer kjærkomne penger i kassen til eksempelvis en forening eller klubb med en slik webside og dermed er til det beste for de som er med så hvorfor ikke. På Båtmagasinets forum kan en ellers enda benytte en adresse slik at det kun er forumet som kommer opp og ikke noe annet. Det oppdaget jeg var kjekt på hytta der internett dessverre kun nås over mobil  :lol:

 

Det er sikker mange meninger om hvilket forum som er best og hvorfor. Jeg foretrekker pr i dag dette forumet og det er vel bare EN ting jeg synes er litt bedre på en del andre forum. Personlig synes jeg nemlig forum med klart synlige tråder er mest oversiktlig. Det kan være flere meninger om dette også men personlig synes jeg det gir bedre oversikt med tråder slik det er hos Dagbladet, Start, (til dels Båtmagasinet), bilklubben jeg er med i og ikke minst "Newsgroups" på internett. "No offense", men det blir litt gjestebokpreg over "YaBB-forum". Men en kan kanskje ikke få både i pose og sekk(?). Jeg har i hvert fall funnet meg et nytt fint hjem på internett!

 

GOD Påske

Helge.

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg Helge.

Her er mye bra, men også jeg savner oppbygging med enkeltinnlegg i tråder. Der svar kommer inn akkurat der man ønsker, ikke som siste innlegg i en lang rekke. Dette jevner seg likevel ut med andre fordeler. Innsetting av bilder er en slik kjempefordel.

 

Dette forumet begynner å få tyngde, ingen tvil om det. Noen ganger er det litt vel mange kommenterer av andres kommentarer som egentlig ikke bidrar med noe og som ingen hadde savnet hvis de ikke var der. Andre klager på overskriftene på innleggene og at de ikke forteller noe om selve innlegget, men det synes jeg skjer bare unntaksvis.

 

Båtmagasinets store styrke er artikkeldatabasen og den fyldige basen over gamle innlegg. Kommentaren din om at du fortsatt kan lese uten reklame stemmer imidlertid ikke. Det muligheten forsvant etter siste omlegging.

 

Vi får si det med ord fra en kjent såpeserie:

 

Baatplassen.no et hjem for meg, et hjem for deg.    :lol:

 

(eller noe i den duren)

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg ser da tydelig 3 annonser i denne linken jeg da........

 

Den mengden reklame som BM har nå synes jeg er akseptabel. Denslags kunne vi også hatt her for å få et selvfinansierende forum. Nå er jo "Reklamefri" et av nøkkelordene som baatplassen.no bygger på. Med fare for å tråkke i en eller annen salat så er det jo begrenset hvor lenge enkeltpersoner skal legge ut av egen lomme for å drive dette.

 

En kunne jo invitere f.eks. Sjøassistanse, NSSR og KNBF til å bidra med driftsmidler mot å få tildelt begrenset reklameplass. Noen kommentarer?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus

 

Jeg hører dette om omlegging/reklame på Båtmagasinet sine sider og det er nok sant det du sier. Jeg sjekket den gamle direktelinken min og det er riktig som du er inne på at en nå får med litt reklame (men begrenset til 3-4 bannere).

 

Men går du altså direkte inn på direktelinken til selve forumet (http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk.nsf/main?openview) begrenser altså reklamen seg til 3-4 bannere og du slipper i alle fall hele det kjempestore lasset med banners til høyre. Det reduserer nemlig datamengden du må laste ned til beskjedne 85,6 kB (testet nå i dag) fra en kvart megabyte (242 kB). 85,6 kB går da reletivt greit selv over trege Internettforbindelser.

 

Til sammenligning medfører det KUN 61,3 kB å komme inn på "åpent forum" her på baatplassen (med direktelink vel og merke til åpent forum!), men da har en bare lesetilgang. Selv på gamle trege GSM-telefoner tar ikke dette mer enn ca et minutt. Skal du logge deg på må du hente til sammen 106 kB før du selv kan skrive innlegg. Det også overkommelig  :lol:

 

Hvorfor jeg er så opptatt av små kilobyte når jeg har 2 Mbps bredbånd hjemme og har hatt 10 Mbps på jobb-PC'en i over 10 år? Jo dels benytter jeg altså en og annen sjelden gang mobiltelefon for å nå Internett (på hytta og i båten) og dels har jeg vært webmaster på 4-5 websider opp gjennom noen år der en var nødt til å ta hensyn til besøkende med trege modemsforbindelser (det bør en fortsatt gjøre en stund til!).

 

Min påstand er altså at selv med bare en gammel GSM tilkoblet PC'en er det overkommelig å delta her på forumet - om "fraværsabstinensen"  :nonod: blir for stor  :lol: Men som et enkelt medlem vil jeg nettopp derfor sette stor pris på om Ingar for ettertiden holder forumet minst like kompakt som nå med relativt få og små filer som må lastes. Det er viktig for en webmaster å tenke litt "seksjonelt". Direktelink til kun Åpent Forum burde gjerne for all ettertid medføre lav datamengde som trengs overføres. Så får en prøve å gjette seg til hvor den tunge grafikken ligger som en bombe i innleggene. "Fotoapparatet" gir jo en god pekepinn. Som en annen løsning kan en jo slå av grafikken i nettleseren også. Det hjelper veldig mye, men det ser litt trist ut selvsagt.

 

Dersom litt moderat reklame eller annen grafikk etc som tar litt plass skal inn kan en for eksempel ha det på hovedsiden og under kjøp og salg etc som jo er naturlige "handelsentra" og dermed naturlig(?) plass for reklame.

 

Helge

Link to post
Share on other sites

....Med fare for å tråkke i en eller annen salat så er det jo begrenset hvor lenge enkeltpersoner skal legge ut av egen lomme for å drive dette.

 

En kunne jo invitere f.eks. Sjøassistanse, NSSR og KNBF til å bidra med driftsmidler mot å få tildelt begrenset reklameplass. Noen kommentarer?

Jeg synes man bør legge opp til at medlemmene selv kan bidra med en liten skjerv ved å "donere" en liten sum til en driftskonto. Man kunne fra tid til annen vise frem hvor mye man hadde på konto'en og si fra om situasjonen. Kort og greit: Vi har nå Kr. XXXX innestående, dette rekker til Y-måneders drift.  Jeg vil tro at om 50 personer bidrar med hva en kino-billett koster, så er det vesentlig for ca. ett år. Eller?

 

Poenget mitt er at forumet bør være *totalt og absolutt fritt og uavhengig*. Det er en fordel at idealister drifter dette, men idealister trenger fra tid til annen avløsning. Dette er kanskje noe vi bør ha vel så mye i tankene.

 

Nei, det stemmer ikke synes jeg, å la noen bidra med *reklamemidler*, selv ikke Sjøassistanse, NSSR og KNBF!

 

Nå har Ingar antydet at det vil hjelpe om man får solgt alle vimplene. Kanskje vi bør kjøpe slik at vi har reserve? Man kan jo gi en til en båtvenn?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes man bør legge opp til at medlemmene selv kan bidra med en liten skjerv ved å "donere" en liten sum til en driftskonto.....

 

Poenget mitt er at forumet bør være *totalt og absolutt fritt og uavhengig*........

 

Nei, det stemmer ikke synes jeg, å la noen bidra med *reklamemidler*, selv ikke Sjøassistanse, NSSR og KNBF!

PanPan er innom mange ting her. Baatplassen.no er vel en demokratisk plass med Ingar som "Statsminister". Så kan jo statsministeren velge om han vil høre på folkeflertallet eller ikke  :lol:  PanPan og alle andre må i alle fall få legge frem sine meninger på helt uavhengig grunnlag.

 

Med nettopp et slikt flott forum å lufte medlemmenes synspunkter og meninger på burde jo alle mulige saker kunne belyses og eventuelt beslutninger kunne tas. Jeg har ingen sterke meninger om reklame. Fortsetter Baatplassen.no uten reklame - flott, kommer det beskjedent med reklame som kommer Baatplassen.no og medlemmene tilgode - også helt greit. Kommer det masse reklame - ikke greit  :lol:

 

Jeg er imidlertid totalt uenig i det som jeg muligens feiltolker(?) ut fra det PanPan skriver mht uavhengighet og reklame. Dersom eksempelvis Statoil og/eller KNBF betaler for å få ha et banner på Baatplassen.no kan jeg ikke fatte at Baatplassen.no, Ingar eller noen av oss andre ikke skal kunne føle oss uavhengige for det. De kjøper en vare (en reklameplass) av Baatplassen.no og ikke noe annet.  Er det noe annonsøren ikke liker (utsagn på forum eller annet) på Baatplassen så kan de ta annonsen sin å pelle seg til et annet sted. Noe helt annet mht uavhengighet kunne en derimot risikere dersom noen sponset Baatplassen.no.

 

At medlemmene "donerer" en skjerv er også en reell mulighet. Men da tror jeg det ville være lurt å snakke om medlemmer på en helt annen måte. Da glir en raskt mer over mot å være en klubb eller forening med regulare medlemmer. Det finnes i alle fall en hel masse slike klubber for bil (og båtforeninger for den saks skyld) og jeg er selv medlem i en ganske aktiv bilklubb. Det fungerer flott det også - 200 kr i året og for det får vi igjen -30 øre/liter på drivstoff -10% til -50% på bildeler og dekk, sosialt samvær og treff, Elektronisk GjørDetSelv mekkearkiv osv osv. Men her det vel et spørsmål om å tenke gjennom og diskutere hva en vil for fremtiden.

 

Helge

Link to post
Share on other sites

Nå har Ingar antydet at det vil hjelpe om man får solgt alle vimplene. Kanskje vi bør kjøpe slik at vi har reserve? Man kan jo gi en til en båtvenn?

Ikke for å mase, men det helt riktig som PanPan skriver. Den aller meste måten man for tiden kan bidra på - i tillegg til å poste her på baatplassen - er å bestille vimpler. Blir alle vimplene solgt er det nok til å dekke driften i lang tid framover, forutsatt at baatplassen holder seg på dagens ambisjonsnivå.
Link to post
Share on other sites

Da må vi bestille vimpler! Men det betyr jo ikke at alternative finansieringsmåter ikke bør diskuteres(?) med mindre noen har "sementert" slike alternativ som uaktuelle for lenge siden.

 

Helge

Link to post
Share on other sites

Til Helge:

 

Velkommen til baatplassen.no, forresten

 

Hvis du går gjennom tidligere innlegg her på baatplassen.no, vil du se at dette med finanser har vært framme flere ganger tidligere, og du vil også kunne se hva baatplassens grunnlegger, Ingar mener om saken. Vi andre som hjelper Ingar med å drive dette stedet er også helt på linje med Ingar her. Vi jobber med dette på fritiden og det er viktig for oss som driver med dette at denne plassen er fri for reklame.  

 

Ingar har idag et underskudd pga litt sviktende vimpelsalg. Den planen vi hadde lagt opp til for å selge vimpler skar seg litt, og vi derfor sitter idag med litt for mange av dem på lager.

 

Ingen katastrofe, men får vi solgt en del flere vimpler, går vi i 0 og får vi solgt alle vimplene har vi et overskudd som vil rekke til driften en god stund tid framover +  en  :headbang: eller to.

Link to post
Share on other sites

Den andre måten å genere driftsmidler var jo salg av et offline-forum på CD. Det hørtes jo ut at det er svært få som føler behov men alle monner dra.

 

Og hvis man legger inn noe mer-verdi ved å spesialisere..... En CD som inneholder det meste fra baatplassen om akkurat DIN båt, DITT geografisk område, DIN motor....

Link to post
Share on other sites

Den andre måten å genere driftsmidler var jo salg av et offline-forum på CD. Det hørtes jo ut at det er svært få som føler behov men alle monner dra.

 

Og hvis man legger inn noe mer-verdi ved å spesialisere..... En CD som inneholder det meste fra baatplassen om akkurat DIN båt, DITT geografisk område, DIN motor....

Jo, da men her var det vel snakk om hva som var den beste måten å støtte baatplassen på, og som sagt er det for øyeblikket å kjøpe vimpler.  :headbang:
Link to post
Share on other sites

Heisan  :headbang:

Jeg har merket meg at flere har vært inne på at KNBF og andre burde være med på finansieringen av Baatplassen mot å få banneret vårt sentralt plassert. For vårt vedkommende bruker vi ikke 50 øre på betalt reklameplass, bortsett fra en julehilsen til mannskapene på redningsskøytene i "Redningsskøyta"s julenummer. Banneret vårt på Båtmagasinets web-side er en del av en samarbeidsavtale som er til gjensidig fordel og som vi ikke betaler for isolert sett. Når det er sagt; er det noe jeg gjerne ville brukt noen kroner på så er det finansieringen av Baatplassen! Jeg får bruke påsken til å finne på noe lurt!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Takk for mange intr. synspunkter!

 

Den økonomiske biten er egentlig ikke tema for meg, vi snakker om ubetydlige kostnader.

 

Når jeg har "mast" om vimplene så er det i første rekke fordi det vil gi oss fin reklame, spes. i det "markedet" vi ikke allerede er kjent, dvs blandt båtfolk som ikke bruker nettet aktivt.

Jo flere vi får med, jo mer nyttig blir forumet for oss alle.

 

Uansett regner jeg med at vimplene forlengst er vekk innen året er omme. Da har vi dekket minst 5års drift ut fra dagens kostnader.

Men det ville selvsagt vært det beste om alle kunne vaijet i vinden gjennom hele sesongen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...