Roall Startet 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2014 Vurderer å oppgradere litt elektronikk i båten, bruken er bla. havfiske og trolling både i saltvann og feskvann. Har en P66 svinger fra før og lurer på om den skal få klare seg litt til. Fått pris på og anbefalt en pakke som skal passe mitt bruk: Lowrance Hds touch 7/9 med structurescan svinger, og Navionics+ kart Raymarine ACU-100 med fjærnkontroll S-100 Seastar styring. Motor som vurderes er en Yamaha 4takt 200-250 med elektrisk kontroll med "Trolling"funksjon. Har vurdert Simrad NNS7 EVO2 med "babychirp" men er blitt fortalt at til fiske så er en Lowrance Hds Touch et bedre valg... Det samme når det gjelder autopilot vurderte Simrad AP24 men selger mente Raymarine ACU-100 til halv pris gjorde jobben like bra om ikke bedre, og komunikasjon med Hds var like god med en billig "dings" i mellom... Automatiske Trimplan vurdes også.... Det blir uansett Lowrance eller Simrad kombimaskin! Noen synspunkter? Eller er det Go Go Go..... Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
abbor Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Informasjonen du har fått om NSS Evo2 er feil. NSS Evo2 har akkurat samme ekkoloddfunksjonalitet som HDS Touch, men har i tillegg mulighet for CHIRP. Jeg har både NSS Evo2 og HDS Touch. Raymarine EV-100 gjør ikke samme jobb som AP24,du må opp på EV-200 med type 1 pumpe for å få noe som er sammenlignbart med AP24. EV-100 leveres med ei 0.5l pumpe som ikke henger helt med i lav hastighet når det er en del bølger. Jeg er virkelig imponert over hvor bra AP24 styrer i lav hastighet under røffe forhold. Med NSS Evo2 så trenger du ikke AP24 kontrollpanelet, autopilotkontroller er integrert i NSS, du trenger bare AC12,RC42N og RPU80. Jeg foretrekker å ha det lille OP10 panelet i tillegg, men det er ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Roall Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Det var vel det jeg også trodde, han mente at bla. menystyringen og valgmulighetene for styring av ekkolodd var langt færre på NNS Evo2 som var beregnet for cruising, enn HDS Touch som var beregnet for fritidsfiske.. Men hvor det stor forskjell er det mellom f.eks HDS Touch med en P66 eller et hakk opp og NNS Evo2 med en CHIRP svinger og vilken anbefaler du til "allround" bruk. Jeg tror nok også NNS Evo2 er litt mer fremtidrettet med tanke på tilkoblingsmuligheter og utvidelser, men utviklingen går vel så fort at den uansett er glemt om få år, når Simrad kommer med "bedre" produkter de heller vil selge.. Når det gjelder AP24 så vil det vel ikke lønne seg å kjøpe løse deler i stedet for en pakke på "tilbud", og med en 7" eller 9" skjerm vil man vel unngå å bruke en tredjedel til autopilot. Har også tenkt på å gå for 7" men kjøpe et nettbrett på 12.2" til 6000 og speile skjermen, men er litt usikker på om det er praktisk. Er det forresten noe å spare på å kjøpe noe fra utlandet, eller er det så lite at garanti og norsk kjøpslov veier mer? Redigert 8.Mai.2014 av Roall (see edit history) Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
abbor Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Simrad i henhold til Navico sin marketsstrategie for cruising, men også for blue water fishing, altså high end delen av fiskemarkedet. Det er riktig at HDS har noen menyvalg på ekkoloddet som ikke finnes på Simrad, men når jeg bruker HDS så bruker så setter jeg disse innstillingene til hva som Simrad har som standard. Det Jeg mente er at CHIRP ekkolodd er mye bedre enn konvensjonelle ekkolodd. Jeg har nå brukt CHIRP i over et år, og dette er et stort steg framover. Det er store fordeler å velge en Simrad piloten hvis du går for NSS Evo2, hvis du da velger å gå til eller ei rute på NSS vil du da få beskjed om piloten skal kobles inn, svar ja og så er det bare tut og kjør. Det finnes ei pakke med a AC12N,RC42N og NMEA og 2000 starter kit, denne har veiledende pris på 13200kr, i tillegg trengs RPU80 pumpa til 6225kr, med 15% rabatt blir det 16500kr for piloten. Siden du har aluminiumskrog kan du ikke bruke bronsesvinger, anbefaler derfor SS75H eller SS75M gjennomgående svinger. Den eneste hekkmonterte 1-kanal CHIRP svingeren som finnes er TM150M, men dette er etter min mening en modell for ferskvann og grunne områder i sjøen. HST-DFSBL er en mulighet, denne gir faktisk bra resultater i CHIRP modus. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Du får ikke større skjermoppløsning på Tablet enn du har på plotterene, det er videosignalet til skjermen som mpeg kodes og sendes via Wifi. Lysstyrken til en tablet er ikke stort mer enn tredejedelen av NSS så det blir ikke særlig lesbart i sollys. Tablet vil også bare vise et speil av hovedskjermen, hva med 2 stk 7 tommere? Sitér dette innlegget Link to post
Roall Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Du tenker på en 7" kartplotter og en 7" kombi? passer kr20000,- bare der, men mye mer praktisk enn en 9", ikke sant? Å koble en yamaha F250DETX til evo2 er grei skuring eller har det lite for seg? Finner ingen priser på SS75, og er de ikke litt utsatt på en trailbar båt og som blir strandkjørt en gang i blant, og hvor dypt kan man forvente å se fisk i saltvann? Hva tror du om å beholde P66`n til en Evo2.. og i forhold til SS75? Man må vel bekrefte ved endring av retning på autorouting når man bruker AP24 og Evo2 også? Maser fælt :-), men greit å være sikker på at man svir av pengene på en måte man ikke angrer på.. Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
abbor Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Hvis retingsendringen er mindre enn 30 grader (justerbart) så behøver en ikke bekrefte retningsendring. Jeg har Suzukiene på begge båtene mine koblet opp slik at jeg kan se forbruk, anbefales. Prisforskjellen er så liten at jeg anbefaler to kombimodeller (for å kunne bruke CHIRP og StructureScan samtidig trengs to ekkoloddmoduler) Anbefaler dette framfor en 9", jeg har både 7 og 9 tommeren. SS75 er mye bedre, men også dyr (8-10 tusen kanskje) Sitér dette innlegget Link to post
Roall Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Har hørt litt på pris på en slik pakke: 2 x Simrad NSS-7 evo2 kombi LSS-2HD Hekksvinger 50/200KHz Hybrid hekksvinger NAV+ / SD SeaStar Hydraulisk styring Slange / Nipelsett for oppkobling mot autopilot AP12 Kurscomputer RC42N Ratekompass RPU80 Pumpe NMEA/SimNet kabling OP-10 Kontrollenhet GoFree NMEA2000 St. kit 3 x Stykker 2 x 1,8m droppkabel Yamaha Motorinterface Lowrance SonicHub Er det noe bedre alternativ som ikke koster mer? Og velger jeg Raymarine sin autopilot så sparer jeg ca 8000,-... Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
abbor Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Ser ut som ei svært bra pakke. Hvis TM150M blir tilgjengelig før du handler bør du gå for den i stedet for HDI svingeren. Hvis du sammenligner med ACU-200 og Type 1 pumpe som er det du bør gå for hvis du velger Raymarine pilot blir Simradpiloten et billigere alternativ. Jeg har brukt NSS9 Evo2 siden før påske og nå har jeg også en NSS7 Evo2, er kjempefornøyd. Autopilot integrasjonen er enda bedre enn med første generasjons NSS som jeg har hatt siden 2011. Når informasjonsbaren er framme er det bare å ta på autopilotfeltet så kommer autopilot kontrollen opp. Hvis informasjonsbaren ikke vises trykker en enten et par sekunder på autopilotknappen eller så sveiper en fingeren ned fra toppen av skjermen for deretter åpne autopilot kontrollen. En kan enten endre kurs med rotasjonskontrolleren eller ved å trykke på 1 eller 10 graders svingfeltene. Jeg bruker sikksakk og S-sving mønstre mye når jeg troller. Sitér dette innlegget Link to post
Roall Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 (redigert) Fikk med seastar-styringa med motoren, og da er den i boks, har fått priser på den "elektro"-pakka hos flere forhandlere, ikke mye forskjell på prisene... Noen tips/anbefaling? Når det kommer til svinger, fant denne på ebay.. http://www.ebay.com/itm/231224278939?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 Hva du tror? Montert på en brakket på akterspeilet, skrogvinkelen på båten er 16grader Må vel bestemme meg i løpet av en dag eller to.. Redigert 25.Mai.2014 av Roall (see edit history) Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
abbor Svart 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Kan anbefale Mjøsservice. Der er det svært bra kundeservice også etter kjøpet, både i forbindelse med installasjonen og eventuelle problemer senere. Stener som driver Mjøsservice er erfaren trollingfisker og driver også med installasjon så der er gode tips å få hvis en lurer på noe i forbindelse med installasjonen. Går an å få laget brakett og hekkmontere en tilted element svinger, men B175H har for trang svingervinkel for trolling. Jeg har TM265LH som har tilnærmet samme High CHIRP element som B175H. B175M eller B75H (som jeg også har) er mye bedre valg, disse har samme signalkon. Til trolling er B175H-W med 25 signalkon det absolutt beste valget, jeg installerte en slik i vår og den har rett og slett imponerende oppløsning. Her er et par skjermbilder fra NSS12 med SonarHub (samme ekkolodd som i NSS Evo2) og B175H-W. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Bedre en Garmin... for der vises fiskene med smileansikt på displayet. Det er mildt sagt provoserende å se på displayet at det koker med fisk rett under båten... fisk som bare håner meg med fliret sitt og nekter å nappe... Sitér dette innlegget Link to post
Roall Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Jeg sliter med å bestemme meg for vilken svinger jeg skal kjøpe, pengeboka er vel egentlig tom nå :-) Hvor finner jeg den billigste B175H-W.. evt. noe nesten like bra.. Det finnes jo nesten ikke dedikerte Chirp-givere til Simrad/Lowrance, så da må det vel bli en universal hvor man må sette på en simradkontakt selv. Men det er vel ikke noe hokus pokus? Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
abbor Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Den billigste B175H-W i Norge får du nok ved å ta en telefon til Mjøsservice eller Høcom, de pleier å være rimeligst på det meste. B75M er et greit alternativ. Enkelt å sette på kontakt, jeg kan sende deleliste, koblingsliste og bilder hvis det blir aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.