Jump to content

Lekasje på BayStar hydraulisk styring

oks81

Recommended Posts

Som emnetittel sier har jeg lekasje på Baystar hydraulisk styring. Den lekker som en kjipe rundt ratt-akslingen. Ratt-pumpen står montert nesten vannrett, og det er satt i en skrue i luftehullet på påfyllingsproppen..? Noen som har erfaring og gode tips?

Mvh.

oks

Ingen tips? Får svare meg selv da.. :)

Etter litt om og men fikk jeg til slutt av rattet med diverse våpen..

Kom til og fikk sett hvordan det hele ser ut.

Har bestil følgende tetninger og håper det er hjelp i:

http://www.telmo.no/nyheter/styringer/hydraulisk-tilbehør/pakninger-(gaskets/seals)/pakningssett-til-gammel-baystar-pumpe-hs5147passer-hh4016-hh4015-015995147-p0000010167

For ordens skyld heter min pumpe 4016 og tetningssett heter HS5147.

Angående skrue i luftehull har jeg ikke peiling...burde vel egentlig vert uten skrue..?

Kan ikke huske at det er noe luftehull på toppen ved rattet. Dette er et påfyllingshull som er tett (med skrue) når det ikke er i bruk. Mulig det kan brukes til lufting også, men på min er i alle fall luftedysene i motsatt ende av systemet, og de åpnes og lukkes etter et visst system beskrevet i manualen.

Jeg har også lært at det er lufting ved påfyllingshullet ved rattet. Mener det sto i manualen. Åpne toppa, og vri rattet fram og tilbake helt ut til det stopper i hver ende. Min styring "lugger" litt om jeg vrir rolig på rattet. Er ikke det et tegn på luft?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det må være lufting på et slikt system fordi oljen utvider seg ved økende tempartur. Normalt er det et lite luftehull i påfyllingsskruen. Har man flere rattpumper skal det bare være lufting på den som står høyest. Lufteniplene på styresylynderen brukes for å få ut luft etter at systemet er fylt med olje. Disse vil deretter være stengt slik at de ikke utligner trykkendringer som følge av endret temperatur.

Dersom luftingen er blokkert vil økning i lufttemperatur medføre trykkøkning i systemet. Dette kan godt medføre lekkasje gjennom tetningene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Altså....med fare for at jeg husker feil...

Hullet på rattet er (som jeg skrevt) for påfylling, og jeg mener bestemt å huske at denne er helt tett når den er skrudd på. Den skal imidlertid fjernes når man fyller på og/eller lufter systemet. Under luftingen skal man iflg. instruksjonene ha konstant veskepåfyll gjennom dette hullet for å hindre at luft blir sugd inn - manualen foreslår en slangestubb (som følger med) som festes til en beholder som holdes opp og gir et visst trykk.

Rattet dreies frem og tilbake mens utstyret står slik, og så skal man åpne og lukke ventiler etter et visst system nede ved staget underveis.

Altså - jeg TROR at skruen i hullet ved rattet ikke skal ha noen ventilåpning.

Bruksanvisning - gitt at du har samme som meg - ligger her:

http://www.fredwarner1.net/pdf/baystar_install_teleflex.pdf

Redigert av Ronald (see edit history)

Lufting for å fjerne eventuell luft i systemet er en ting. Kontinuerlig utligning av trykkendringer som følge av endret temperatur er noe annet. Det må være lufting et eller annet sted i systemet. Normalt er dette i påfyllingspluggen på den høyest plasserte rattpumpen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ok, da skal jeg ikke banne på hva jeg har

Jeg mener jeg har en sånn (som fulgte med): http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=50269&familyName=Teleflex+Marine+Non-Vented+Fill+Plug

...men ut fra hva som sies så KAN det jo ha vært en slik: http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=11075&familyName=Teleflex+Vented+Fill+Plug#

...så da får man ta min påstand om plugg uten lufting med en klype salt inntil jeg har sjekket nærmere til helgen.

Takk for alle svar!! :)

Styringen er montert på en 14 fots Musling, så to styreposisjoner er vel litt overflødig.... :)

Rattpumpen min har en plugg som skrues i påfyllingshullet og denne er ventilert.

Er ikke lenge siden jeg kjøpte båten, men det stod altså en skrue i ventileringshullet -> da blir det lite utlufting.

La meg tippe at når oljen har utvidet seg pga temperatur så har det da blitt et bra trykk som har tatt knekken på tetningene..?

Jeg konkluderer med at jeg skifter tetningene og fjerner skruen og krysser fingrene for at alt blir ok! :)

glalaks: Det lugger ganske kraftig i min styring også, men det har ikke noen videre betydning under kjøring synest jeg.

• 3 måneder senere...

Gjennopliver denne litt, lakk det mellom konsolen og pumpa, altså "sprekken" mellom sort baystar og hvit konsol, eller kom det mellom rattet og pumpa? Min begynte å lekke litt idag, etter masse ratting og styr. Tørket det vekk og kjørte i 2-3 timer til, ikke mere olje. Hadde lekket ca en t-skje med olje.

Det virket som det kom mellom ratt og pumpe. Noen ideer?

Heisann!

Min hadde lekasje mellom ratt og pumpe ja! Har hatt litt lekasje etter bytte av tetninger men uten videre betydning (omtrent samme som deg). Bare etterfylt litt.

Ville i ditt tilfelle ikke gjort noe før det lekker såpass at det blir et problem.

Bytte av tetningene er en enkel operasjon. Verste var egentlig å få av rattet.. :)

Mvh.

oks

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...