stjerna_84 Startet 10.Mai.2014 Del på Facebook Startet 10.Mai.2014 Hei sitter å leser til båtførerprøven og på en av testeksamene spørres det om anbefalt tykkelse på ankertau. Kan ikke se å ha lest noe om dette i pensum så håper noen her kan hjelpe meg? Oppgaven oppgir 26 fot båt og anbefalt tykkelse er anbefalt da til 16 mm..hvordan finner jeg ut dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 (redigert) Du refererer til anbefalt 16mm, så du har jo funnet ut av det ? Slike anbefalinger finner man ofte hos leverandør av tauet. Red : eller tenker du på anbefalt lenge? Det er vanlig anbefalt med 3X dybden. Hvor den anbefaling skriver seg fra er eg usikker Redigert 10.Mai.2014 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 (redigert) Oppgaven oppgir 26 fot båt og anbefalt tykkelse er anbefalt da til 16 mm..hvordan finner jeg ut dette? "26 fot båt " 3 tonn eller 15 tonn, det er vekten som bestemmer tykkelsen på tauet? Litt om dette her http://www.atlantica.no/Documents/Atlantica%20Norge/Sikkerhetsguide%2002%20Fort%C3%B8yning.pdf 3 X dybden er Ok i fint vær, med økende vind kan det være lurt å øke til 4.5.6 X dybden. Denne er det mye bra stoff i http://www.atlantica.no/Documents/Atlantica%20Norge/Sikkerhetsguide%2002%20Fort%C3%B8yning.pdf Redigert 10.Mai.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Poseidon Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 "Anbefalt tykkelse på ankertau"? Det er beklageligvis bare enda ett bedrøvelig eksempel på hvor mye tull som gir seg ut for å være båtførerprøver, selv om akkurat dette ikke finnes i den offisielle båtførerprøven. Tykkelsen vil som nevnt avhenge bl.a. av båtens tyngde, men det vil i minst like stor grad avhenge av tauets material og kvalitet.Det spørsmålet som imidlertid finnes i den offisielle båtførerprøven det går på "Anbefalt lengde på ankertau" - og der vil "Ca tre ganger dybden" være riktig svaralternativ Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Haba Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 (redigert) "Anbefalt tykkelse på ankertau"? Det er beklageligvis bare enda ett bedrøvelig eksempel på hvor mye tull som gir seg ut for å være båtførerprøver, selv om akkurat dette ikke finnes i den offisielle båtførerprøven. Tykkelsen vil som nevnt avhenge bl.a. av båtens tyngde, men det vil i minst like stor grad avhenge av tauets material og kvalitet og hvor du har tenkt å ankre. Det spørsmålet som imidlertid finnes i den offisielle båtførerprøven det går på "Anbefalt lengde på ankertau" - og der vil "Ca tre ganger dybden" være riktig svaralternativ Synes 16 mm ankertau til en 26 fot blir noe "overkill". Jeg tenker at de fleste av oss dregger/ankrer i skjermede viker ol. og da er nok 14 mm skikkelig ankertau tilstrekkelig. Fortøynings-pullerne ryker nok før tauet brister om du skulle ha ankret (dumt) og hvor båten blir utsatt for sjø og vind. Redigert 10.Mai.2014 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Er noen av test-eksamenene det ute som har ukurante spm og jeg mistenker det bare et fordi de fungerer som reklame for et eller annet nettkurs - kan du ikke svaret? Meld deg på! Aldri hørt om anbefalt tykkelse på tau som båtførerprøve stoff, og særlig ikke basert på antall fot. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
hanto1 Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Dessverre er det mye vas og tullespørsmål på både båtførerprøven og VHF kurs. På de virkelig essensielle spørsmål ( som vikepliktsreglene) burde det ikke tolereres feil. Slki det er i dag kan man svare riktig på alt vaset, men ikke kunne vikepliktsreglene og fremdeles bestå ( satt litt på spissen) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 ...., men ikke kunne vikepliktsreglene og fremdeles bestå ( satt litt på spissen) Ja, det er litt satt på spissen, men dessverre ikke så veldig mye .... Jeg har gjentatte ganger forsøkt å øve påtrykk på Norsk Test for å få en revisjon av spørsmålene, men totalt uten respons. Jeg har også forsøkt å få sjøfartsdirektoratet til å gripe fatt i elendigheten, men det synes ikke å være noen prioritert oppgave. Det skyves fra bord til bord og når gode folk kommer inn så blir de dessverre ikke lenge nok i systemet til å få presset det gjennom resten av byråkratiet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
stjerna_84 Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 hei igjen så forstår jeg dere rett så er dette totalt unødvendig å lese på.. tror i grunn det er mye som er unødvendig å lese på til denne prøven. Men det blir vanskelig for meg å utelate teori når jeg ikke har en anelse om hvordan denne prøven faktisk er. Jeg søker litt på nett og tar ulike gratis testprøver -. og det er her disse dumme spm dukker opp... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Båtførerprøven har et omfattende pensum, men det er selvfølgelig ikke alt som er like relevant i alle situasjoner. Men hvis du kikker på sjøfartsdirektoratets hjemmesider finner du en del generell informasjon. Der finner du også link til en egen side som beskriver hva som er pensum. Du finner også en side som beskriver hvordan båtførerprøven skal gjennomføres, og der "jukses" det dessverre mye rundt omkring Ellers har de laget en egen side med spørsmål og svar omkring båtførerprøven og båtførerbeviset. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.