Marnet 21 Startet 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2014 Holder nå på med priming av undervannsskrog og skal etterhvert ha på bunnstoff. Har fått et tips om å legge på ett strøk hardt bunnstoff "vått i vått" med siste strøk primer og så selvpolerende etter det, mens et annet tips sier to strøk selvpolerende etter primer. Noen erfaringer her på forumet? Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Du skriver ikke hvilke produkter du bruker. Husk ALLTID å sjekke produsentens anbefalinger. Det er absolutt ikke alle primer / bunnstoff som kan eller skal males vått i vått. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har inntrykk av at de fleste nye båter som blir levert i dag, har ett strøk med "hardt" bunnstoff etter primeren. Slik har det vært gjort på de nye Askeladden-båter jeg har kjøpt i de senere år. Så er det vel opp til eier hvilken type bunnstoff som er å foretrekke videre. De fleste bruker vel selvpolerende i dag, men på en båt som f.eks skal stadig opp og ut på henger ville jeg nok foretrekke "hardt" bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jeg har alltid hatt selvpolerende og det svertet av mye farge, men fungerer også bra. Nå har jeg hardt bunnstoff, men jeg ligger i elv så det gror ikke uansett, men blir veldig "skittent" med hvitt hardt bunnstoff.. Gult og brunt under båten. Ville valgt selvpolerende om båten ligger ute og er planende. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Grunnen til å legge hardt innerst(lys farge) også selvpolerende (mørk farge) ytterst er for å lettere se hvor bunnstoffet er slitt når du skal smøre på nytt. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Erik Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Litt på siden av tema, men relatert : Jeg har allerede hardt bunnstoff under båten, type Vc17. Jeg er usikker på om jeg kan kline selvpolerende rett på dette, eller om det må primes først. Hvis det ikke kan legges selvpolerende rett på (som enkelte sier), så er det vel også en dårlig ide å legge hardt på primeren hvis det er mykt man ønsker å ha i fortsettelsen ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jeg har det slik. Hvitt hardt rett på primeren og svart selvpolerende oppå. Veldig lett å følge med på hvor mye selvpolerende som er igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfaalfa Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Litt på siden av tema, men relatert : Jeg har allerede hardt bunnstoff under båten, type Vc17. Jeg er usikker på om jeg kan kline selvpolerende rett på dette, eller om det må primes først. Hvis det ikke kan legges selvpolerende rett på (som enkelte sier), så er det vel også en dårlig ide å legge hardt på primeren hvis det er mykt man ønsker å ha i fortsettelsen ? Du må prime på VC-17 før andre bunnstoff. Også om du skal velge annet hardt eller gå over til selvpolerende bunnstoff. Se International (produsent) sine websider. Jeg bruker Hempel både primer og bunnstoff (hardt selvsagt), og det skal legges på slik som trådstarter sier. Ikke helt vått i vått, men siste strøk primer skal ikke herde ferdig før du legger på første strøk bunnstoff. Det sitter også veldig godt når man gjør det på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Problemet er vel teflonet som er i vc17. Dette gir dårlig vedheft. Hvorfor primer får vedheft vet jeg ikke. Men har heller ikke påstått at det løser problemet om en vil over på ett ikke teflon basert bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Marnet 21 Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jeg benytter 4 strøk Hempel Light Primer og så er tanken å benytte Hempel Mille NCT bunnstoff som er selvpolerende. Slik jeg tolker noen av innleggene benyttes hardt bunnstoff etter primer kun for å se hvor bunnstoffet er slitt, men det ser man jo også der hvor primeren blir synlig. Altså ingen praktisk betydning å legge på hardt bunnstoff oppå siste strøk primer?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Og en ser vel like godt når det blir slitt om en har to lag selvpolerende med forskjellig farge? Eller er det en annen grunn til å ha hart bunnstoff underst? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.