Jump to content

Yanmar 3gm30 ruser opp


Bonni

Recommended Posts

Kjøpt min første båt ,men med havarert motor.Denne hadde sett seg pga av vanninntrengsel.Ved første gangs oppstart etter overhaling, stempelfjører,lager,pakninger..så ruset motor seg opp i eit vannvittigt turtall..fikk stoppet den med å kvele den på luftinntak da motor ikke reagerte på stopphendel. Etterpå tok vi ut dysene og koblet di ut mot friluft og kjørte motor på starter.( motor vart prøvestartet på verkstedgulv) Utifra dusjen på dysene burde vi nå ha sett ha sett mengden av drivstoff etter som vi regulerte med gasspådraget, men det gjorde vi ikkje.Samme mengd uansett full eller minimum stillng på "gasshendel". Dette burde vel vere synleg for øyet eller.?? Er løpet kjørt hvis det er no gæli med pumpen, eller Kan det berre vere noe som har hengt seg opp inni der? Som kan fikses hjemme..? Noen som har vert borti noe lignende? Yanmar 3gm30

Link to post

Det ble en brutal innkjøring ja... Ingen god følelse det der når motoren ruser ukontrollert

Hvis tipset til Lars H ikke fører frem har eg mest tro på sentrifugal regulator har satt seg fast. Eventuelt tannstangen som regulerer direkte på høytrykks pumpen.

 

Gjetter på at høytrykks pumpe og sentrifugal regulator ikke ble gjenstand for overhaling i forbindelse med rep. etter vanninntrengning?

Link to post
Svart (redigert)

Gasshendel er "tung" og fjerbelastet og jeg tok vekk lokket ibakkant og såg at overføring følger med.dieselpumpen har jeg ikke rørt da da jeg ikke har nok kompetanse på dette. opnet som sagt lokket og lyste inn der,såg drivhjulet og fjører til gassregulator..thats it.. Noe brunskittent inni der men leamikken ser ut for å virke..sentrufugalpumpe og tannstang sier du Johannes, ja kanskje det.Har motorkunnskap men er veldig usikker på å skru på pumpen uten tegninger og beskrivelse..det finner jeg dessverre ikke på nettet. På pumpen står det: 728374-51100 yanmar b186 4k79. Kanskje en vennlig sjel har dette..? Har ikke hørt hvor mye en reparasjon koster,men er redd jeg like godt kan kjøpe en ny brukt motor da..

Redigert av Bonni (see edit history)
Link to post

Ikke sentrifugalpumpe, men regulator. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.

Pumpa funker som bare det. Akkurat det har du jo nettopp testet..... Det er reguleringen som har satt seg.

Du skal ikke justere på høytrykks pumpa, men du kan demontere den og kjenne om tannstanga glir lett og fint. Det er vel bare å løsne rørene som går til dysene, så sitter pumpa på fire bolter/pinneskruer.

På denne motoren justeres det med skims mellom motor og pumpe, tror eg, vær obs på det det om det ligger messing skims her. De må også være der når du monterer.

 

Det ligger rep håndbok/manualer på dokument arkivet, her kan du lese deg opp. Kapittel 4.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Hei, har du sjekket oljenivået? Vi hadde fyllt for mye olje på vår Yanmar ysm 12 g for en del år siden. Ruste opp helt sinnsykt, var nesten umulig å stoppe. Vi trodde motoren bare var å kassere, men det holdt å tappe av litt olje. Det som hadde skjedd ble vi fortalt, var at motoren hadde startet å forbrenne av sin egen motorolje.

Link to post

Det som er litt merkelig er at den ikke kutter dieselentilførselen på stopphendelen..? Ikke så merkelig hvis denne er i direkte forbindelse med regulator?? Ps: fikk ikke opp høytrykksdelen-lokket. Den var fjærbelastet og løftet seg en halv cm, og ikke mer. Turte ikke å bruke makt. Får antagelig ta av hele pumpen selv om den er intrigert i halve motoren...phu...:)

Link to post

Sven.r.s har et poeng, motoren kan ruse på motorolje.

 

Når du sier du ikke får av høytrykksdelen lokket, hva mener du da?

Er det lokket rett over høy trykk pumpen?

 

Har kikket på tegningene og det lokket må av for å få ut pumpen. Når det lokket er av kan du kjenne om tannstangen glir lett uten å demontere pumpen.

Sjekk det først.

Klipp gjerne inn bilde fra manualen med pil som viser hvilke deler du henviser til. Du har sikkert Paint på maskinen din. Det funker fint.

Da er det mye lettere å gi råd, samtidig som misforståelser gjerne unngås.

Link to post

Hei igjen. Vil først få takke for god hjelp. Tusen takk :). Tok mot til meg og demonterte og fann fort ut at sleiden, eller den du kanskje kaller tannstang??, var treg eller nesten satt fast. Fikk løsnet den forsiktigt og smurt den litt så den gikk lett igjen.Nå funger stoppmekanismen, men den "lange" pådragsarmen ligg mot fullt pådrag ennå. Hvis en holder stopphendelen nesten mot stopp og så kan en regulere drivstoffmengden ser det ut for. dette kan vel ikke vere riktig da stopphendelen har sin naturlige stopp helt til endes..Er det riktigt tenkt? utifra bilder på andre motorer ser det sånn ut.

Det virker som en fjærmekanisme i bunn på regulatorarmen (governor level) som styrer sleiden til tomgang er for svak eller ødelagt slik at den "faller" mot fullt. Den ser ut som den kan bli vrien å fikse, uten å demontere hele fronten på arrangemanget..Fikk ikke til å sette inn bilde, men her er en link til bildet:

 

http://ww2.justanswer.com/uploads/oldnewenglandmarine/2012-01-13_233100_3gm.jpg

Link to post

Hipp hipp, den startet og gikk så fint så.Kjørte den ca 15 min med hageslange tilkoblet.Men skal kjøre den et par timer til for sikkerhets skyld før den blir montert i båt. Vi trodde båtlivet var over før det var begynt, ivertfall i sommer.Så atter en stor takk til Johannes som geleidet meg gjennom dette. Da er det vel berre og håpe på en fin båtsesong ..God sommer! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...