Jump to content

Ny brakett for kartplotter - hvem kan lage, og omtrentlig pris?

Popeye70

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en ny måte å feste kartplotteren på, da forrige eiers løsning er i ferd med å falle fra hverandre og var aldri en god løsning uansett. Jeg har trenert dette lenge nok, så nå må noe gjøres. Her ser dere et bilde av kartplotteren slik den er festet i dag, og den avanserte røde markeringen viser hva jeg ser for meg (sånn omtrentlig):

bilde

Tanken er å ofre det ene kompasset, og erstatte dette med en rund, flat sokkel med en påsveiset, stående, sylindrisk stolpe med en plate på toppen hvor kartplotterens stativ kan festes. Platen på toppen bør kunne rotere så kartplotteren kan sees fra begge rattposisjoner. Hele løsningen bør være såpass solid at man kan holde seg fast i den vertikale støtten uten å være redd for å ødelegge noe.

Beskrivelse:

Base: Ca. 18-19 cm diameter. kanskje 4-5 mm tykk(?). Må ha 4-6 forsenkede hull for fastskruing gjennom glassfiberen.

Vertikal stolpe: 5-6 cm diameter, kanskje 30 cm høy (må finmåle ved anledning). Tipper den sveises på basen.

Plate på topp: ca. 5 * 20 cm, 2-3mm tykk, med hull som passer. Toppen må kunne rotere, men trenger ikke rotere mer enn 180 grader max, og må rotere tregt nok til at kartplotteren ikke roterer uønsket.

Materiale: Aner ikke, men det må ikke ruste og finish må matche pushpit og andre detaljer visuelt.

Er det noen som vet hvor jeg kan få laget noe sånt i Osloområdet og tør å komme med en antagelse om hva det vil koste? Er vi i nærheten av 2000,-, 5000,- eller 10000,- (eller helt på jordet)? Av sveiseverksteder kjenner jeg til Hamy Sveis på Oksenøya, men er bittelitt skeptisk (uten å gå i detalj)...

Alle konstruktive innspill mottas med takk! :thumbsup:

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hørest ut som en grei plan dette :)

Dersom du demonterer kompasset så kan bunnplaten sikkert lages slik den passer med dei samme hulla

1500-2000? Ish, Er desverre på feil kant av landet : /

Godt å få bekreftet at jeg ikke er på jordet! :-)

Kompasset kan demonstreres. Selve kompasset er skrudd i sylinderen som hever det ca 15 cm, og denne igjen er skrudd i gelcoat/glassfiber. Jeg tenkte ikke gjenbruke hullene, bare sørge for at den nye bunnplata er stor nok til å dekke over der kompasset sto og bruke Tec7 eller lignende for å sikre at plata slutter tett mot gelcoaten. Noen sirkler med Tec7 under plata samt en dæsj rundt og i hvert av de gamle skruehullene før plata skrus fast burde gjøre susen. Eller...? :confused:

slik gjorde jeg det:

bilde

Mener jeg betalte et par tusen for å få laget braketten der armene er montert. I tillegg kjøpte jeg en Navpod med monteringsbrakett som kostet noe i samme størrelseorden. Resultatet ble en fjellstø ordning som også var brukbart sikret mot tyveri av plotter. Ulempen er at man ikke ser plotteren når man sitter på motsatt ratt.

Skulle jeg gjort noe tilsvarende i dag ville jeg heller sett hvor jeg kunne fått plass til en (to?) mindre plottere. Behovet for stor skjerm er egentlig sterkt overdrevet hvis plotteren ellers er rask og lett å bruke.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Framtia, jeg har sett løsningen din tidligere (har smugkikket på websidene til gamlebåten din både sent og tidlig for inspirasjon). Løsningen du langde fungerer ikke for meg hvis jeg vil se kartplotteren fra begge posisjoner. Jeg vil også helst slippe kantene som "metallboksen" nederst introduserer. Med to barn på nettopp 4 og snart 8 ombord bør det ikke være flere harde kanter enn det må være.

Dagens kartplotter er en Raymarine C80, og jeg tror ikke jeg gidder å erstatte den med to mindre plottere på hver sin styreplass. Den fungerer enn så lenge, og brukes sammen med en iPad (muligens en Sony Z2 etterhvert) når jeg vil ha litt variasjon. Skulle jeg bytte kan jeg fremdeles bruke den planlagte braketten for én kartplotter, og heller få produsert en til hvis jeg går for to plottere i fremtiden.

Det eneste jeg er sikker på så langt er at det er dødfødt å prøve å feste en tung kartplotter til de avrundede gripehåndtakene ved siden av der kompasset står (eller to for din del). Det blir rett og slett ikke nok gripeflate så lenge håndtaket er buet.

uten å fornærme...men C80 er en plotter som langt på vei er utgått på dato. Sjekk derfor om du ikke kan få montert en Garmin 720 eller lignende i bakkant av bordet. Da får du en liten hendig plotter som lett kan vris til begge sider... Det blir ikke mye dyrere enn å få laget en annen montasje.

Selv driver jeg å tenker ut en plass til en liten plotter til nær nedgangsluka. Står mye foran pidestallen når jeg seiler alene og da er det viktig å kunne se når man nærmer seg fjæresteinene ved slag...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg vet at C80 er godt over middagshøyden, men jeg gidder ikke bytte så lenge den fungerer. Når tiden er inne blir det nok en ny Raymarine eller to. Alt annet er fra Raymarine, og det kan være greit å holde seg i familien. :-)

Har vurdert plotter i bakkant av bordet, men da må kablene trekkes om, gjennom cockpitgulvet. Det virker mye mer skummelt enn å gå gjennom et stuerom. Her ligger også kablene klare.

Svart (redigert)

Da har jeg lekt meg litt med Sketchup, og laget min aller første 3D-modell noensinne! Den mangler toppen, men bunnplata og søyla er på plass. :thumbsup:

Målene på denne modellen er en bunnplate på 190 mm og 5 mm tykkelse, med seks forsenkede hull for 8 mm hull for flathodede maskinskruer (DIN 963 A4 i syrefast stål 316 med flatt, forsenket hode med rett spor). Søylen har en diameter på 60 mm og er 300 mm høy. Toppen er fremdeles manglende.

bilde

Når det gjelder kablene hadde jeg egentlig bare tenkt å stripse de fast på utsiden av søylen, men det er mulig jeg burde vurdere å trekke kablene inni søylen for renere design. I så fall må jeg se på hvordan jeg kan mate de inn nede og hente de ut oppe uten å slippe inn vann.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Tittet litt på Roxtec og Bratteberg produktene på nettet nå Volfro, men hvor lett er det egentlig å få kloa i sånt for menigmann uten kontakter hos grossisten?

Jeg ville slått fra meg å trekke kablene i søyla, det drar med seg flere utfordringer. Braketten skal jo også kunne dreies.

Det er flere måter å lage braketten på så den kan dreies. En utfordring er at den skal være passe treg å vri på så den ikke forandrer stilling, men ikke for hard. Den mest på fallende løsningen er kanskje å bruke to rør i hverandre med set-skrue for å låse posisjonen. En ulempe med det er at det ytre røret må være tykt nok i godset til å gjenge i, eller så må man sveise på en mutter. Det indre (øvre) røret må ikke være for tynt i godset, da vil det bli bulk i røret der man låser det. Det vil uansett bli merker i røret fra set-skruen som vil kunne ligge å gnisse etter hvert. Eventuelt kan man ha så stor klaring at det blir plass til litt urundheter og grader, men da tror jeg hele greia blir slarkete og skranglete.

En løsning kan være å dreie en foring i POM (plast) som settes fast på det øvre røret og som passer i det nedre røret. For å sikre en passe friksjon ved dreiebevegelsen kan man dreie O-ring spor i foringen som øver et visst press i pasningen. Dette vil kanskje fordre litt prøving og feiling, men når man har den riktige pasningen vil den aldri bli slitt, og hele opplegget vil bli uten skrangling og fare for korrosjon. I tillegg kan man lage et eget spor i foringen for en splint/skrue som sikrer at den øvre delen av braketten trekkes opp.

For at det ikke skal bli en "jalla" løsning hadde jeg trukket kabler inne i søylen og plassert en slik en (se bilde) på toppen. Da kan du også redusere høyden på pidestallen din. Det kan fort se veldig "hjemmesløyden" ut. Festet for pidestallen må du kanskje forsterke litt, det blir ganske stor belastning med en "tung" klump på en lang arm.

Jeg har montert en PowerPod fra Scanstrut på bordet i min båt og trukket kabler gjennom bordbenene. Det ser profft ut og fungerer perfekt. Kan sitte ut på begge sider med plotteren midt i fleisen. Fungerer også stående.

bilde

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...