Jump to content

Bytte bunnstoff fra Vc17 til Selvpolerende

Erik

Recommended Posts

For meg går Vc17 direkte ut over seilgleden før vårpussen neste år, så jeg vil heller ha en som er litt dårligere rett etter vårpuss men at det holder seg ok litt lengre, men så seiler jeg heller ikke Regatta da,

Hvordan syntes du det så ut under med AF2, og hvor lenge hadde du ligget ute ?

Testen jeg refererte til over var forresten en 2 års test, og jeg ser mye verre ut en det på under ett år.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Vært runden etter bunnstoff, men finner ikke Mille dynamiks, untatt to gamle bokser rødt på rogaland maritime senter. Men alle har Mille Ultimate. Er mille Ultimate noe av det samme slik at jeg kan regne med grei heft også for den? Ett annet alternativ er de 2 røde boksene Dynamics som strøk 1 og så Ultimate oppå..?

Soromap hadde ingen av de jeg var på, og ikke Micron heller.

Waterglide finner jeg, men den er ikke selvpolerende, og så Mille NCT. Valgets kvaler, og nå haster det....

Ingen som vet om Mille Dynamics er det samme/tilsvarer Mille Ultimate, eller om de to har så ulike egenskaper at jeg ikke kan bruke Ultimate rett på Vc 17 ?

Vil overgang til Waterglide i år brenne brua til selvpolerende neste år hvis jeg ikke er fornøyd, eller kan jeg legge AF2 feks oppå Waterglide da ?

Må handle i ettermiddag, så hvis ingen har noen flere erfaringer å komme med så blir det Hempel Waterglide i år, da den er den eneste jeg får tak i hos mine lokale forhandlere, selv om jeg egentlig ønsker å gå over til selvpolerende...

Hvor mange strøk Waterglide bør jeg bruke ? Er 2 nok?

Er det samme rigide metodikk ved påføring av Waterglide som Vc17 )(altså rulle bare en vei og ikke frem og tilbake etc..) ?

jeg aner ikke. Men tenkte å rapportere fra egen stoffing. I følge de som løftet båten min var den ikke spesielt mye grodd (men en del slim var lett å se før opptak). Etter deres spyling var den omtrent som nystoffet, helt uten misfarging eller annet. AF2 tørker imidlertid veldig raskt, så jeg er egentlig ikke helt fornøyd med hvor glatt overflaten blir. Brukte skumgummirulle for fin overflate, men alikevel blir overflaten litt grov og på langt nær det man får med VC17. Mulig jeg tar en runde med våtslipepapir litt utpå sommeren...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 10 måneder senere...

Nå ett år etter kan jeg si at Waterglide har gitt bedre resultater enn Vc17 noensinne gjorde.

Har tapt en liten knop siden i fjor, men gjør fortsatt over 5 knop for motor (mot 6,2 med nysmurt båt og vindstille),

Med Vc17 hadde det neppe vært mulig, 3,5- 4,5 var mer vanlig våren etter med den.

Avventer til jeg er på land før jeg trekker de endelige konklusjoner på om jeg går videre på selvpolerende i år, eller om jeg kjører Waterglide en runde til, men Vc17 kommer ihvertfall ikke på noen båt i mitt eie igjen !

• 2 måneder senere...

Det var ganske grodd, så jeg hadde landa på selvpolerende. Men forrige helg da jeg var ute og testet den nye våtdrakten gikk jeg over vannlinja med kost (kom ikke lenger ned). Det gikk relativt lett å få av.

Etterpå får jeg skuta opp i 5 knop igjen.

Nå har jeg handlet blybelte også. Fikk dessverre ikke tid å se om jeg kommer dypt nok til å ta resten nå i helga, men regner med det.

Og så tenker jeg at hadde jeg hatt selvpolerende ville det nok farget av på våtdrakt etc. Derfor regner jeg med å kjøre ett år til med Waterglide slik det nå ligger ann.

Men hvis ikke jeg skulle forsøkt skrubbing fremover, så hadde jeg gått for selvpolerende tror jeg ja..

• 10 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Da har min båt ligget ute siden påsken 2015, og Hempel Mille NCT har fungert utmerket. Lett skrogvask gjør at groen slipper (og at vannet i havna blir hvitt...). På utsatt deler er det nå lite stoff igjen, og jeg merker at det gror i økende grad. Men det er vel å forvente etter så lang tid, og stadig tynnere lag. Har imidlertid bestemt meg for å gå over til Hempel Water Glide neste sesong, i håp om enda bedre båtfart.  

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...