haugi Startet 9.Mai.2014 Del på Facebook Startet 9.Mai.2014 Hei Satte utpå min Pioner idag, og den har fått ny motor i år. Det ble som sagt i overskriften en Yamaha 9,9 sport, hvor jeg har satt på 20 hk forgasser, men uten å skifte propell. Spørsmålet er da om det er noen som vet hva standard propell på F20 er? Har søkt litt rundt, men har ikke blitt noe særlig klokere. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 (redigert) Propell avhenger av hva båten oppnår av fart. "Standard propell" er bare en gjetting fra produsentens side da de ikke aner hva slags båt motoren skal sitte på. Med 12" propell oppnår 9,9 Sport med 20 hk gasser ca 6000-6100 rpm ved 27-28 knop. Målt og testet på 11 fots rib. Vil tippe 11" makser ut på ca 23-24 knop og kanskje den som vil passe båten din best iom at den er såpass stor og tung. Ikke velg for tung propell om du vil prioritere at båten går i plan med litt last og du vil at motoren skal jobbe lett. Redigert 9.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
haugi Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Lurte litt på 10" om det kunne være passelig, det står 9" på nå men den syns jeg virker for lett. Fikk ca.19 knop med den, og den kom fort i plan. Men føler det er mer å hente på farten. Mener å huske da Vi Menn testet den at de oppnådde 24 knop med F20. Men vet ikke hvilken propell de hadde. Sitér dette innlegget Link to post
trygveto Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Har samme motor med samme forgasser på en vernøy 430 (14 fot). 230 kg. Ved orginal propell 9 " gikk den 19 knop. Kjøpte en propell på 10,5", da gikk den 22 knop. Føler det er mer å gå på, da jeg merker den sperrer (Når max turtall). Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Bledet stor forskjell i akslerasjon og planinsterskel med denne propellen? Og hvor kjøpte du, fins det uoriginale propeller å få tak i til disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Maritim i Arendal (maritim.no) selger Solas propeller til disse motorene. Grei pris. Byttet propell på vår 9,9 Sport for å få mer turtall (og dermed få ut mer effekt) på en tung båt. Gikk vel ned to størrelser i stigning fra originalt. Men ble overrasket over hvor stor forskjell dette gjorde! Fra å ha for lite turtall, til å havne i turtallssperra. Så fikk byttet (under noe tvil, Maritim) propellen til en mellomting. Ble beste kompromiss. Var inne på boats.net og så hva som stod av propell på F20 motor der, men der var alt fra 9`` til 12``... Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Da tror jeg det blir tur til Maritim Stavanger i morgen og sjekker der :) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Går jo an å spørre om det er mulig å prøve den størrelsen du har mest tro på, men evt få lov til å bytte etter en prøvetur? Forsiktig med emballasje. Bruk av båt er vel også viktig å tenke på. Mest alene, og ønsker høyest mulig toppfart? Eller behov for å ha noe å gå på mtp folk og last med? Har også byttet til 20 hk forgasser, ble en langt sterkere motor (større forskjell enn håpet på). Prøvde original propell (9,9 Sport) på etter forgasserbyttet, men valgte å gå for den med mindre stigning. Nå planer båten greit selv om drar av en del på gassen, og går fint også med last. Men dette er en tung båt med dyp kjøl, så du kan sikkert få mindre "overganger" mellom propellstørrelse på Pioneeren din. Hos meg ble det plan / nesten oppe på plan... Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Litt utenom temaet, men hvor har dere kjøpt 20 hk forgasseren dere som har byttet, og hva koster den. Vurderer å bytte på min. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Kjøpte min hos Yamaha forhandler (Arne Damman, Mandal). Fikk antydet pris 2500,- men var laaaaang leveringstid. Viste seg at de fikk en ladning til kampanjepris i 2013. Men dette var nå blitt endret slik at de fikk en forgasser til subsidiert pris fra Yamaha for hver solgt 9,9 sport. Purret flere ganger på forgasseren, og fikk til slutt svar at de fikk inn slike forgassere igjen i vår, eller jeg kunne få tidligere med litt subsidiering fra Damman. Betalte da 3000,-. Så litt usikker på hvilken pris du kan få den for. Men vil uansett si at den er verdt pengene, da du får en langt morsommere motor / båt. Jeg synes det var stor forskjell fra 15 til 20 hk. Er forskjell på innsugs-siden, slik at du får inn mer luft, og dermed mer bensin / effekt. Lar seg ikke gjøre å "dyse opp" 15 hk til 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 OK. Får a kontakt med en Yamaha forhandler å sjekke, Herholdt Andersen Tønsberg er nærmeste for meg. Har motoren på en Aquaqick 300, og sønnen mener den ikke går fort nok, så det er vel ikke noe vei utenom. Neste problem blir jo da propell som passer for en 3m rib. Sitér dette innlegget Link to post
geirgp Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Hei Satte utpå min Pioner idag, og den har fått ny motor i år. Det ble som sagt i overskriften en Yamaha 9,9 sport, hvor jeg har satt på 20 hk forgasser, men uten å skifte propell. Spørsmålet er da om det er noen som vet hva standard propell på F20 er? Har søkt litt rundt, men har ikke blitt noe særlig klokere. De fleste 9.9 motorer kan man etter hva jeg skjønner få opp til 15hk med å fjerne ei plombe. Regner med at du har gjort noe sånt, men har ikke før hørt om å sette på forgasser for en 20hk.. noen som kan si hva et slikt forgasserbytte har å si på effekten? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 På Yamaha 9,9 Sport får du full 20 hk (identisk motor, helt like, men 15 hk forgasser er ulik 20 hk forgasser). Var stor forskjell i effekt på 15 og 20 hk på denne motoren. Hva slags motor tenker du på? Sitér dette innlegget Link to post
steppdeck Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Tjyvlåne denne tråden litt☺, har kjøpt ny Yamaha 9.9 sport med 20 hk forgasser nå til en askeladden 14. Denne får jeg maks 19 knop på med full gass å da går den på turtallsperre, original propell som sitter på. Hvilken propell ville dere brukt? Skal stort sett brukes til fritidsfiske med en til to kall ombord men blir fort litt transportetappe... Det var forøvrig stor forskjell på hvor fort askeladden kom i plan med 20 kontra 15 hk forgasser Sitér dette innlegget Link to post
uer_mea Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Hei Hvor anbefaler dere å kjøpe en F20 forgasser til en 2013 Yamaha F9.9 sport ? Mvh Håkon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.