Padleåre Startet 8.Mai.2014 Del på Facebook Startet 8.Mai.2014 Jeg har kjøpt meg en Eberspacher D2 dieselvarmer, denne skal monteres i en Skibsplast 605 DC (utenbordsmotor). Dette er ikke den største båten så det er ikke så mange mulige plasser og montere varmeren. Har søkt mye her på forumet og også satt meg godt inn i manualen. Utfordringen er at varmeren ikke skal monteres i samme rom som bensintank. Legger ved ett par bilder for og få litt meninger fra dere her på forumet angående monteringsplass. Bildet under ser dere lasterommmet akter. Under platen er bensintanken montert, denne har lufting til friluft. Her har jeg ett bildet til siden i lasterommet; her ser dere at jeg har en åpning til høyre. Åpningen skjuler dette rommet. Har hadde det vært perfekt og montere varmenren. Enkelt og montere eksos ut og luftslanger inn i båten. Problemet er jo at dette er i samme rom som bensintanken, men ikke i umiddelbar nærhet. Så kommer vi til hvorfor jeg startet tråden. Tror dere dette er en hensiktsmessig plassering? Jeg bør kanskje tette igjen med en plate når varmeren er montert, slik at varmeren får sitt eget rom? Det eneste andre alternativet er og montere den i stuerommet under passasjersete, men her blir alt mye mer kronglete og montere. Spesielt eksos og friskluft inn. Kom gjerne med tips til andre steder og montere varmeren. Tenker jeg utvider denne tråden til en monteringstråd med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Kimsdal Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Hadde uten tvil montert varmeren i rommet bilde nr3. Du kan fint lage en skillevegg som deler av rommet inn til bensintanken. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Du bør plassere varmeren langt unna bensintanken, ellers har du en potensiell bombe. Sitér dette innlegget Link to post
Padleåre Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Montere ved bilde 3 er min favoritt så langt. Enkelt og sette opp en skillevegg og tette. Blir en lufttett vegg, kommer til og montere en luftventil for utlufting av rommet, som ikke går inn i "bensinrommet". Montering ved bilde 3 blir også ett lite stykke fra bensin tanken, burde vel være lang nok avstand? Tror dere dette høres ut som en grei og sikker plan? Skal ha plassering av alt klart før jeg borer eller lager ett eneste skruehull. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Husk på at selve varmeren må ha luft inn også, i tillegg til forbrenningsluften. Ellers blir det ikke mye varme. Om du henter luft fra utsiden av båten, eller resirkulerer, blir vel valgets kvaler. Sitér dette innlegget Link to post
Padleåre Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Skal hente luft fra utsiden, foreløpig plan er og hente luft inn til varmeren fra akterenden. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 For et par år siden monterte jeg på et wire-spjeld slik at jeg kan velge mellom inne eller resirkulering av inneluft. Tanken var å få inn "frisk" varm luft, da det ble voldsomt innestengt på regnværsdager med varmeren i gang hele dagen. Dilemmaet nå er imidlertid at den ved ugunstige vindretninger suger inn eksos. Så vær obs på det. Så langt det er mulig, forsøk å plasser eksos og luftinntak i fornuftig avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.