Jump to content

Akseltetning / pakkboks


GeirKS

Recommended Posts

Hei,

tenkte jeg skulle overhale pakkboksen min denne våren. Det er viktig for meg at akseltetningen kan vedlikeholdes/reparerers uten å ta ut akslingen, for da må roret av eller motoren ut - og det er litt tungvint. (Veldig trangt i dette området...)

 

Det er et argument som taler for å beholde den nåværende løsningen med konvensjonell fettsmurt pakkboks, men jeg skal uansett bytte gummislangen mellom stevnrøret og pakkboksen, så jeg har mulighet til å bytte løsning nå.

 

Denne Volvo-kondomen virker som en gjennomprøvet og relativt god løsning, men hvor lang levetid kan jeg forvente? Akselen er 30 mm forresten.

 

Ulempen med Volvo's tetning er kanskje at hvis den først går i stykker så blir det veldig vått... :rolleyes: ?

 

(Sleipners variant med simringer er jeg skeptisk til etter å ha lest om flere som har problemer med denne...)

 

Tips?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Har bara haft min nuvarande båt i ca 1 ½ år och måhända har f.d ägaren gjort något fel vid montering men min fettsmorda packbox riktigt dålig, antingen läcker den som ett såll eller så är den tät och blir varm som tusan. Båten har bara gått 400 NM för motor sedan den byggdes / Dan

Link to post
Share on other sites

Ingen som har hatt Volvo kondomen i 10-15 år som vil uttale seg?

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg byttet til volvokondomet på min gamle Fjord 26AC for 7 år siden. Båten ble solgt til et vennepar av oss, slik at jeg har hatt muligheten til å følge båten i årene etter jeg solgte. Det er ikke obsertvert at kondomet har sluppet inn en dråpe vann på disse årene.

To ting skal man dog huske på.

1) Klem luft ut av systemet ved sløsetting slik at man ikke fanger en luftlomme rundt akseltettingen som forhindrer vannkjøling.

2) Smør med litt vannfast fett ved sjøsetting.

 

Kondomene passer til aksldiametre på hele og halve cm. Dvs. 30, 35, 40, 45 osv. For akselmål bassert på tommer 1,5" (38mm) må man finne andre løsninger. 1,75" (44,45) og 2" (50,8) går bra med 45 og 50mm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ingen som har hatt Volvo kondomen i 10-15 år som vil uttale seg?

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har ikke brukt kondom så lenge, men kompisen min som bor i Kiel kjørte på samme kondomet i 19 år (tror jeg det var). Design life tror jeg skal være 1000 gangtimer hvis periodisk vedlikehold blir fulgt: 1 kubikcentimeter spesialfett en gang i året.

Link to post
Share on other sites

På vår båt, Nimbus 4000 1987mod sitter det to av desse "kondomene" den ene begynte å lekke litt i vinter så no er det vel på tide å skifte. har tetta den midlertidig med eit strips. rekner med at desse er fra båten var ny. Etter boka skal desse skiftes etter fem år eller 500t. Eg er vel lit "gniar" så eg tøyer levetida litt.

Link to post
Share on other sites

Skulle kondomet sprekke, hva da? Angrepille  :crazy: ?

Angrepille = det samme som stor lensepumpe...

Sterilisering er løsnet (kappe strengen) = det samme som å bytte denne dongen, holder etter hva jeg ser av denne tråden 30 nye år...

 

Lettmatroser Geir, lettmatroser. Samt ferdig programerte evighetsvekkeklokker.

Dette er feil Suzuki...

Lettmatroser vokser til og blir tennåringer, tennåringer må vekkes (mange ganger) om de skal opp før kl 12

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

:flag:

Hei !

En båtkamerat har prøvd snart alt som finnes av pakkbokstetninger.

Han endte til slutt opp med den avbildede tetningen, vedlikeholdsfri, ingen varmgang, intet olje og fett og helt tett. Han er nå svært godt fornøyd. Vurderer selv å skifte, men den jeg har funker jo bra ennå.

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...