paulseeti Startet 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2014 Hei! Jeg har akkurat klart å overtale fruen til å gå med på å kjøpe seilbåt. Jeg har selv seilt 5-6 ganger og synes det er kjempegøy! Jeg har desverre ikke så god peiling på verken båt, motor eller seil. Vet heller ikke hva jeg kan forvente i prisklassen 200000,-. Er det noen som har lyst til å dele litt kunnskap? Det må være en båt det går an å bo i over lengre tid! Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Du sier ingenting om hvor mange som skal bo i den over tid, så tar utgangspunkt i 2. Denne ser da grei ut http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47192833&searchclickthrough=true Ville valgt nyere båt kontra gammel og mange fot, ofte like god om ikke bedre plass i ny 32 fot enn gammel 37-38 fot. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Eureka Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Så er det dette med ståhøyde under dekk. Hvor høye er dere? Det har mye å si at du kan stå helt oppreist i mest mulig av båten. Den det ble linket til over så jo ikke dum ut. Er du forberedt på å ta mye vedlikehold og reparasjoner for å få en rimelig inngang? Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Takk for raskt svar! Den du linker til har jeg alle rede sendt mail på. Fikk bilder av skroget på den og det var store bobler etter plastpest på den. Ellers virket den jo veldig fin! Det er primært bare jeg som skal bo i den. Jeg er 182 høy. Jeg er ikke interessert i å kjøpe meg så alt for mye arbeid. Normalt vedlikehold er helt greit, men noe oppussingsprosjekt tror jeg at jeg skal styre unna! Redigert 13.Mai.2014 av paulseeti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Ja jeg tenkte meg at det var en grunn til lav prising på den. Selv har jeg en comfort30 fra 82,med yanmar 2gm20 fra 2004. Bodde i den alene i 6 måneder, fordi det var kjekt og ikke fordi jeg ikke hadde annen plass å bo. :) er 189 høy, så jeg har ikke full ståhøyde, men det ville du hatt, ihvertfall i salongen. Det finnes båter på 30 fot med eget toalettrom, med det er langt mellom de modellene. Synes det er en både pen og god båt. Ligger 2 stk på finn. Sikkert mange som kan komme med andre forslag. Ny motor er knalldyrt, så forsøk å finn en båt med ny motor. Kanskje prioritere ny motor og nyere seil fremfor en fot ekstra størrelse. Ligger en comfort32 er med ny Volvo til 210tusen her i Ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 ...Ville valgt nyere båt kontra gammel og mange fot, ofte like god om ikke bedre plass i ny 32 fot enn gammel 37-38 fot. Eller vurdere en eldre som er smalere og lengre dersom du ønsker de beste kryssegenskapene mot vind. Du bør definere behovet av plass kontra seilegenskaper. Moderne båter seiler ofte best i medvind og har god plass da fler og fler prioriterer dette fremfor kryssegenskaper. Da benyttes motoren oftere og oftere. Du synes, som jeg, at seiling er kjempegøy og da er det ofte andre prioriteringer som kommer først. Og så er det selvfølgelig slik at ikke alle eldre båter seiler godt mot vind og alle nye (litt mindre) ikke gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 13.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Ja, jeg har sett både på den comfort 32 i Ålesund, og den i Sandefjord. Ser ut som gode båter begge to! Noen tanker om finnkode 48025860 og 47988980? Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Ingen som har noe å si om Finn-kode 48025860 og 47988980? Hadde satt stor pris på noen tanker fra dere som kan litt mer enn meg. Nå skal det vel ikke så mye til å kunne mer enn meg siden jeg er helt fersk og egentlig kan ganske lite... :-P Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Det er vel egentlig denne, 48025860, en Maxi 95 som ligger i Oslo, og denne; 47511453, en Comfort 32 som ligger i Ålesund som er mest aktuelle. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Er vel egentlig ikke i tvil om de to der, den Comfort'en med nesten ny motor syntes jeg virker som det KLART beste kjøpet.. Redigert 19.Mai.2014 av S/Y Rainbow (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
S/Y Rainbow Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Og den kan du sikkert få Eureka her på forumet til å se på for deg, da får du en kyndig og fin vurdering. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
paulseeti Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Jeg har snakket litt med han alle rede og han har vært til veldig god hjelp. Jeg skjønte det derimot slik på han at han ikke var så gira på å ta verdivurdering. Mulig jeg misforstod. Han har i alle fall hjulpet meg med mye annet! Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Jeg har selv vært gjennom samme prosess, og er av typen som "bruker opp internett" og alle andre tilgjengelige kilder, i jakten på infomasjon. Jeg har hatt båt fra før, har erfaring med seilbåt også, men dette var altså min første seilbåt som jeg eier selv. Heldigvis har jeg masse veldig erfarne seilere å ty til. Jeg har gjort veeeeeldig mye research. Mange anbefaler alt mellom himmel og jord, men du har lite penger å kjøpe båt for, så alt fra radar, solcellepaneler, gummijolle med påhengsmotor, vindisntrumentereing, VHF med AIS, osv, osv, bør ikke stå høyt på ønskelista. Uder har jeg satt opp det jeg mener er det viktigste du bør forsøke å få med: Tips: Jeg er ikke enig i nyere båt vs eldre båt når det kommer til ditt budsjett, for deg er det åttitallsbåt som gjelder Kjøp en populær båt - det er lettere å få hjelp, det er lettere å få deler, og du kan kasnkje få muligheten til å seile i egen regatta. Dessuten, når du skal selge har du kanskje ikke tapt så altfor mye. Sett et budsjett som inkluderer oppgraderinger. Det koster å utstyre en båt med alt fra fendere, bestikk, opplagsutstyr, tauverk... og annet man sjelden tenker på. Jeg har regnet med godt over 25%. Det er synd å bruke penger på å bytte ut noe eller måtte betale for noe du ikke har så stort behov for Kjøp en båt som er ser hel og pen ut og ikke baser deg på at du skal fikse den opp - å fikse opp koster. Ikke bare det, utseendet er som oftest representativt for båtens og alle dens komponenter sin tekniske stand. Se etter irring på interiørdetaljer som lamper, se etter jordslag og vannskader, se etter slitasje og andre skader som ikke har blitt fikset. Noe kan du leve med, men hvordan er helhetsinntrykket? Møter du en båt hvor feks taktrekk henger flere steder - ja da har du ikke med en eier som holder ting vedlike Test selger litt på service, vinterkonservering og vårklargjøring... hva har han gjort og når... kvitteringer? Kjøp ferskvannskjølt motor. Den skal starte lett og ikke ryke når fortrengningsskroget når sin maksfart... og det skal selvsagt ikke være ulyder. Vanet skal befinne seg på innsiden av båten, ikke på utsiden Siden du skal bo i båten er bokomfort viktig: To kokebluss med stekeovn... helst gass, men alt fungerer Dieselvarmer. Dette koster masse penger å ettermontere og er en stor fordel at båten har fra før. Toalett med septik og tømming direkte i sjø Landstrøm, eller minimum en god lader og store gode forbruksbatterier God takhøyde (man klarer seg fint selv om takhøyden er et par cm lavere enn seg selv) Kjøleboks med aggregat Den ordinære besetningen må ha faste oppredde sengeplasser. Til ditt budsjett får du to doble lugarer Badetrapp Bord i cockpit Trykkvann med stor ferskvannstank PLUSS saltvann med fotpumpe i byssa. Varmtvann er deilig, men man klarer seg fint uten cockpittelt gir deg et ekstra uterom. Det er ikke spesielt viktig, men husk at det koster flesk å anskaffe i ettertid Rorkult framfor ratt - du får mer plass i cockpit. Til ditt budsjett vil du sannsynligvis ende opp med en båt på 32-33 fot Når det kommer til rigg, seil og navigasjon er det viktig at det er enkelt: Alle fall til cockpit og rikelig med fallavlastere minst syv). Rullefokk Gode turseil LazyJacks... men dette koster ikke så mye å ettermontere Autopilot (den tredje viktigste dingsen etter kopass og dybdemåler). En rorkultpilot er toppers. Kartplotter (den fjerde viktigste dingsen). Du behøver ikke noe dyrt. Ankervinsj med mye kjetting og et godt anker. Ankervinsjen er ikke avgjørende, men det er syyy6ykt digg, og veldig kostbart å ettermontere Det er flere båter som passer beskrivelsen, men skal jeg avgrense det til kun én ville jeg sagt Albin Nova. Albin Nova er en populær båt som seiler i egen klasse i feks Færderseilasen. Båten har falt veldig mye i pris de siste par årene, noe ikke alle selgere er klar over (så noen behøver kanskje å mørnes litt). Jeg har tidligere ført statistikk på alle tidligere averterte Novaer og kan fortelle deg at de siste året har blitt avertrt stort sett for rundt 200 til 240, men jeg har også sett en til 180 og en til over 300. Normalt prutningsmonn er 10%. Du bør kunne derfor få en grei Nova til 200.000,-. Jeg kjenner flere som har hatt denne båten, samt en som faktisk skrev selvbyggermanualen. Jeg har selv vært med å seile regatta med den. Det er en tvers igjennom god båt for både seiling og feriering. Vil du ha mer utstyr bør du se på Hero 101. De er mindre populære, blant annet pga mange dårlige selvbygg, lavere takhøyde, m.m. Dette gjør at du kan finne en langt billigere båt hvor du har penger igjen på budsjettet til å kjøpe mer av det du har lyst på, eller få en båt som har "alt". Her var det en i våres som gikk for drøyt 200.000,- som var så og si utstyrt for Atlanterhavskrysning. Selv mener jeg at det er bedre å legge pengene i "båten" og oppgradere med utsyr etterhvert som man får råd og blir kjent med sitt behov. Utstyr faller fort i pris, og du får ikke igjen pengene. Og, får du trefotsyken om et år eller tre, ja da kan du fort finne at du tapte veldig mye mer penger enn du så for deg. Selv endte jeg opp med en Jeanneau Rush 111 (Sun Shine 36). Årsaken til dette er at vi har barn som vokser til og vi øsnker å investere i en båt vi kan ha lenge. Jeg ønsker ikke å kvie meg for å oppgradere en båt fordi jeg tror jeg snart kommer til å selge den. Rush 111 er realtivt sjelden i Norge pga sin høye pris i sin tid. Den er en av ytterst få båter som det går an å få til under 400.000,- og som samtidig har tre separate lugarer. Redigert 19.Mai.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Tusen takk for et veldig inngående og godt svar Zooper! Det er absolutt noe å ha med seg. Jeg snakket med en båtmegler i Oslo som mente at Albin Nova var veldig liten innvendig, og han anbefalte det ikke særlig som bobåt. Jeg fant frem noen annonser på finn som jeg sendte til han, og det er han som har hjulpet meg til de siste alternativene jeg står igjen med. Veldig bra at du sier det om utstyr! Jeg hadde egentlig tenkt at det er bedre jo mer utstyr som er med, men det er jo som du sier at båten skal vare lengre enn utstyret. Jeg er veldig spent på den båten jeg fant i Ålesund. Har ikke fått tak i selger enda, men regner med jeg hører fra han om ikke så alt for lenge! Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Skal selv selge min båt og kjøpe ny større seiler, tenker et sted mellom 250 til 400 båtpenger, selv mener jeg at motor/drev,seilgarderobe, mast/rig, størrelse er viktig, andre ting kan du oppgradere, jeg ser etter størst mulig cockpit, da det er denne du bruker mest, båter med center cockpit er gigantiske forhold til vanlig, tenkte ikke på dette ved første båt. F. Eks maxi 95 som er 31 fot har større cockpit enn en 36/38 foter. Seiler fra 70/80 tallet dumper prisene nå. Får ikke solgt dem. Ps. gå på visninger og se hva båt du blir mest forelsket i. Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Er vel egentlig ikke i tvil om de to der, den Comfort'en med nesten ny motor syntes jeg virker som det KLART beste kjøpet.. er der andre ting enn ny motor som gjør at du mener at valget er klart? Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Fikk forresten akkurat tilsendt en takstrapport fra takstmannen jeg bruker i Oslo (Knut Tronstad) på en Maxi 95 der, jeg syntes båten så fin ut på bildene, men ha sa at det ikke var noen grunn til å legge inn bud på mer enn 40000 mindre enn det selgeren ville ha. Det gjør jo at jeg blir enda mer usikker som kjøper på å se på båter selv... Tror dere det er mange selgere der ute som ikke klarer å se den reelle verdien av båten sin? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Ja er jo ganske mye "nytt" på den båten ut fra hva de skriver i annonsen, det virker også som at de løpende har oppgradert den og passet på den, det forekommer meg som en båt som er brukt mye og passet på. Vil mye heller hatt en båt som er brukt mye og passet på enn en båt som har lagt mye med lite bruk, da det plutselig er masse oppgraderinger du må foreta som ikke syntes ved visning. Kjøpte selv en båt som var lite brukt, men da som et prosjekt med oppussing og er fornøyd med det valget, men har inntrykk av at du ønsker en ferdig båt og det tryggeste valget av de to slik som jeg oppfatter annonsene er Comfort'en, Comfort 32 er dessuten en ganske romslig båt med "eget" toalett. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
zooper Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Jeg er ikke enig at Albin Nova er trang - alt er relativt, og man må se båten opp imot budsjett. Båtkjøp handler alltid om kompromisser, og med "kun" 200.000,- å kjøpe for blir det store kompromisser sådan. Albin Nova er en utmerket bobåt for et par med ett eller to mindre barn eller om man er voksne venner som har lyst til å dra på tur sammen. Jeg kjenner flere familier som har vokst opp med denne eller tilsvarende båt - det går helt fint. Når barna blir større og har lyst til å ha med venner så melder kompromisset seg langt mer, og den kan kanskje oppleves for trang - men det går fortsatt greit. Om man har barn så vil søsknene kanskje også mindre interessert å dele samme lugar seg i mellom også - som er noe man bør ta med i betraktning når man setter budsjett. Selvsagt er det bedre med en båt hvor man har tre separate og romslige dobbeltlugarer med egen dør og god høyde, m.m. Er dette minstekravet må du derimot minst doble eller tredoble budsjettet ditt... minst! For 200.000,- må du gjøre regning med kun en trang dobbeltlugar i forpiggen og en dobbelt stikkøye uten dør akter - mer får du ikke for pengene dine, men det får jobben gjort og kan by på masse gleder likevel. Grensenytten/gleden er ikke proporsjonal med økning i pris! Saken er den at man med 200.000,- ikke har meget å velge mellom om det er både plass og seilglede man vil ha. Nyere båter er mye bredere bak og har derfor også mye bedre plass innvendig i forhold til lengde. Man kan vel nesten si at hvert tiår har båtene fått mer plass akterut ved at de har blitt bredere over rompa. En syttitallsbåt er vesentlig trangere enn en åttitallsbåt, en åttitallsbåt vesentlig trangere enn en nittitallsbåt, osv. Nyere er dyrere, lengere er dyrere, og mer plass i forhold til samme lengde er dyrere, mer praktisk er dyrere, osv. Det er mye å spare på kompromissvillighet! En 33-foter var på åttitallet regnet som en stor og respektabel båt, men tidene forandrer seg. Jeg hørte et sted at den mest solgte båtstørrelsen for førstegangseiere (nye båter) nå til dags er på 39. Et annet sted har jeg hørt at Normen er å legge 300.000,- i ekstra i utstyr... så legger man "nye standardkrav" til grunn, ja så må du godt over millionen for en fullt utstyrt nybegynnerbåt. Så, når noen sier at en Nova blir for liten, for gammeldags, etc - spør dem da om konkrete alternativer til 200.000,- eller om de kan sponse mellomlegget. For vår del fant vi Novaen som et akseptabelt kompromiss hvor vi befinner oss i livet akkurat nå, men så også at kompromisset etter bare få år ville bli vel stort og valgte derfor å øke budsjettet. Det er ikke alle som kan eller er villige til å øke budsjettet og vil heller kanskje oppgradere etterhvert som behov og mulighet melder seg - og følgelig er mitt råd myntet på kravspekken din innenfor et budsjett på 200.000,-. Selv om vi økte budsjettet betydelig har vi fortsatt med en båt å gjøre som er et kompromiss i forhold til våre ønsker og behov... du vil neppe få alt du har lyst på, uansett sum. Som nevnt - seil, rigg, skrog og innredning er viktigere enn utstyr. Kjøp en båt med den basisutrustningen som er absolutt viktigst for turseiling og legg pengene her. Basisutstyret behøver ikke være av nyere dato, men det må fungere, for det koster mye pæng å anskaffe nytt. Jeg vil heller betale mer for en båt med gammelt utstyr jeg virkelig behøver enn en med mye nytt high end utstyr som jeg kan klare meg uten men hvor jeg samtidig behøver å legge penger i basisutrustningen. Tricolor, LED, VHF ute og inne, redningsflåte, jolle med påhengsmotor, daviter, water maker, solcellepanel, vindgenerator, varmtvann, moderne landstrøm, agregat, AIS, Radar, vindinstrumenter, baugpropell, kartplotter og andre systemer som snakker med hverandre... kjekt å ha, men gir langt mindre bruksnytte enn en simpel ankervinsj, en rorkultpilot og en fungerende komfyr. Du kan feks kjøpe en fin og "billig" båt i middelhavet, spekket med elektronikk, men fort finne ut at der var det ikke så viktig med sprayhood og varmeapparat i båten, og da ryker du på 30.000,- bare på det.. heller sprayhood enn kartplotter fra øverste hylle. Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Comfortina, finnkode: 48438624 Ellers har jeg selv en Nova, synes det i hovedsak er toalettrommet som er trangt, der er man jo ikke hele dagen. Veldig fint med vinkelsofa på ene siden slik at hele familien kan sitte uten å slå opp hele bordet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Maxi 95 blir fort litt lav for 182 cm. Been there done that - er 179 cm. Riktignok god ståhøyde ved trapp/ nedgang, men dørken skråner fort mot byssa og da må den bygges litt opp for at du skal få god ståPLASS. Rundt bordet/ motorkassen er dørken skrå, og hvis du bygger den opp så er det samme problem. Ellers: største båt i sin 30 fot pluss klassen - og ikke minst største cockpit med god margin! Test ut lokalt om den fungerer for deg før du reiser lange avstander for å teste ut. Redigert 19.Mai.2014 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Den Comfortinaen så fin ut, og ikke minst, den hadde rorkult og ikke ratt! Litt lite info om motor bare, men det får han vel hvis han ringer selger. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
paulseeti Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Er det ikke vanlig med vindmåler og fartsmåler? Trodde det var slik som var på alle seilbåter? Ellers så jo båten veldig fin ut. Virket som om det var mye utstyr. Er utstyrsnivået for godt til å være sant? Kan det hende det er et kompromiss for andre mangler, eller virker det normalt? Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Maxi 95 blir fort litt lav for 182 cm. Been there done that - er 179 cm. Riktignok god ståhøyde ved trapp/ nedgang, men dørken skråner fort mot byssa og da må den bygges litt opp for at du skal få god ståPLASS. Rundt bordet/ motorkassen er dørken skrå, og hvis du bygger den opp så er det samme problem. Ellers: største båt i sin 30 fot pluss klassen - og ikke minst største cockpit med god margin! Test ut lokalt om den fungerer for deg før du reiser lange avstander for å teste ut. Den Maxien jeg så på er nok ikke aktuell lenger. Hadde en takstmann til å se på den og han mente den var veldig overpriset i forhold til tilstanden. Når du sier at det er problematisk å stå oppreist i den blir det nok uansett ikke Maxi 95. Er det kanskje for mye å forvente å få båt med ståhøyde for 200k? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) God takhøyde er viktigst akkurat i pentry - resten er det ikke så farlig med mener nå jeg. På toalettet er det sitteplikt selv for pissing, også for menn. Test selv - det er ikke sikkert at en cm eller to nødvendigvis er så ille selv i byssa da ørlite sjøbein eller narkisknekk i knærne kanskje er nok, men må du stå med kroket rygg og nakke blir det fort ulidelig. Jeg er 185 og syntes Novaen var ok mens Hero 101 blir ulidelig. Jeg har en kompis som har en Maxi Phenix (liten og billig, men mye båt for pengene og veldig praktisk for sin størrelse - spesielt om du har cockpittelt) - denne blir altfor lav for min del. Vinkelrett sofa var et must for kona. Vi så på noen båter med buesofa men disse utgikk fordi de ikke er så gode å ligge i for å lese en bok. Vinkelsofaene er som nevnt hyggeligere når man er flere som skal sitte til bords, og praktisk om man ikke ønsker å ha begge sider av bordet klappet opp (fri passasje til feks do) Det er ikke norm med vindinstrumenter på eldre båter, i alle fall ikke full instrumentering som fortsatt virker 100%. At du har noe i toppen av masta som viser relativ vindretning, ja, men ikke et eget instrument i cockpit som viser både vindens absolutte og relative hastighet og retning (altså vindretning og styrke kompensert for båtens fart eller ikke), Moderne instrumenter kan koples sammen med kartplotter, autopilot, mann over bord systemer, vinsjer, m.m.. Det har nesten kommet dit hen hvor det er mulig å fortelle båten hvor den skal, for så å sette seg i bilen og møte den når den klapper til kai tre dager senere... men slik moro koster, og for de fleste er det mer snakk om moro enn behov. Redigert 19.Mai.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.