Jump to content

ny båt til fiske, trenger hjelp til båt type/ motorstørrelse

is_620

Recommended Posts

Jeg trenger en extra båt til fiske og noe transport på ny lokasjon.

Størrelse 16 -18 fot f.eks Askeladden 16, Rana Fisk/530, Hansvik 18 .

Når været tillater det, kommer jeg til å være på åpne havet i grumsete farvann.

Synes det er kjedelig og pilke og kommer til å dorge en god del.

Det idelle vil derfor være en eldre båt i god stand med så ny 4T som mulig.

Eller å selge den eldre motoren som følger med og kjøpe helt ny motor.

Har hatt Hansvik 18 før og hadde da Yamaha 40hk 2-T, Men 4-takterne er tunge og dyre, så jeg

lurer på om 25-30hk er nok på en slik båt. Hadde vært fint med noe input på dette.

25 - 30 hk kan sikkert fungere greit på både Hansvik 18 og Øien 530, men dersom du skal ha med flere passasjerer og f.eks. en haug med teiner vil du savne en 40 - 50 hk. Er du alene eller 2 i båten vil 30 hk være OK. Men hvis du tenker på vekt, så er f.eks. Yamaha 4 takt 30 og 40 hk samme motor, så vekt blir lik uansett.

Rana 530 hadde jeg ikke kjøpt med mindre motor enn 40 - 50 hk. Da måtte det blitt på en Askeladd 4400, Hansvik 16,5 eller Rana 17 Fisk at en kunne gått ned til 30 hk.

Kan skrive litt angående motorisering på øien 530f,

Har modellen uten selvlensing, fra midten av 2000 tallet.

Hadde først 25 hk 2 takt på, veide vel noen å 50 kg, med lite last og alene eller 2 sammens så satt kunne vi kjøre i den farten vi ville, båten satt aldri på ræva.

Fart på en normal dag var max 17.5 - 18 knop. Gjorde ett lite forsøk med litt ballast og fikk akkurat 20 knop alene uten last.

Nå står det en 40 hk 4 takt + en 4 hk reserve motor, dette blir vel litt over 100 kg motor på hekken. Nå må farten litt opp, pga av at den setter seg på ræva. 13-14 knop med 2 stk så planer den. Når det gjelder fart så er ikke 530 noe særlig å kjøre over 17-18 knop uten at du har ballast og er aktiv på tilten.

ligger mye på 3800 - 4500 rpm, med dette turtallet går båten svært fint, motoren går rolig også, bruker lite fuel. Det er når det er last etc det er kjekt å ha litt motor og gå på, så man slipper og ligge og mase på topp turtall.

Mitt sammendrag: Kjører man mye aleine eller kansje 2 sammens, og lite last så er 25 hk nok, men ikke mere en det.

Kjører man med flere persjoner, kjører med en del last ofte så er det jo en fordel og ha litt motor.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Jeg får ta meg en tur til en forhandler og sjekke ut vekt og priser på motor.

Ut fra egne erfaringer fra hansvik 18 , er det vel 40HK jeg bør satse på .

Ser ut som det ligger nok båter av denne typen ute for salg, slik at planen blir å kjøpe en båt med gunstig pris pga gammel og dårlig motor, og kjøpe ny motor

fortsetter selv ! - har vært hos forhandler, Suzuki kommer med en 30 hester som kun veier 63 kg

Har god erfaring fra 2 tidligere Suzuki 4T , slik at denne frister , kan løfte den av og på alene og trille den inn med sekketralle. Totalen blir endel dyrere enn jeg først hadde tenkt meg, så jeg får fortsette og kikke på Finn.

Hadde ikke vært redd for tung motor på Øien 530, den går uansett for mye på nesa når fart øker. Hansvik 18 er vel en del smalere bak, og mer følsom for vekt. Hadde en 60 hk 2-takt Mercury på en 18 Hansvik for mange år siden, føltes ikke trygg i høy fart, vandret mye på kjølen. Så noe utpreget fartsbåt er det jo ikke. Klarer en en grei planingsfart flytter en seg som regel fort nok.

Men skjønner det frister med ny motor, mtp lavt forbruk, lite støy, garanti m.m. Og innsprøytning! Stor fordel.

Skal du bruke båt først og fremst til dorging utaskjærs, er jo det viktigste at motor er stille og ikke minst at en kan stole på motoren! Det er jo uansett sjelden at forholdene "på utsida" er sånn at en kan ploge fram i 25 knop uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...