Jump to content

Mikuni MY30 dieselvarmer med startvansker


Auar

Recommended Posts

Jeg har en 2006 modell Mikuni MY30 dieselvarmer som etter noen års trofast drift ikke vil starte. Følgende skjer: Lys i dioder men ingen reaksjon fra varmer. Vifta starter ikke i noen bryterstilling, ingen lyd fra dieselpumpe.

 

Jeg har gjort følgende feilsøk:

- sjekket alle sikringer, også de to termosikringene

- sjekket strøm inn til varmer

- lånt ny kontrollboks og koblet til

- byttet kontrollpanel

- hatt ute glødeplugg og rengjort/kontrollert

 

Noen som har tips til feilsøk utover dette, før jeg går "den lange vei" og demonterer og sender til service?

Link to post

jeg fikk råd om å sjekke alle sikringer en gang til.

 

ohme thermosikringene, de kunne ved fuktig miljø

bli ødelagt slik at de ikke lar seg trykke inn.. de skal

ha full gjennomgang ved måling.

 

der er visst flere ledningssikringer både inni og utenpå.

 

i tillegg til dette kan de respektive sikringsholderne

korrodere, dette må også sjekkes..

Link to post

min varmer er på utlån nå for sjekk, så jeg får ikke kontrollert

dette, men mener det skal være en, minst, glassikring på

ledning på innsida av kabinettet ja.

 

snakka med de på waeco i Sandefjord, de som ga dissa

tipsa..

 

sitat fra veiledningen over:

 

2 * fuse, this is inside the heater case, and is a 20mm

glass type. anti surge 12v 10 amp, 24v 8 amp

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

 

FEILSØKNING
Begynn alltid med å kontrollere kabler og spenning frem til varmeren. Spenningen måles på
glødepluggen når varmeren er aktivert. Spenning skal være ca 12 eller 24 volt.
Hvis viften kun går en kort periode når varmeren startes, har overopphetningssikkringen blitt
utløst. Kontroller hvilke av de to sikringer som er utløst og 0-still denne. Sikringene er plassert
henholdsvis under skyvedekslet oppe på varmeren og i utløpet til varmluften. OBS – hvis
varmeren stopper på grunn av utløst overopphetningssikkring igjen, må årsaken konstateres og
utbedres.
Varmeren starter og brenner i 2 – 3 minutter: Flammevakten (termobryter) reagerer ikke. Bytt
flammevakt. Man kan også måle ved 7-polig kontakt på varmeren. Blå kabel på stift 14 skal ha
spenning når varmeren brenner. Se elektrisk tegning .
Viften starter og går med fult turtall, men ingen funksjon på gløding og brenselpumpe:
Flammevakten står innkoblet. Mål stift 14, blå kabel. Hvis det er spenning må flammevakten
byttes.
Viftemotor starter og litt senere starter også brenselpumpen. Etter ca. 45 sekunder går viften opp
på fullt turtall og 3 – 4 minutter senere stopper varmeren: Mål om det er spenning ved
glødepluggen. Er dette i orden, demonter og kontroller glødepluggen. Defekt glødeplugg må
byttes.
Viften starter og går på lavt turtall, glødepluggen blir varm, 45 sekunder senere går viften opp på
fult turtall, ingen lyd fra brenselpumpen: Mål spenning på stift 7 og 10 grønn og rød/sort kabel.
Spenning på disse punkter skal være pulserende ca 3,9 volt. Hvis spenningen er riktig kan
brenselpumpen være defekt. Mangler det spenning må elektronikkenhet kontrolleres eller byttes

Har du strøm på noen komponenter på selve varmeren i det hele tatt?

Link to post

Den lista har jeg vært igjennom, takk :smiley: Er ikke engang i klassen hobby elektriker, er temmelig grønn på strøm, kan du si. Men jeg har et voltmeter! :smiley:

Har 12,6v inn på kontrollboks. Så jo, det er strøm der, GeirFrode. Det kommer også et "blaff" til glødeplugg idet jeg slår på bryteren. Alt tyder igrunn på at kontrollboksen er årsaken til trøbblet, men jeg fikk altså ikke liv i varmeren med en låneboks.

Sitter her å funderer på om det kan være brudd i forbindelsen på inn-strøm, bare ikke fullstendig, Bare rart at ikke apparatet reagerer overhodet når jeg slår på.

Tenkte å ta et ekstra batteri med i båten i morgen for å prøve å koble "frisk" strøm på inntak.

 

Ergelig å ikke kunne dra på tur i helga fordi vi ikke får lunk skuta uten motoren igang!

Link to post

Fant feilen. Det sitter et Navix sikrings panel med automatsikringer ved styreposisjom(NB870), sikringen merket "heater" er ikke utløst og levere tilsynelatende strøm ut, men ikke nok til varmeren. Flyttet over til en annen kurs, og dermed er alt i orden! Så enkelt, men likevel så tidkrevende å finne ut av for en amatør som meg. Mikunien er dermed frikjent denne gang. Deilig å få lunk i kabinen igjen!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...