Kjellg Startet 12.Mai.2014 Del på Facebook Startet 12.Mai.2014 I fjor satte jeg inn 2 AGM batteri og BEP voltsensitivt rele, med 2 hovedbrytere. Båten er gått 100 timer etter dette. Problemet startet for 2 dager siden med at ladespenning la seg på 13.0 V mot 14.8 tidligere. I går når jeg startet var spenningen fin men etter 5 minutter begynte ting å oppføre seg 'rart' igjen, spenningen ramlet til 12.8-13 volt for sakte å bygge seg opp til 13.6. I det releet kobler seg inn så ramler spenningen til 12.8 V igjen. Spenninga bygger seg sakte opp igjen til 13.6 over ca 45 sekunder før det samme skjer. Kom meg hjem og begynte og sjekke ut men hadde da mistet ladingen helt. Var også litt svilukt i motor. Alle polet sitter godt skrudd fast så det er ikke vakkel som er årsak. Ventetida på verksted er selvsagt lang nå på denne tida. Noen som har vært borti dette før eller har tips angående dette? En kompis av meg er noget skeptisk til disse releene. På tross av at den er en 2003 modell er den bare gått 250 timer Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Hei! Slik du beskriver det med lav ladespenning og "svilukt", har jeg mest tro på at det er likeretteren og/eventuelt laderegulatoren på motoren som har tatt kvelden.Dette er muligens en og samme "boks" på denne motoren? Ut fra egen erfaring med "BEP-reléet" som ladefordeler/skillerelé mellom start og forbruksbank, ser jeg ingen grunn til å være "skeptisk" til dette. Det burde heller ikke gi slike symptomer som det du beskriver. Det at ladespenningen synker når reléet kobler inn det andre batteriet, tyder nok bare på at ladespenningen fra motoren er for svak, dvs. skyldes feil med likeretter/regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Takk skal du ha. Joda, det er samme boks for likeretter/regulator. Skal hive meg til i kveld og måle spolene. Mente jeg leste en plass at de skal ha 80 ohm målt på vikling. Høres det logiskt ut? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Hvis du mener spolene på BEP-reléet, så vet jeg ikke hva de skal være. 80 ohm høres ikke galt ut. Hvis du tenker på spolene (statoren på motoren) som genererer ladespenning (vekselspenning), så har jeg notert for en 60Hk Mariner jeg hadde en gang i tiden (utrolig hva man har i "arkivene"... ), at den ohmske motstanden skulle være i området 0,8-1,2 ohm. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 (redigert) Var statoren på motoren, ja :) Noen som vet hvor jeg får kjøpt Yamaha outboard deler i Norge rimeligere en hos lokal Yamaha forhandler? Redigert 12.Mai.2014 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.Mai.2014 Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Prøv her http://sevenseasmarine.no/ de skaffet rask deler til hyggelig pris til min Yamaha Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.