Jump to content

Hvor stor effekt har flaps på en Scand Queen 26" med 130HK?

larole

Recommended Posts

Skal det spute ut hydraulikkveske når jeg skrur av de to slangene som går fra enheten og ut til flapsene? Det er en Bennet 351 V.

Jeg skrur av og kjører pumpen, men ingenting skjer. Hadde forventet at det skulle sprute ut hydraulikkvæske, men ingenting skjer...

Motoren er så svak at den stopper bare jeg er såvidt borti mef fingern. Tror dere at pumpen er grunnen til at flapsene svikter? De står helt i ro.

Hvor mange knop kan perfekt innstilte flaps gi meg?

Det kan også være de elektriske ventilene som står montert på HPUen. En grønn eller en rød prikk på to små metallsylindre som stikker opp på begge sider av toppen på pumpen under plastdekselet på HPU. Disse er elektriske ventiler som sørger for at oljen ikke presses tilbake i reservoaret ved belastning på trimflaps. OG som åpner for olje ut i trimsylindrene. Dersom disse ikke "løser ut" jobber oljen mot en stengt ventil....og da blir det ingen bevegelse. Sjekk også at koblingene til disse er ok. For det først et signal til disse sammen med pumpen. Sjekk bak på bryteren at denne sender strøm til disse.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Jeg sliter litt med logikken her. Hvis baugen er for høy, så betyr vel det at flapsene er oppe og ikke har noen effekt i det hele tatt. Når en båt er i plan og toppfart, så skal normalt flapsene ikke brukes til annet enn å finjustere krenging sideveis. Derimot kan det være greit å bruke flapsene for å få båten opp i plan eller holde plan i lavere hastighet. Når man ikke har drev med powertrim, så er også flapsene nyttige for trimme baugvinkelen. For at en båt skal gå så fort som mulig, så skal du ha minst mulig våt flate. Enhver bruk av flaps etter at du har kommet opp i plan vil senke baugen og gi større motstand i vannet. På den annen side kan en senket baug gi litt mer komfort når det sjøer litt. At båten går med baugen i været i 15 knop uten flaps er helt normalt. Den trenger nok litt mer fart for å plane ut. Du har ikke overskudd av krefter i en AQ40, så jeg vil tro at flapsen normalt hjelper deg å få båten i plan, og at det er derfor du ikke kommer over kneika nå. Ellers høres det ut som at du har problemer med den elektriske motoren i pumpa, eller at du har dårlig kontakt i ledningen frem til pumpa. Hvis du har spenningsfall på grunn av irr og dårlig kontakt, så vil den elektriske motoren miste krefter. Prøv å måle spenningen på ledningen når du trykker på bryteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...