Jump to content

Bayliner 285/2855 VS Princess 286


volvo_penta_

Recommended Posts

Sett opp mot hverandre, samme konsept, kalesje båt med stikkkabin. Bayliner har i tillegg mulighet for permanent sittegruppe fremme.

Ca. samme pris, rundt 400, Bayliner modell ca år 2000, Princess 1986-1988.

Diesel forutsetning i begge.

 

Hvilken bør man velge?

 

Bayliner:

+

Moderne båt, med bra/nyere motor om man får tak i en med Mercruiser. 4,2? Dør til stikkkabin og sittegruppe fremme, i tillegg til soveplass i baug. Fin løsning med sittegruppe ute, både i senter og helt akter. 12-15 år nyere båt.

-

Ikke dollbord, mye lavere vekt, ca 3500, gjør muligens at denne blir litt som en kaffekopp i sjøen kontra princessen?

El. anlegg 110V ? En del smalere bredde.

Bayliner ansees vel som en mer tungsolgt båt, men her spiller jo pris selvfølgelig inn, hva man forlanger ved salg.

 

 

Princess:

+

Forholdsvis moderne utseende alder tatt i betraktning, solid båt, bredere innvending, og føles kanskje mere romslig.

Mulig å få tak i et eksemplar med 2 motorer for de som ønsker det, (ekstra sikkerhet, manauvrering osv.) Dør til stikkabin.

Lettere å selge?

-

1-2 gamle motorer (Volvo 41/42) med potensiale for en del påkost, gammelt el. anlegg som ulike eiere har flikket på gjennom årene, vannlekkasjer fra vinduer etc, puter og salong som burde trekkes om hvis ikke dette er gjort, generelt mer vedlikehold, alt etter hva forrige eier har gjort pga. høy alder.

 

Gjør det meste selv, men er samtidig heller ikke interessert i et restaureringsprosjekt, som sluker hele sommeren.

 

Eller bør man se etter noe helt annet?

 

 

 

Link to post

Motorene i Princess 286 er gjerne 2X AD31 når man prater to motorer. 42 og opp er for nytt for denne båten originalt. Selv 41B er vel for ny for denne originalt?

Personlig hadde jeg heller gått for en Princess Riviera 32, enda mer moderne i designet og den av Riviera serien som er mest linjelekker.

Ser det annonseres en på finn nå. Den er for dyr, bør prutes minst 100.000,- mener jeg.

Ser også de to andre rivierane har byttemotorer. 41P kom ca år 2000, er helt lik 41B, ett svar til de som ønsket minst mulig elektronikk, fikk dog en kort levetid.

Den andre (266) har en 44 EDC, veldig bra og dyr motor selv brukt. Kom vel også slik 2000 og oppover på markedet. Den er i tillegg elektronisk i gir og gass, gir en lettere manøvrering.

Begge disse to princessene er i dag to fot større enn hva navnet sier. På den tiden ble baugspyd og badeplattformer ikke regnet inn.

 

Bayliner kan du sammenligne med Skoda. Skoda er 50% Audi/VW deler, Bayliner er 50% SeaRay. Samme konsern som eier begge. Samme deler når det gjelder brytere, pumper, inventar etc. Personlig tror jeg Bayliner er veldig mye båt for pengene, men dårlig rykte på seg. Som alle amerikanske ting er det liksom ikke bygd for å vare i mer en 10 år, da skal det byttes. Dette går igjen på masse amerikanske båter. Men båtene er dyktig i sjøgang, ikke fjorder å gjemme seg i USA, rett ut i havet der. Så de bygger båtene mer for sjøgang tror jeg, derav det smalere skroget. På den andre siden søker menigmann mest komfort og skal bruke båten i godt vær, og derfor liker vi plass.

 

Tror dette koker ned til smak og behag. Alle de tre nevnte Princessene tror jeg kan prutes litt, og 32-en mye. Bayliner har jeg ikke fulgt med på prismessig, vil derfor ikke uttale meg.

Generelt om båten er 15 år eller 25 år, det vil alltid være masse oppgraderinger som må gjøres. Begge båtene vil merke tidens tann i harde saltvannsomgivelser. Så forvent utbytting og selvjobb på begge de nevnte båtene pga alderen.

Link to post

Jori, hva er det på Baylineren som bare varer i 10 år? Har inntrykk av at det er en solid båt bygd av gode komponenter, men lite utsmykking i form av treverk. Båtene fra 80-tallet hadde dårlig rykte, men fra begynnelsen av -90 overtok Brunswick Bayliner, og kvaliteten ble mye bedre. Samlebandsproduksjon ga lavere pris. Mener at Bayliner er verdens mest solgte båtmerke.

Link to post

Accy, rett i det du sier, og er enig med deg jeg og det sa jeg også at Bayliner er mye båt for pengene.. Brunswick rangerer båtene følgende:

1. SeaRay

2. Maxum

3. Bayliner

 

Mitt inntrykk er at det er med båtene som med bilene. Ser fantastisk nytt ut, men falmer fort. Mye plastikk, som sprekker, skinnet til setene falmer fort, lakkerte deler falmer etc, etc.

Skrogene derimot er nok gode og holder lenge. Motorer er jo de samme. Vil anta at Brunswick designer i CAD, gjør styrkeanalyser etc på skrogene. Så skrogene er nok akkurat så tykke som de må være og ikke noe mer. Gelcoat er vel relativt dyrt, så det er noe som selskapene vil optimalisere bruken på, samme ser man på Bavaria sier de som kan det.

 

Skulle egentlig vært gøy å vite levetiden produsentene operer med for en båt. Brunswick, Bavaria og andre serieprodusenter har optimalisert alt i forhold til dette, og derav også de konkuransemessige dyktige prisene. Pluss at de optimaliserer byggelinjer, innkjøp osv.

 

Bilindustrien i USA bygger fortsatt for kort levetid. 10 år gammel bil på det amerikanske markedet er en fossil bil. Dette har bilprodusentene tilpasset og lagt opp til selv, de vil ha utskiftninger. Derav min kommentar om 10 år. Kan godt hende båtprodusentene konstruerer med lengre perspektiv?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...