Jump to content

Vurderer å kjøpe Nimbus 42 Nova, erfaringer, synspunkter?

Keiseraas

Recommended Posts

Hei

Jeg og min kone har falt for Nimbus 42 Nova.

Vi vet ikke så mye om disse båtene en at vi har lest tester og det som er inne hær på båtplassen.

Er det noen hær inne som har denne typen båt?

Inne på finn.no er det 2 båter for salg med relativt stor forskjell på pris. Hva mener dere om dette?

I forrige uke var det en til, 2009 modell men den ble solgt før vi fikk snudd oss rundt.

Håper og få masse info fra dere :)

Mvh

Keiseraas

Flotte båter. De med drev har motorene plassert litt lenger frem enn vanlig og har kardangaksel til drevet.

Mye bedre tilgang bak motorene enn det som er vanlig. Stort pluss.

De er jo ikke så mange av disse. Husker en i stavangerområdet som kjørte opp på en kai for noen år siden da junior ga flate hendler mens far skulle fortøye.

Bare et tips så historien kan sjekkes.

Mvh. SAP

Samme skrog som Storebro Commander 410. Finnes med IPS og drev på Nimbus versjonen. Begge med mellomaksler ettersom Storebro har denne med rette aksler og V gear.

Etter 6 år med IPS kan jeg anbefale det. Om du ser på IPS båt sjekk da oljetrykket på drevene fra tomgang og i fri og oppover i turtall. Skal ligge over 150KPa hele tiden. Kan droppe til 1100-1200 akkurat når de settes i gir. Det er en utfordring med første generasjon IPS at oljetrykket synker. Fører til brent clutch og mulig havari. Oljetrykk fra 609rpm til 1500rpm er da lavt.

Det er levert noen IPS uten joystick. Vel, da har du et godt prutningsargument. Joysticken gjør det til en lek å manøvrere. Ettermontering koster vel ca 100' om jeg skal gjette litt på hva jeg husker.

Storebro skroget har et fyldig forskip. Slår litt i krappsjø, men det løses sikkert med å dra ned på farta og trimme båten litt tungt i vannet.

Jeg ville sjekket alt som er dyrt. Dvs motorerog drev må sjekkes skikkelig. Helst av bra mekaniker. El systemet er viktig. Problemer her ødelegger all båtglede. Nimbus har hatt noen egne løsninger gjennom tidene som har gitt utfordringer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 uker senere...

Heisan

Nå har vi sett på båtene.

Denne båttypen er mitt i blinken for oss. kjempefine båter så vi får se hva vi gjør.

Båtene hadde litt forskjellige utstyr, timer på motorer og slitasjer.

Prisene variere litt på to av de men det er en som skiller seg ut på pris.

kommer tilbake når vi har bestemt hva vi gjør.

Mvh

Keiseraas

• 2 uker senere...

Jeg tenkte jeg skulle gi deg noen synspunkter,:det er en vakker båt. UTrolig flott rett og slett. Tipper det blir en fantastisk sommerferie. Gratulerer og god tur. Det er mange fine hentetråder her på forumet som jeg har fulgt med på som har reist ca samme vei som deg.... hvis ikke du er lommekjent kan jo de gi noen gode råd?

Hei Keiseraas,

Gratulerer med en fantastisk flott båt. Har selv lillebroren en Nova 35 på 2. året og som jeg må si at jeg er meget fornøyd med. Drømmen er selfølgelig en dag en Nova 42, eller for ikke å snakke om den helt nye Coupe 405. I mellomtiden leverer jeg inn lottokupongen hver helg og koser med i min Nova 35 :-)

Don Camillo

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...