Jump to content

Volvo Penta EVC system - problemer med strøm


KAT

Recommended Posts

Har en VP D6 -07 model hvor EVC-systemet, altså det elektriske systemet, har fått det for seg å slå seg på evt. kople seg opp når jeg setter på hovedstrømmen. Det arter seg slik at instrumentene ser ut til å få strøm og kommer på. Samtidig så hører jeg den karakteristiske "EVC-lyden", omtrent som jeg skulle ha satt på tenningen. Se øverste bilde.

Dette uten at jeg har satt på tenningen, altså vridd nøkkelen et hakk.

 

Når jeg så setter på tenningen og slår den av igjen så normaliserer tilstanden seg og instrumentene er atter på "stedet hvil" selv om hovedstrømmen er påslått. Se nederste bildet.

 

Er det noen som har erfaring med dette og evt. kan foreslå hva som kan være feil?

 

bilde

 

bilde

 

 

Link to post

Hei,

 

Nå skal jeg være forsiktig med å svare, men jeg har sett det samme på min D6 370 2007 modell. KJøpte båten I 2011 og fikk oppdatert SW våren 2013 I forbindelse med installasjon av GPS signal til motoren. Kan ikke huske å ha sett dette etter SW oppgraderingen. Om dette er tildeldig vet jeg ikke men det går jo an å spørre VP om de kjenner til om det kan være en SW bug

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg antar at dette er et software problem. EVC får sin spenning fra batterikablene på starteren (via en DC-DC converter) altså står det spenning på systemet så fort hovedstrømbryteren settes på. Startbryteren er kun tilkoblet HCU som altså styrer hva som vises på instrumentene. Mulig en feil i tenningsbryteren kan gjøre dette? Du må nok la din VP-service tekniker koble seg på....

Link to post

Har du det siste nytt EVC software, jeg skulle har tatt kontakt med en forhandler og levere inn motor serial nummer, de kan fortell hvis det er noe oppgraderings tilgjengelig. Hvis den har det siste versjon så det kan vær en feil med HCU'en, det er boksen bak styre konsollen som styre alle instrumenter, den tar imot date fra motoren og sender det ut til de instrumenter og er aktivert nå tenning slås på. Med strømmen AV, du kan trekk ut og plugg inn alle de plugger på HCU'en for å sjekk det er ikke noe dårlig kontakt der, en HCU per motor.

Link to post

Jeg hadde en del morsomheter med EVC'en på min D3. Varierende batterispenning, og EVC'en kunne virke "død" til tider, nålene bevegde ikke på seg osv.

Etter at jeg rengjorde jordingen som Bitteliten nevner over her ble alt problemfritt. Gjorde riktig nok rent en del kontakter i dynamoen også(ettersom jeg trodde laderegulatoren var gåen), men tror nok at det var jordingen til motoren som var problemet. Pusset vekk en del overflødig lakk, og pusset ren bolten og kontaktene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...