Roger og Olina Startet 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2014 Hei folkens. Som mange har fått med seg, så er vi den lykklige eier av en Summer Family 27. Skulle det være noe å sette fingeren på, så er det når en skal svinge. Syntes det går tregt og gir dårlig utslag i lav fart. Målene på roret er 44x52. Jeg lurer på hva en kan gjøre for å bedre dette? Jeg ser at roret går akkurat i kjølkanten. Så vet ikke ovor lurt det er å forlenge det. En annen ting er jo at roret sitter i en hylse med lager ol vil jeg tro. Så det har jo noe med belasting å gjøre også. Jeg har 0 kompetanse på dette... Så tips mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) På min forrige Marex 770 var roret bygget på som del av en modifisering av skroget. Se på dette bildet, så ser du V-formen bakerst på roret. Denne båten svingte på 5-øringen ! (men det var ikke jeg som gjorde utbedringen) Redigert 12.Mai.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ser bra ut. Vet du hvor mye i cm det har blitt endret? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Mener det var 12 cm lenger, men teorien min er at v-utbyggingen gav mye mer effekt enn lengden på roret. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Akkurat. Takk for godt tips Worry. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Prinsippet kalles Schilling ror. Setter du på en winglet oppe og nede blir det svært effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Hva er en "winglet"? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ei lita vannrett plate oppe og nede på roret. Forhindrer spillover og øker den effektive flaten på roret. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Ei lita vannrett plate oppe og nede på roret. Forhindrer spillover og øker den effektive flaten på roret. Noe slik som dette, Mulligan ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Baugpropell? Det var det på min Nordan / Summer. Har du sjekket at du får rimelig greit rorutslag så du ikke har en styrekabel som gir seg lite utslag? Hadde ikke hydraulisk styring i min Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Noe slik som dette, Mulligan ? Jepp. Med en bedre utformet rorprofil og litt større winglets er dette et effektivt ror. Plateroret som man stort sett finner på snekker er håpløst ineffektivt. Det er kun den ene siden av roret som styrer. Se hvordan roret på en seilbåt er utformet. Der styrer begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) Heldigvis er ikke dette tilfelle for snekker av en viss kvalitet. Her bilde av roret på min Saga 27 sett nedenfra. Redigert 12.Mai.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Hvordan styrer bare en side ? Eg har ikkje kjennskap til seilbåt-ror.. Eg husker når vi hadde summer family så lurte eg også på å sjekke om roret kunne forbedres, men eg lærte meg å bruke meir gass for å hive båten den veien eg ville. Men å bakke -det var lotteri om båten gikk til samme side alltid , eller sjelden gang ved hjelp av vind, så gikk den rett bakover. Den båten vi har nå er god forover. Svinger bra også uten propellstrøm, og 34 fot snur på mindre plass en 27 fot summer family klarer. Men å bakke er fullstendig ubrukelig, drar meir stb en akterover. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger og Olina Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Gode forslag her. Blir nok å teste ut dette Sitér dette innlegget Link to post
ErikThonhaugen Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Denne tråden begynner å bli noen dager gammel.. men jeg sitter litt i forske modus på ror på min Summer Family. Jeg syns forsåvidt at den svinger fint i lav fart, men jeg syns den virker veldig lite retningsstabil. Må hele tiden sitte å pumpe på rattet og korrigere retning, alt over tomgang må det tviholdes i rattet. Kanskje noen av dere har noen tips, jeg har spurt litt rundt men skulle gjerne hatt flere forslag/synspkt. Lite olje i styringen ? Kan dette ha effekt som jeg beskriver ? Jeg har også hørt at hvis jeg flytter roret litt lenger fra propellen så vil den trolig holde seg bedre, vil da få dårligere sving.. jeg har jo baugprop, så det ser jeg egentlig ikke på som et problem.. Noen som har prøvd på no sånt ?? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Hvis du hele tida må korrigere kan det være lekkasje i hydraulisk styring. Evt så kan det være at roret har fått seg en smell og står i spenn. Hadde akkurat samme symptomer på en Scand 25 for en del år siden. Måtte rette flyndra og laget likesågodt et nytt ror i samme slengen. Etterpå funket styringa helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Skru av styrepumpe og rens/sjekk den. Evt bare oljeskift og lufte godt...snurre masse for å få ny olje til å vaske litt i pumpa. Eg bytta pumpe på båten vi har no, og du verden så mye grå grums som kom ut når eg la pumpa i sideleie på benke ... Roret skal vel være "låst" av ventiler inni pumpa når du ikkje rører rattet trur eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Hvordan styrer bare en side ? Eg har ikkje kjennskap til seilbåt-ror.. Som du ser på tverrsnittet av roret til Lars, et ordentlig utformet ror, så har det en noe tilnærmet dråpeform, noe som gjør at vannet til en viss grad limer seg til "baksiden" når du svinger roret slik at du får et overtrykk på "forsiden" og et undertrykk/vakuum på "baksiden". En plate uten denne utformingen som ror gjør egentlig bare to ting, den bremser på "fremsiden" og lager en haug med turbolens på "baksiden". Men ja det virker, om en ikke veldig effektivt. Så en større plate vil jo virke mer... og er en enkel løsning. En litt større jobb med å gi roret en god fasong vil vel kunne gi minst like god effekt uten å gjøre roret større, og belastningen på delene "lengre opp" i styresystemet vil bli mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.