cektopa Startet 9.Mai.2014 Del på Facebook Startet 9.Mai.2014 Hei Jeg har satt ut seilbåten min for sommeren, men motoren vil ikke starte. Jeg fikk ikke start på den før jeg tok den opp, å for det heller ikke nå. Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp av noen som vet hva en skal gjøre. Se hva som kan være feil å eventuelt fikse? Jeg lurer på om det er noen her inne som kan noe om dette. En volvo penta md5a. Enten om du har tid og kan hjelpe meg, eller om du kjenner noen som gjør slike jobber. Båten holder til i Lillesand, og ligger nå på vannet. Setter veldig pris på hjelp:) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Her tror jeg du må forklare nærmere hva som skjer når du vrir om nøkkelen :) Får den strøm? Får den diesel? Sitér dette innlegget Link to post
cektopa Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Den får strøm. Det står å kjører, men tar liksom ikke helt tak. kan høres ut som den ikke får diesel men jeg har pumpet og pumpet og det hjelper ikke. Den stoppen plutselig en dag jeg var ute med den ifjor. Da var det ikke så mye diesel igjen på tanken, så har en mistanke om at det er det som gjorde at den stoppet, men som sagt har prøvd å pumpe over en god periode uten at jeg ser noe fremgang...? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Har du fylt diesel og byttet filter ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 (redigert) Har du luftet dieselsystemet ? som vel kan være greit å starte med.. -sjekk om det kommer diesel ut ved injektorene, ved å åpne innløpet mens du kjører den på starteren.. først sjekker du at du får diesel ut på lufteskruen på filtret når du pumper med håndpumpen Redigert 9.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
cektopa Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 jepp:) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Uff då. Eg var borti eit tilfelle der det var mye rustvann med svak diesellukt fra bunn av tank. Kan det være noe slik ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 kan vare luft i systemet, sjekk det først innen du tilkaller mek.! gjør som Sydvesten skrev eller her (samme prinsipp som din motor!) https://baatplassen.no/i/topic/88546-volvo-penta-md11c-faar-ikke-luftet-diesel-systemet/?p=1255200 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
cektopa Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Tar en liten prøverunde i helga da:) Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 På min gamle Maxi 77 hadde jeg samme problemet med MD5.. den fikk luft i systemet. den har 2 lufteskruer, en på siden og en oppå diesel filteret. Etter jeg hadde luftet det jeg trodde var nok, så åpnet jeg den sist skruen og da piplet det opp med luft.. etter det startet den med en gang :) Lykke til! Står hvordan man gjør det her http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.