Jump to content

Sjekk av batterilader - Østlandet


fredrant

Recommended Posts

Hei!

 

Det er dessverre ikke lett å finne noen som kan strøm i båt, og hjelp til feilsøking/reparering - prøver meg derfor her da jeg har sett at det er mange som kan mye :yesnod:

 

Har en Quick 501 lader (12V/45A) som ikke gir høy nok spenning til forbruksbatteriene. Batteriene er helt nye, men laderen går direkte i "float" modus, og klarer derfor ikke å oppretholde høy nok ladespenning ved forbruk.

 

Kan noen anbefale (evt ta på seg en jobb) med feilsøking/innstilling av Quick ladere?

 

Båten ligger på sjøen rett utenfor Fredrikstad

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut fra at dette er en batterilader som lader to batterisett uavhengig av hverandre. Det første du må gjøre er å måle de to batterispenningene etter at laderen har stått på en stund. Det vil fortelle en del. F. eks er det interessant om den spenningen du leser av, stemmer med det som er oppgitt i bruksanvisningen. Er det flere muligheter for innstilling av max ladespenning på denne laderen?

Link to post
Share on other sites

Har du 1 bryter pr ladekurs, eller har du en samlebryter? Kjenner ikke veldig godt til laderen, men denne har vel 3 kurser ut med felles minus.

 

Master kurs tilkobles pluss startbatterier, slavekurs 1 til forbruk og slavekurs 2 til feks baug\hekk propell batteri. Minus kabel skal samkobles minuspol på alle batterier.

 

Har du bryter på hver enkel kurs forsøk og koble ut startbatterier og se om den da lader, dog om dette er koblet riktig skal ikke ha noen betydning da den føler på hver enkelt kurs.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Celzeron: 1 bryter pr kurs er korrekt. Felles minus med 3 kurser ut er også rett.

Etter som jeg kan skjønne er master tilkoblet forbruk, mens slave 1 og 2 er koblet til hvert sitt startbatteri.

 

Har forsøkt å koble fra begge slavekursene i håp om at disse "lurte" laderen til å tro at spenningen var OK (tips fra forhandler), men dessverre uten effekt....

Link to post
Share on other sites

ok leser litt her, Slik det står skal det kun tilkobles en kurs pr batteribank, de må ikke brokobles. Master kurs skal tilkobles den banken som har høyest belastning, slave skal tilkobles øvrige. altså Master enten tilkoblet start eller forbruk, selv om det er et eller fler batterier skal bare en kurs brukes når batterier er samkoblet.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Videre ser jeg at Float er fabrikk innstilt til gi en lade effekt på 20% altså fra 0 til 8 amp, det vil si at batterier som nærmer seg fulladet går over til float for å hindre at batterier overlades, ved høy belastning mens lader er tilkoblet vil lader vil den slå over til absortion. Float slår inn ved ca 80% ladet.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd!

Har nå en spenning på 12,4 - 12,5V med laderen på i float. Dette betyr vel i praksis ingen lading....

Celzeron: Hvor finner du disse opplysningene? Har ikke manualen, og klarer heller ikke å finne akkurat denne på nett

Link to post
Share on other sites

Denne heter 500, men er veldig lik :-)

Det står at det skal være integrerte sikringer for hver utgang. Har du peiling på hvor disse kan sitte, jeg finner ingen i forbindelse med kablene. Er jo nærliggende å tro at sikringen for "master" utgangen kan ha gått

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...