KAT Startet 11.Mai.2014 Del på Facebook Startet 11.Mai.2014 Har en VP D6 -07 model hvor EVC-systemet, altså det elektriske systemet, har fått det for seg å slå seg på evt. kople seg opp når jeg setter på hovedstrømmen. Det arter seg slik at instrumentene ser ut til å få strøm og kommer på. Samtidig så hører jeg den karakteristiske "EVC-lyden", omtrent som jeg skulle ha satt på tenningen. Se øverste bilde. Dette uten at jeg har satt på tenningen, altså vridd nøkkelen et hakk. Når jeg så setter på tenningen og slår den av igjen så normaliserer tilstanden seg og instrumentene er atter på "stedet hvil" selv om hovedstrømmen er påslått. Se nederste bildet. Er det noen som har erfaring med dette og evt. kan foreslå hva som kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 (redigert) Jeg registrere at når hovedstrømmen slås på hos meg så starter EVC displayet. Det står VP EVC i noen sekunder. Så blir det svart igjen til jeg setter på tenninga. De analoge instrumentene har jeg ikke sett på så de vet jeg ikke hvordan oppfører seg Redigert 11.Mai.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Hei, Nå skal jeg være forsiktig med å svare, men jeg har sett det samme på min D6 370 2007 modell. KJøpte båten I 2011 og fikk oppdatert SW våren 2013 I forbindelse med installasjon av GPS signal til motoren. Kan ikke huske å ha sett dette etter SW oppgraderingen. Om dette er tildeldig vet jeg ikke men det går jo an å spørre VP om de kjenner til om det kan være en SW bug Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2014 Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Eller at EVC bare sjekker at alt er ok når strømmen settes på? Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2014 Det er jo mulig, men mitt problem er at strømmen til instrumentene kommer på samtidig. Og de slår seg ikke av før jeg har satt på tenningen og slått det av igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Har du sjekke at jordinga er OK på motoren din? Se under varmeveksler - her finner du starteren. Det har hendt at det drypper saltvann ned på starteren som igjen påvirker jordinga på motoren som sitter der. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Skal se på det når jeg er hjemme igjen om et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Drar frem denne igjen. Samme problem oppstår fremdeles. Noen som har en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Jeg antar at dette er et software problem. EVC får sin spenning fra batterikablene på starteren (via en DC-DC converter) altså står det spenning på systemet så fort hovedstrømbryteren settes på. Startbryteren er kun tilkoblet HCU som altså styrer hva som vises på instrumentene. Mulig en feil i tenningsbryteren kan gjøre dette? Du må nok la din VP-service tekniker koble seg på.... Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Har du det siste nytt EVC software, jeg skulle har tatt kontakt med en forhandler og levere inn motor serial nummer, de kan fortell hvis det er noe oppgraderings tilgjengelig. Hvis den har det siste versjon så det kan vær en feil med HCU'en, det er boksen bak styre konsollen som styre alle instrumenter, den tar imot date fra motoren og sender det ut til de instrumenter og er aktivert nå tenning slås på. Med strømmen AV, du kan trekk ut og plugg inn alle de plugger på HCU'en for å sjekk det er ikke noe dårlig kontakt der, en HCU per motor. Sitér dette innlegget Link to post
oysti Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Jeg hadde en del morsomheter med EVC'en på min D3. Varierende batterispenning, og EVC'en kunne virke "død" til tider, nålene bevegde ikke på seg osv. Etter at jeg rengjorde jordingen som Bitteliten nevner over her ble alt problemfritt. Gjorde riktig nok rent en del kontakter i dynamoen også(ettersom jeg trodde laderegulatoren var gåen), men tror nok at det var jordingen til motoren som var problemet. Pusset vekk en del overflødig lakk, og pusset ren bolten og kontaktene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.