stjerna_84 Startet 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2014 I båtfører kompendiet på siste side er det oppgitt noen oppgaver - men ikke fasit. en oppgave er følgende: Du ligger med motorbåten din og fisker ved Kobberskjæret., Du skal kjøre til Liavågen på nordøstsiden av Stong for overnatting. Med 6 knops hastighet og kursa mot Toftøya lykt, hvor lang tis vil du bruke til du har Stongshælen 90grader på babord side? Fremgangsmåten er den slik? : må bruke passer og måle avstanden fra kobberskjæret og til 90 grader babord stongshælen? Også legge passer mot breddegradene på siden av kartet og finner da n59 grader 15`90 Da må jeg finne ut hva N59 15`90 er i timer? Hvordan gjør jeg det? Noen som kan hjelpe meg vææær så snill? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Øh.. Du skal vel ikkje finne posisjonen? Du må finne ut hvor mange nautiske mil det er fra der du fisker ved Kobbeskjæret til du har Stongshælen 90 gr. på babord. Så må du rekne ut hvor lang tid du bruker på å seile den distansen med 6 knops fart. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Still inn passeren på distanse tilsvarende 1 minutt (1nm) og skritt opp distansen, del på 6 knops fart og du vil finne ut hvor mange timer turen tar! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Nord West 420 Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Eller du kan se på siden av kartet fra 59 grader 15 min hvor langt det er til 59 grader 21 min. mellom de punktene er det 1 time i 6 knop (6 nautiske mil) er distansen til tvers av stongskjær dobbel så lang tar det mao. to timer. og tilsvarende 1/2 time om halvparten så kort. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Det enkleste er å ta ut avstanden med passeren mellom de to punktene, og deretter legge den på siden i kartet og lese ut antall breddeminutt.. Det er bare å telle antall minutter det.. Så dividerer man på farten skuta går med, og vips så han man tiden det tar (som tidligere nevnt så er ett breddeminutt lik en nm) Redigert 13.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Ok noe jeg da ikke forstår er : Jeg får 16,2' breddeminutter ved å bruke passer. Da vil jo det si 16,2 nautiske mil. For da å finne tiden må jeg dele strekning 16,2 nm på fart 6 knop. Svaret jeg da får er 2,7. Det svaret må jo opp i minutter og da faller jeg av .. Svaralternativer som er oppgitt er : 46 min 53 min eller 75 min Hjeeeeeelp Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Du har nok målt feil. Jeg finner ikke kobberskjeret på gulesider sitt kart, men ut fra hvordan det ser ut i området er det neppe 16,2 nautiske mil fra Stongshælen. Mål igjen...;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hvor i landet er denne oppgaven hentet fra, og hvilket kartblad er det snakk om?.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Ok - Jeg legger passer fra a til b - den passeråpningen mot bredde gradene gir 16,2' Breddegradene på kartet oppgis fra 11' og opp til 20'. Hvis jeg da får 16,2' det betyr nm ikke sant? Eller teller jeg fysisk fra 11 til 12 = 1 nm? Fra 12 til 13 = 1 nm fra 13 til 14 = 1 nm. 14 til 15 = 1 nm og dermed blir 16,2' 5, 5 nm? Skal ta prøven og dette er det eneste jeg sliter med !!!! :( så oppgitt Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Kartverket boknafjorden utsnitt fra sjøkart Nr 17 Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hvis noen klarer å forklare meg dette er jeg evig takknemlig! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Ok - Jeg legger passer fra a til b - den passeråpningen mot bredde gradene gir 16,2' Breddegradene på kartet oppgis fra 11' og opp til 20'. Hvis jeg da får 16,2' det betyr nm ikke sant? Eller teller jeg fysisk fra 11 til 12 = 1 nm? Fra 12 til 13 = 1 nm fra 13 til 14 = 1 nm. 14 til 15 = 1 nm og dermed blir 16,2' 5, 5 nm? Skal ta prøven og dette er det eneste jeg sliter med !!!! :( så oppgitt Er du sikker på dette da.. Dette kartet er så vidt jeg kan se fra N59° 12' til N59° 32' som skulle dekke et område på 20nm om du seiler hele kartet i nord/syd retning(om vi snakker om samme kart vel og merke).. gidder ikke lete på hele kartet, men kan du forklare hvor disse to punktene er ? Er det utenfor Karmøy eller er det inne i fjordene Fant dette selv, ser en på Toftøy så er den nesten 1,5nm lang, derfor blir jeg nysgjerrig på hvor denne fiskeplassen kobberskjært er? Redigert 13.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Erica100 Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 hva er posisjonen der du starter og avslutter ? Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Det er nok forståelsen av kartet jeh ikke forstår kanskje ... Kobberskjær ligger ganske langt nederst til venstre ved hillevangen. Skrått ut fra kompassrosen ved ca 280 grader. Tvers stongshælen ligger rett under øya stong nesten midt i kartet Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Kobberskjær n59 12,3' ø5 30,9' Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Riktig avstand fra Kobbskjæret og 90 grader av Stonghælen er 5,3 nm. Tar du 6nm som er farten din og deler på 60, så får du tilbakelagt distanse pr min, som blir 0,1 nm. Deler du så 5,3 på 0,1 så får du 53. Det vil si du bruker 53 min på distansen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Breddegradene på kartet oppgis fra 11' og opp til 20'. Hvis jeg da får 16,2' det betyr nm ikke sant? Eller teller jeg fysisk fra 11 til 12 = 1 nm? Fra 12 til 13 = 1 nm fra 13 til 14 = 1 nm. 14 til 15 = 1 nm og dermed blir 16,2' 5, 5 nm? Skal ta prøven og dette er det eneste jeg sliter med !!!! :( så oppgitt Ja, 5,5Nm synes å være riktig. Du legger passeråpningen omlag rett ut for målepunktene og finner deg et rundt tall feks 10. Så teller du ut fra 10 og havner på ca 5,5 som tilsvarer omlag 53 min i 6 kn fart. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Men på kartet sin høyre side - breddegrader startet første hovedtallet på 11' og avsluttes på 20' før 11' foreligger det 0,5 desimaler og samme etter 20' Hvordan leses det? Er det 11' breddeminutter og 20 breddeminutter? Og fra 11' til 20' er det 20 nautiske mil eller 9 nautiske mil ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hvis du setter den ene passerspissen på 11, og den andre på 20 har du 9 Nm Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Amundss Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Det er vel egentlig bare å sette en strek mellom utgangpunkt og mål. stille inn passeren på feks 1nm og vandre med passeren langs streken. Da fikk jeg i dette tilfellet ca 5,4 nm. 5,4nm/6knop= 0,9 timer0,9timer x 60minutter = 54 min Så med svaralternativene du ga så blir nok rett svar 53 min :)Lykke til med prøve! :) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Noe skal man gjøre på jobben mens de andre røyker.. og litt navigasjon er morsomt siden det er lenge siden sist.. Under forutsetning at jeg har funnet rett skjær, så er det rundt 7,5-8nm om en går mellom Toftøy og Stong, det skal være mulig siden det er 9 meter dypt.. Dermed vil turen ta rundt 5 kvarter, så jeg holder på 75min som rett svar..om det er 7,5 nm.. jeg har bare skritter dette opp på skjermen med en gul postit lapp som jeg brettet til en nm lang.. Fant noe som lignet på kobbskjær nede i venstre hjørne av kartutsnittet rød ring og Liavågen er den røde ringen øverst.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Herregud jeg må sende hver av dere en stoooooooor takk for forklaring og tolmodighet !!! Feilen keg har gjort er rett og slett misforstått gradene på siden ! Jeg har ikke telt minutter ( slik man skal ) men tenkt at når det står 16' så betyr det også 16' nm ! Der er feilen ! Jeg har heller ikke de rette midlene, sitter kun ned en linjal - så treffer ikke nøyaktig men får vel utdelt sette på prøven samt at man kan se an svaralternativer Takk !!!!!!!!! Takk igjen !!!:) Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hm jeg landet på 53 minutter ! Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Her var det mange gode - men forskjellige - forslag, og faren for å bli mer forvirret enn før er tilstede. Siden du er fersk på dette, ville jeg satset på metoden beskrevet i innlegg 3 i denne tråden. - Ta 1 nautisk mil (nm) i passeren (skala til høyre på kartet) - "Gå" med passeren fra Kobbeskjæret via den veien du vil seile, til Liavågen. Da får du distansen i nm - Divider den målte avstanden med 6 (hastighet i knop), og du får seilingstiden. - Tallet du får er i timer, men husk at tallet etter komma er tiendels time, ikke minutter - For å få antall minutter, ganger du tallet etter kommaet (1 desimal) med 6, og får da antall minutter. Håper dette hjelper deg - hvis du ikke har funnet svaret allerede .. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
stjerna_84 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Ser at flesteparten er enig om felles svar! 53 minutter !!! Gudskjelov for at jeg er enig også ! Haha møkk lei! Her konsentrert meg så my om dette nå at jeg har glemt alt annet av pensum. Huff dette kommer til å gå rett vest. Haha Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.