larole Startet 11.Mai.2014 Del på Facebook Startet 11.Mai.2014 For øyeblikket er flapsene låst slik at baugen er for høy. Min båt gjør nå ikke mer enn 15 knop, mot 20+ tidligere. Motor er Volvo Penta 130 HK fra 1984. Tror den heter AQD40A. Kan det være de låste flapsene som stjeler så mange knop? Mvh Ole B. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Skal det spute ut hydraulikkveske når jeg skrur av de to slangene som går fra enheten og ut til flapsene? Det er en Bennet 351 V. Jeg skrur av og kjører pumpen, men ingenting skjer. Hadde forventet at det skulle sprute ut hydraulikkvæske, men ingenting skjer... Motoren er så svak at den stopper bare jeg er såvidt borti mef fingern. Tror dere at pumpen er grunnen til at flapsene svikter? De står helt i ro. Hvor mange knop kan perfekt innstilte flaps gi meg? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Perfekt instilling burde gi samme toppfart som når de virket. Men er det slik at du må bruke flaps for å få den i plan. Vil du ikke oppnå toppfart med flaps i en slik stilling. Om pumpen ikke går har du trolig ett elektrisk problem. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Har du sjekka oljenivået i tanker? Det er automatgirolje som skal brukes. Hvis pumpa går og det ikke kommer ut olje tyder det på at det er tomt. Da kan det være lekkasje i sylindrene, men neppe i begge samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 (redigert) Det kan også være de elektriske ventilene som står montert på HPUen. En grønn eller en rød prikk på to små metallsylindre som stikker opp på begge sider av toppen på pumpen under plastdekselet på HPU. Disse er elektriske ventiler som sørger for at oljen ikke presses tilbake i reservoaret ved belastning på trimflaps. OG som åpner for olje ut i trimsylindrene. Dersom disse ikke "løser ut" jobber oljen mot en stengt ventil....og da blir det ingen bevegelse. Sjekk også at koblingene til disse er ok. For det først et signal til disse sammen med pumpen. Sjekk bak på bryteren at denne sender strøm til disse. Redigert 15.Mai.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Jeg sliter litt med logikken her. Hvis baugen er for høy, så betyr vel det at flapsene er oppe og ikke har noen effekt i det hele tatt. Når en båt er i plan og toppfart, så skal normalt flapsene ikke brukes til annet enn å finjustere krenging sideveis. Derimot kan det være greit å bruke flapsene for å få båten opp i plan eller holde plan i lavere hastighet. Når man ikke har drev med powertrim, så er også flapsene nyttige for trimme baugvinkelen. For at en båt skal gå så fort som mulig, så skal du ha minst mulig våt flate. Enhver bruk av flaps etter at du har kommet opp i plan vil senke baugen og gi større motstand i vannet. På den annen side kan en senket baug gi litt mer komfort når det sjøer litt. At båten går med baugen i været i 15 knop uten flaps er helt normalt. Den trenger nok litt mer fart for å plane ut. Du har ikke overskudd av krefter i en AQ40, så jeg vil tro at flapsen normalt hjelper deg å få båten i plan, og at det er derfor du ikke kommer over kneika nå. Ellers høres det ut som at du har problemer med den elektriske motoren i pumpa, eller at du har dårlig kontakt i ledningen frem til pumpa. Hvis du har spenningsfall på grunn av irr og dårlig kontakt, så vil den elektriske motoren miste krefter. Prøv å måle spenningen på ledningen når du trykker på bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.