Brig'en Startet 9.Mai.2014 Del på Facebook Startet 9.Mai.2014 Hei! Lurer litt på hva de enkelte har av elektronisk utstyr i båten og om alt blir brukt fullt ut eller om det er mest for gøy...? Hvorfor Dere har valgt akkurat DET merket (Garmin, Raymarine etc)? Blir man uglesett om man har "for mye"? Er det egne erfaringer fra tidligere der man kunne ha vært hjulpet ut av problemet om akkurat DET utstyret var i båten allerede den gangen? Blir man f.eks. gjort til latter om man har for mye utstyr ombord i forhold til størrelsen på båten? Jeg har selv en Brig Navigator 610 RIB med 150hk Yamaha fra 2013, ombord har jeg: Garmin VHF 100i Garmin 4008 Garmin GMR18 radar G4 Marine DAB spiller Hvorfor dette: Etter en episode i pinsen i fjor med gamlebåten inni en Vestlandsfjord. Mistet drivstofftilførselen på båten, og ingen av mine kjente i nærheten kunne komme til unnsetning. Mest av alt ønsket vi oss bare inn til land for å kunne bli hentet med bil. Hadde ikke VHF, men fikk kontakt med Redningsselskapet på tlf. 120 som hjalp oss (totalmedlem). Båt etter båt passerte oss der vi forgjeves prøvde å få kontakt med både "ethåndsvink" og etterhvert "tohåndsvink" uten at en kjeft gadd å bry seg. Vi snakker maks 300 meter til land på begge sider. Heldigvis var det et kanonvær, så frue og to hunder var bare lei, men ikke kalde. VHF kurs ble booket samme kveld, for å kunne få kontakt med andre forbipasserende båter. Redningsselskapet kunne da sluppet å bruke 3t på en slik fillesak. Den gamle Garmin 421S ble for slitsom på lengre turer, skjermen ble for liten og ønsket om å kunne ha delt skjerm ble avgjørende. Fikk et godt tilbud på denne i fjor dan den var på vei ut av salg, stoooorkoser meg derimot med denne. Det beste RIB "føret" er ofte når været ikke er som best, kjekt å kunne være i forkant ved tåke, om mørket faller på underveis hjem samt å kunne vike fortest mulig for de hurtiggående katamaranene som fyker rundt leia i høy hastighet. Kjekt med god lyd når man drar på tur i godt selskap for kosens skyld, men uten å forstyrre andre. Fant det likegodt å skaffe DAB når man først skulle kjøpe nytt i 2013, denne er også vanntett. Garmin var vel egentlig tilfeldig for min del, kjente produktene godt fra bilverdenen og er man først i gang er det greit å holde seg til samme merket ved sammenkobling. Drar ofte på lengre turer på Vestlandet, og bruker faktisk alt utstyret aktivt. Bruker øynene og fornuften først, så får resten være gode medhjelpere underveis. Får dog noen merkelige blikk av andre med større båter som himler med øynene og utstråler et tydelig "utstyrsfreak" blikk og småflirer når de snur seg. Håper å høre fra Dere folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.