Auar Startet 10.Mai.2014 Del på Facebook Startet 10.Mai.2014 Jeg har en 2006 modell Mikuni MY30 dieselvarmer som etter noen års trofast drift ikke vil starte. Følgende skjer: Lys i dioder men ingen reaksjon fra varmer. Vifta starter ikke i noen bryterstilling, ingen lyd fra dieselpumpe. Jeg har gjort følgende feilsøk: - sjekket alle sikringer, også de to termosikringene - sjekket strøm inn til varmer - lånt ny kontrollboks og koblet til - byttet kontrollpanel - hatt ute glødeplugg og rengjort/kontrollert Noen som har tips til feilsøk utover dette, før jeg går "den lange vei" og demonterer og sender til service? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 jeg fikk råd om å sjekke alle sikringer en gang til. ohme thermosikringene, de kunne ved fuktig miljø bli ødelagt slik at de ikke lar seg trykke inn.. de skal ha full gjennomgang ved måling. der er visst flere ledningssikringer både inni og utenpå. i tillegg til dette kan de respektive sikringsholderne korrodere, dette må også sjekkes.. Sitér dette innlegget Link to post
Auar Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Takk for tips, dude. Tror jeg har sjekket alle sikringer og holdere minst tre ganger ohmet og stått i!:) Fant imidlertid ingen ledningssikringer på innsiden av dekselet?Er det noen der, da? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 (redigert) Her har du en manual. Står litt om feilsøking også der. Redigert 10.Mai.2014 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 (redigert) min varmer er på utlån nå for sjekk, så jeg får ikke kontrollert dette, men mener det skal være en, minst, glassikring på ledning på innsida av kabinettet ja. snakka med de på waeco i Sandefjord, de som ga dissa tipsa.. sitat fra veiledningen over: 2 * fuse, this is inside the heater case, and is a 20mm glass type. anti surge 12v 10 amp, 24v 8 amp Redigert 10.Mai.2014 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Mai.2014 Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 FEILSØKNING Begynn alltid med å kontrollere kabler og spenning frem til varmeren. Spenningen måles på glødepluggen når varmeren er aktivert. Spenning skal være ca 12 eller 24 volt. Hvis viften kun går en kort periode når varmeren startes, har overopphetningssikkringen blitt utløst. Kontroller hvilke av de to sikringer som er utløst og 0-still denne. Sikringene er plassert henholdsvis under skyvedekslet oppe på varmeren og i utløpet til varmluften. OBS – hvis varmeren stopper på grunn av utløst overopphetningssikkring igjen, må årsaken konstateres og utbedres. Varmeren starter og brenner i 2 – 3 minutter: Flammevakten (termobryter) reagerer ikke. Bytt flammevakt. Man kan også måle ved 7-polig kontakt på varmeren. Blå kabel på stift 14 skal ha spenning når varmeren brenner. Se elektrisk tegning . Viften starter og går med fult turtall, men ingen funksjon på gløding og brenselpumpe: Flammevakten står innkoblet. Mål stift 14, blå kabel. Hvis det er spenning må flammevakten byttes. Viftemotor starter og litt senere starter også brenselpumpen. Etter ca. 45 sekunder går viften opp på fullt turtall og 3 – 4 minutter senere stopper varmeren: Mål om det er spenning ved glødepluggen. Er dette i orden, demonter og kontroller glødepluggen. Defekt glødeplugg må byttes. Viften starter og går på lavt turtall, glødepluggen blir varm, 45 sekunder senere går viften opp på fult turtall, ingen lyd fra brenselpumpen: Mål spenning på stift 7 og 10 grønn og rød/sort kabel. Spenning på disse punkter skal være pulserende ca 3,9 volt. Hvis spenningen er riktig kanbrenselpumpen være defekt. Mangler det spenning må elektronikkenhet kontrolleres eller byttes Har du strøm på noen komponenter på selve varmeren i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
Auar Svart 10.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2014 Den lista har jeg vært igjennom, takk Er ikke engang i klassen hobby elektriker, er temmelig grønn på strøm, kan du si. Men jeg har et voltmeter! Har 12,6v inn på kontrollboks. Så jo, det er strøm der, GeirFrode. Det kommer også et "blaff" til glødeplugg idet jeg slår på bryteren. Alt tyder igrunn på at kontrollboksen er årsaken til trøbblet, men jeg fikk altså ikke liv i varmeren med en låneboks. Sitter her å funderer på om det kan være brudd i forbindelsen på inn-strøm, bare ikke fullstendig, Bare rart at ikke apparatet reagerer overhodet når jeg slår på. Tenkte å ta et ekstra batteri med i båten i morgen for å prøve å koble "frisk" strøm på inntak. Ergelig å ikke kunne dra på tur i helga fordi vi ikke får lunk skuta uten motoren igang! Sitér dette innlegget Link to post
Lorang71 Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Sjekk termosikringen som sitter på varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 han skriver jo at han har sjekket den tre ganger.. jeg vil tippe det er noe galt med strømtilførselen til viftemotoren, eller at denne har tatt kvelden.. Sitér dette innlegget Link to post
Auar Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Fant feilen. Det sitter et Navix sikrings panel med automatsikringer ved styreposisjom(NB870), sikringen merket "heater" er ikke utløst og levere tilsynelatende strøm ut, men ikke nok til varmeren. Flyttet over til en annen kurs, og dermed er alt i orden! Så enkelt, men likevel så tidkrevende å finne ut av for en amatør som meg. Mikunien er dermed frikjent denne gang. Deilig å få lunk i kabinen igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.