Jump to content

Bytte bunnstoff fra Vc17 til Selvpolerende

Erik

Recommended Posts

Er fortsatt ikke fornøyd med resultatene ved bruk av Vc17 bunnstoff.

Så da blir det å bytte til selvpolerende i år.

Er det bare å rulle selvpolerende rett på det gamle vc17 stoffet, eller bør det grunnes etter rues opp på noe vis for å få heft?

Er det noen selvpolerende typer som anbefales fremfor andre ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Tror dette stoffet har mye samme egenskaper som vc17. Derfor valgte jeg å prøve dette i år. Bedre farge iallfall. Selv om den kunne vært mer marine blå. Den har heller ikke dette grise pulveret som skal blandes inn. Syntes også det var litt drygere. Positiv så langt da jeg igjen så turtall og fart jeg ikke husker jeg hadde i fjor med vc17. Selvsagt bare marginalt. Gro hindrende egenskaper vil vise seg etter hvert....kjøpte via marineshop.no omtrent samme pris som vc17

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Fortsatt i tvil om hva jeg skal gjøre, eneste jeg vet er at jeg helst ikke vil ha Vc17 hvis jeg kan unngå det .

Alternativ1 er Soromap AF2. Fordel : Kan smøres rett på Vc17, men har ikke noen med langtids erfaring enda, og ikke vet jeg om den fåes over disk her lokalt. Er det noen som vet mer om denne, eller er den helt ny på markedet?

Alternativ 2 : Selvpolerende. Men jeg er bare på land 2 kvelder i år. Betyr i praksis at vi ikke rekker å prime først. Er selvpolerende rett på Vc17 uten primer helt døfødt ?

Det er kona som har lagt det hver gang, men siden det har vært nedslående resultat hver gang og dette med metode har kommet opp før også så har vi terpet på metode, så jeg formoder det er utført korrekt. Uansett er det hun som skal male i år også, så jeg må ha ett kone-kompatibelt stoff :lipseal: .

Jeg tror jeg ender på AF2, det har to egenskaper jeg er på jakt etter :

1 Det er ikke Vc17

2 Det kan legges på Vc17

Har googlet, og ser ut for at jeg får det hos Jamamarina i Stavanger.

Finner lite erfaring/gode tester på det, men ingen negative heller.

Hvis andre lurer på AF2 erfaringer, så kan dere spørre meg neste år på disse tider (regner jeg med) :giggle:

Jeg har nå hatt AF2 på båten siden mai i fjor (har ligget i sjøen i vinter). Båten løftes til uka, så jeg kan ikke helt si hvor godt det har virket. Jeg har en følelse av at den er noe mer grodd enn det jeg opplevde med Hempels selvpolerende foregående sesonger. Har derfor ikke bestemt meg for om det blir en sesong til eller ikke.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Gi gjerne en lyd når du vet neste uke, jeg går ikke opp før uka etter og er usikker på hva jeg skal gjøre.

Har du hatt Vc17 før og kan sammenlikne så er det interessant å vite om det ihvertfall er bedre enn det.

Kan man bruke Selvpolerende oppå AF2, slik at hvis jeg går for det i år, så kan jeg gå videre til selvpolerende Hempel neste år i såfall, eller må den også primes først?

Hvis det er mulig å smøre andre selvpolerende oppå AF2, og AF2 kan gå på Vc17, så er veien om AF2 naturlig å ta uansett. Da sparer jeg primingen, og får testet AF2 i samme operasjon :thumbsup:

Skal høre litt med båt butikkene som selger det, men mitt inntrykk er at de ofte svarer litt i hytt og pine.

Da er det bedre å ha flere ulike svar på ett forum så man ser at det er delte meninger i det minste.

Gikk du over direkte, eller må mann via ny Primer først (som jeg ikke rekker i år) ?

Er du fornøyd i forhold til Vc17 ?

Ser at prisen er 569,- hos Maritim, mot Ca 350,- for AF2

Er den veldig bra, og verdt prisen ?

Kan man gå fra den og videre til selvpolerende neste sesong hvis den ikke svarer til forventningene, uten å prime ?

...

Men selv er jeg kjempe fornøyd med produktet.

Regner med du har lagt det på riktig, to strøk og blandet godt underveis.?...

Har to bekjente med nesten identiske båter liggende på samme sted.

Begge har brukt VC17 i flere sesonger og den ene var kjempefornøyd og den andre litt skuffet.

Behandlingen ble sammenlignet og funnet lik.

Eneste forskjellen var at de kjøpte stoffet på forskjellige steder.

Så etter noen sesonger ble det kjøpt på samme sted. Og dermed var begge fornøyde med resultatet.

Forstå det den som kan ???

Gikk du over direkte, eller må mann via ny Primer først (som jeg ikke rekker i år) ?

Er du fornøyd i forhold til Vc17 ?

Ser at prisen er 569,- hos Maritim, mot Ca 350,- for AF2

Er den veldig bra, og verdt prisen ?

Kan man gå fra den og videre til selvpolerende neste sesong hvis den ikke svarer til forventningene, uten å prime ?

Gikk direkte over uten priming. Er meget fornøyd i forhold til VC17. For meg som ble lei av å skrape ruer er det verdt prisen.

Jeg skrapte bunnen for et par år siden og tenkte jeg skulle forsøke VC17. Fant ut at den grodde som f....... og at båten ikke gikk en strek fortere med det så jeg byttet til min gode gamle Hempel Mille som jeg alltid har vært fornøyd med. Det gjorde jeg ganske enkelt ved å smøre Hempel Mille oppå VC17 uten noe grunnarbeid. Fungerte strålende. I år gikk jeg over til den nye varianten Hempel Mille som heter NCE eller noe lignende. Den er litt seigere, men helt grei å jobbe med. Så for vi se om den har noen fordeler som forsvarer den høyere prisen. Tviler på det for jeg er fornøyd med den gamle, men det er lov å prøve.

Takker for mange gode innspill, og tips og erfaringer om hva som kan gå rett på Vc17.

Jeg ser og at flere er fornøyd med Vc17, men det er altså ikke jeg, og jeg har allerede gitt den ekstra sjanser uten at det hjalp, så nå bytter jeg.

Oppsummert står det da mellom disse ;

• Soromap AF2
  • Hempel Waterglide
  • Hempel Mille Dynamics
  • Hempel Mille NCE
  • International Micron

Så er det valgets kvaler, hvilken av disse velger mann. Er det noen med erfaring blant flere av disse, så vi kan rangere dem i forhold til hverandre ?

Jeg fant en test, der noen bunnstoff (men bare 2 av disse) er med, den finnes her : http://www.boat.no/sola-shipping/bunnstofftest.htm

Der kommer Mille bedre ut enn Micron.

Fremtiden antyder vel og at han vil fra AF2 til Mille, så da føler jeg kanskje den leder der og.

Men hvis noen har erfaring eller vet om tester mellom disse så kom gjerne med det.

Er Mille noe man får lett tak i hos ordinære båtbutikker ?

valget mitt er tatt (Bestmarin var utsolgt for alt annet en AF2), så da fortsetter jeg et år til. Båten ble løftet i dag, og stoffing skjer til helgen. Forøvrig gikk jeg forbi en X40 i havna går som har VC17 under, og det er jo magisk å kjenne hvor glatt og fin overflaten er. For oss som håper å spare noen sekunder i regatta er jo slikt viktig (ikke minst mentalt...).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...