Jump to content

Hjelp til å kjøpe min første seilbåt, ca 200k

paulseeti

Recommended Posts

Takk for tipsene, men jeg blir litt skeptisk når det står i annonsen at det er litt å gjøre med den. Er ikke så gira på å kjøpe meg mer arbeid enn normalt vedlikehold. Har ikke så mye erfaring, så pri 1 er å komme seg på sjøen og få seilt litt. Mambaen ble litt i minste laget. Har egentlig ikke sett på noe under 31 fot. Har lyst på noe med eget toalettrom! Men ellers var det veldig gode forslag! Synes generelt det har vært veldig mye god hjelp her på forumet! Blir mye lettere å komme seg inn i seilmiljøet når man får så gode tips! :-)

Guest Avmønstret#

Må ikke se deg helt blind på fot heller. Den Mambaen er regnet som en romslig båt mtp størrelsen og båter fra den tidsepoken. Den har samme toalettløsningen som på vår mamba på 31 fot. Dvs eget rom men man kan bruke dodøra som dør mot salongen og har da forpigg, klesskapene og toalettet som egen kahytt.

I båten vår ligger jeg og kona foran i båten og kan da stenge av mot resten av båten som en egen kahytt.

Har ikke vært nedi 29 foteren selv så jeg vet ikke noe om ståhøyde men tipper den kan være lav. 182 går fint i Mamba 311 bortsett fra i forpigg og wc. Mamba brukte Vindø verftet til å innrede båtene sine i en periode på 80 tallet rett før Vindø gikk konkurs (siste krampe fra Vindø for å overleve) og disse båtene har veldig fin innredning/snekkerier med fine detaljer og mye teak, hvis man liker slikt.

----------

En nyere 30 foter med brei rumpe osv kan sikkert være like romslig som en 34-36 foter eldre båt.

Skal du til Sverige kan det være en fordel med septik som kan pumpes ut på tømmestasjonen. Snart blir det forbudt å slippe ut septik i svenske farvann. Selv må jeg til med hullsaga og slangeklemmer.

Dessuten ville jeg sjekket at alt lys var oppgradert til LED. Lanterner og belysning inne.

En kommentar til Vindö, verftet som nå blitt til et verksted lever i beste velgående. Vindö Marin tar service og oppevaring av (norske) båter, det var helt fullt når jeg besøkte dem i Luciahelgen.

Når markeded flommer over av båter fra 80 tallet gir den ingen mening engang å forsøke å selge min egen båt. Da er det bedre å oppgradere (pulsearbeid er en stor del av gleden ved å ha båt, ref septik over) den og

heller bruke pengene på å seile i Middelhavet om sommeren.

Ole
S/Y Algol

Jeg tror du mest sannsynlig vil finne det beste kompromisset i forhold til ditt budsjett i en båt fra midten av åttitallet og en på 32-33 fot... En nyere båt på 31 fot kan gi masse plass og mange gode løsninger, men det rekker ikke budsjettet ditt til. 34 fot eller større rekker neppe heller budsjettet til (enten må du batale mer for en ok båt, eller du må legge mer penger i å få den i god stand). Og selv om det er forskjeller, og en til to fot ikke høres ut som allverden, så utgjør en fot i dette størrelsområdet i en og samme tidsepeoke en kjempestor forskjell i alt fra lengde, bredde, volum og som oftest også i høyde.

Tenk at du skal ha full liggelengde for voksne i forpigg, salong og i stikkøye - bare der er det snakk om minimum 20 fot til sammen. Så må du også tenke at hverken baugen eller akterspeilet er 100% vertikal og at det derfor går bort noen fot i plass som ikke kan benyttes til opphold. Så må du ha minimum tre fot til toalett og minimum fire fot til bysse (en ovn er ca 2 fot). I tilegg går det med litt til skott og skrogtykkelse, samt ankerrulle/baugspyd (regnes ofte med i lengden). Vi snakker da om absolutt minimummer som jeg ikke ser kan oppnåes på mindre enn 28 fot rent teoretisk. Skal du klare å tørke deg i rompa på dass, kunne strekke på tærne i alle køyer, og ha plass til både kjøleboks, ovn og vask, i tilegg til et kartbord, ja så må du legge på noen fot til. Det absolutte teoretiske minimumet blir da slik jeg ser det 31 fot i en nær perfekt båt for størrelsen, men sannsynligvis finner du ikke noe du vil ha før du runder 32 fot.

Hva med denne FINN-kode: 47910582. Den er ikke så stor, men moderne båter oppfattes gjerne som større.

Det beste rådet jeg kan gi etter å ha eid et antall båter er å kjøpe en båt som er i bra stand.

Hjelper ikke hvor mange fot du har hvis du uansett tilbringer tiden med hodet i motorommet. 80 talls båt med originalmotor ville jeg holdt meg langt unna.

Ja, den virker i grunnen ikke så dum den. Begynner nesten å tro at hvis jeg kjøper en båt fra 80-tallet så må jeg forvente ikke å få solgt den igjen senere... Det er jo litt skummelt. Slik som folk sliter med å selge nå virker det som om båten må være i perfekt stand og med masse ekstra utstyr. Jeg er veldig enig med Zooper at det beste kompromisset ut ifra hva jeg ønsker er en båt rundt 32 ft, men jeg begynner å lure på om det vil være det smarteste kjøpet med tanke på videresalg senere. Hvis både fruen liker seiling så godt som jeg håper, vil det jo være på sin plass å få større båt når vi får barn etter hvert. Da er det jo kjedelig å ha brukt penger på en båt man aldri får tilbake igjen....

En Comfortina eller Albin tror jeg nok du får solgt igjen, men de fleste tenker nok som du at de ikke vil ha en båt med masse feil på. Alt som går istykker på båten må fikses fortløpende. Jo større båten er jo større utgifter.

Det vil nok være letter å få fruen til å trives i den litt mindre franske båten en en gammel svenske med eim av mugg og diesel. Synes dere det blir litt trangt så skaff et cockpittelt.

Det gjorde vi i år. Plutselig hadde vi et rom ekstra.

Redigert av oystein_k (see edit history)

Jeg mener å ha lest i våres/vinter at det i snitt tar det rundt seksti dager å selge en båt. Nybåtprisene leste jeg samme sted at har falt med ca 30% på ett år for litt større båter, mens bruktbåtprisene den senere tiden har fallt med ca 8%... tror det var i Seilas eller Seilmagasinet for et par måneder siden. (kom gjerne med korrigeringer). Flere marinaer i Oslo og omegn har flere ledige plasser og til lavere priser enn for bare et par år siden, men dette skyldes sikkert også større utbygging og mindre så i forhold til etterspørsel på båt. Nå var det jo en kanonsommer i fjor, så det kan jo hende det påvirker interessen for båt i år sammenliknet med året før der som var vått og trist.

Nye produskjonsteknikker gjør at nye båter blir stadig billigere å produsere, og disse lavere prisene smitter også over på eldre båter etterhvert. I tilegg så hadde man rett før finanskrisens inntog i Norge flere kanonsommere på rad, hvorpå alle "rike, belånte og optimistiske landkrabber" skulle ha seg båt de også. Etterspørselen skjøt i været og selv bruktbåtprisene steg i verdi. Men, plutselig ble boom til finanskrise med dårlig vær, og mange oppdaget at det ikke var så jevt med båt som de hadde trodd. Markedet flommet over med båter og salgstiden gikk opp mens prisene gikk ned. I kombinasjon med finanskrise over hele Europa med tilbud og produskjon av nye båter som oversteg etterspørsel, har prisene falt markant. Bruktbåteiere har vært vant med over flere tiår at de fikk like mye igjen eller mer for båtene sine tyve år etter som når de kjøpte den (minus korrelasjon for inflasjon, renter, osv - som gjør det til et tapsprosjekt likevel). Flere av disse bruktbåtselgerne tviholder på gamle priser og får ikke solgt.

Du vil alltid få solgt om båten er i ok stand og prisen er rett. Likevel, du må gjøre regning med at det er et etterslep i bruktpriser når nybåtpriser ved at selgere ikke har neddiskontert. Men, er du standhaftig og byr skammelig lavt, så vil du kunne treffe en som bare har gitt opp og som selger deg båten billig. Du vil fortsatt kunne tape endel...

Uansett, det er kanskje ikke verditapet på en eldre bruktbåt som er mest å bekymre seg for. Driftskostnadene for en 32-33 fots seilbåt i ditt prisspenn vil i Oslo-området kanskje beløpe seg på +40.000,- i året - og det er om du ikke setter bort noe arbeid og om du ikke tar med i beregningen brukskostnader, rentekostnader, osv. Velger du en større båt blir det dyrere (bare det å gå fra en firefots lysåpning på båtplassen til en fire og en halv meter koster flere tusen). Velger du en båt som du akter å oppgradere og fikse mye på blir det dyrere. Velger du en ny og dyrere båt og ønsker å holde tidens tann i sjakk, ja da blir det dyrere da og. Fra et økonomisk perspektiv så vil det nok "lønne seg" å kjøpe åttitallsbåten da du i "absolutte kroner" vil tape mer på en nittitallsbåt.

Synes du dette tapet er mer enn du kan leve med, ja da ville jeg vurdert feks en Hero 101 - den bør du i dagnes marked kunne få for under 100 båtkroner. Her er noen Hero-eksempler på båter avertert i senere tid (annonsert pris er sjelden den samme som solgt pris):

115.000,- http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=44123957&ref=fas&sort=1

120.000,- http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40955009&

loadAll=true

129.000,- http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41279292&class=2188

135.000,- http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41703976&class=2188

147.000,- http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42805100&page=4

150.000,- http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=36396480

150.000,- http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41422164&class=2188

169.000,- http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?sort=1&ref=fas&finnkode=46394271

220.000,- http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42712079&page=6

Redigert av zooper (see edit history)

Da er det jo kjedelig å ha brukt penger på en båt man aldri får tilbake igjen....

Helt korrekt i dagens marked får du dem ikke igjen, men kjøper du en båt til 100k så er det så lite at du fint tåler å tape pengene når du har seilt 4-5 år og må ha større pga tvillingene som er kommet!

Gleden du fikk for pengene er veldig stor i forhold til kostnaden. Rart å tenke på, det er ikke lengre enn 20 år siden så var en 32' seilbåt største båt på brygga vår. Nå er en 32' bare en liten balje.

Sjekk hva det koster å leie en båt i Middelhavet eller her hjemme for den saks skyld.

Når en båt er over 25 år gammel er det ting som må fikses ganske ofte. Men det er jo noe av gleden for mange.

Ole
S/Y Algol

Driftskostnadene for en 32-33 fots seilbåt i ditt prisspenn vil i Oslo-området kanskje beløpe seg på +40.000,- i året - og det er om du ikke setter bort noe arbeid og om du ikke tar med i beregningen brukskostnader, rentekostnader, osv.

Dette virker urimelig mye synes jeg. Medlemskap i en båtforening koster noen få tusen som gir båtplass og opplag. Forsikring for en slik båt koster ikke særlig mange tusen heller.

Det bør fint la seg gjøre å holde seg under 10k i året. Litt vedlikehold og ting som skiftetes er det alltid, men ikke for slike summer.

Ole
S/Y Algol

Guest Avmønstret#

26-31 fotere fra 80 tallet er i praksis nær 0,- i verdi rent teknisk. Men du får jaggu mye bruksverdi for pengene om du finner en båt som ikke er/blir et pengesluk.

Min personlige mening er at det er bortkastet å bruke mye penger på å utstyre eller oppgradere 80 tallsbåter, med mindre det er for egen bruk. Jeg ville ikke betalt mye ekstra for sånt om jeg var på markdet. Litt ekstra men ikke mye.

Når det er sagt så hjelper det egentlig ikke om utstyr osv er 100% og oppdatert, det er fortsatt gamle båter med gamle løsninger.

Bare sjekk den cockpiten til den franske greia. Det er et paradis i forhold til en trang 80 talls hvor du må klyve opp og ned en forferdelig stige på akterspeilet pluss helt sikkert en hel haug med andre praktisk løsninger.

-------------

Så greit, 80 tallere kan være mye for pengene men ikke betal for mye og nytt er bedre uansett (nesten) :-)

Ja, jeg begynner å bli usikker på om det er riktig å bruke 200000,- på båt nå. Grunnen til at jeg ville ha en som er rundt 32 ft er at jeg har lyst til å dels bruke den som pendlerleilighet. Da er det greit med litt plass, samt eget toalettrom. Mulig det er en bedre ide å fortsette å kjøre fram og tilbake og heller kjøpe seg en på rundt 26 ft.. De er jo veldig mye billigere. Men hvor lenge tror dere båtene fra 80-tallet er seilbare?

Dette virker urimelig mye synes jeg. Medlemskap i en båtforening koster noen få tusen som gir båtplass og opplag. Forsikring for en slik båt koster ikke særlig mange tusen heller.

Det bør fint la seg gjøre å holde seg under 10k i året. Litt vedlikehold og ting som skiftetes er det alltid, men ikke for slike summer.

Vel, det å få de billige plassene i båtforeninger her i Osloområdet innebærer at du må stå på venteliste i årtier. De som går mer mot markedsverdi derimot er en helt annen sak, selv i båtforeningene. Skal du feks ha en plass på leangbukta kan en 4 meters lysåpning fort koste deg over 15.000,- i året - men til en 32 fots seilbåt kan du være heldig å få en trang plass med grei dybde til halve prisen i en annen marina. Skal man ha fullverdiforsikret en båt til 200.000,- som er over 30 år må du nok ut med 5.000,- til bare der. Skal du ha bilparkering, landstrøm, m.m. feks i leangbukta, ja da ryker du på et par tusen til. Deretter har du opplag på noen tusen. Skal du leie bukker eller kjøpe? Deretter generelt vedlikehold på noen tusen i året. Seilgarderoben varer heller ikke evig, og den er dyyyyr. Tilsvarende er det med kalesjer, sprayhood, fall og skjøter - som koster lovlig mye spør du meg. Et helt sett med fortøyningstau og fendere koster flere tusen kroner - de varer langt fra ikke evig. Batterier varer langt fra evig de heller, og de koster flere tusen. Og så er det alt det andre som etterhvert ryker eller blir utrangert. Du kommer ikke langt i en verden hvor ingenting koster mindre enn én båtpenge. Jeg har en bror og en kamerat som eier en Albin Nova sammen, de fyller på 40.000,- hvert år på en konto til vedlikehold og driftskostnader, de er sparsommelig av seg, men legger seg ikke akkurat opp penger.

Levetiden man som eier klarer å få ut av ting varierer, det samme gjør også hvor tidlig man anser at noe trenger utskiftning eller overhaling. Noe som igjen påvirker økonomien. Er man selvassurandør og det ikke er påbud om ansvarsforsikring i marinaen, ja da kan man "spare" de kronene. Redningsselskapet behøver man heller ikke være medlem av, og da har man "spart" en båtkrone til. Du kan jo alltids kjøpe deg enm båtplass til nærmere tusen kroner centimeteren for selve lysåpningen og "spare" på leien... men du får ikke utdelt noe skjøte og eier i prinsippet ingenting som ikke bare kan tas fra deg når kommunen bestemmer seg for at når foreningens avtale går ut så skal det ikke lenger være noen båtplass der.

Jeg tror ikke noe som helst på at man kan ha en 32 fots båt til 10.000,- i drift og vedlikehold, ikke engang 20.000,-. 30.000,- er kanskje mulig, men 40.000,- er ikke å ta i. På toppen må man legge rentekost og verditap. Båt koster penger, kort og greit. Vil du ha en "kostnadsfri" båt kjøper du en sliten pionerjolle.

Redigert av zooper (see edit history)

Hei! Jeg har akkurat klart å overtale fruen til å gå med på å kjøpe seilbåt. Jeg har selv seilt 5-6 ganger og synes det er kjempegøy! Jeg har desverre ikke så god peiling på verken båt, motor eller seil. Vet heller ikke hva jeg kan forvente i prisklassen 200000,-. Er det noen som har lyst til å dele litt kunnskap? Det må være en båt det går an å bo i over lengre tid!

Jeg fikk ikke helt med meg hvor i landet du bor ... men gitt at du har såpass lite erfaring, samt at du nå ser ut til å bevege deg under 30 fot, så har jeg et tilbud - min gule båt som står i Kambo (ytre Oslofjord). Den er ikke lagt ut til salgs på finn enda. Jeg er glad i båten, så jeg vet ikke egentlig om jeg har lyst til å kvitte meg med den - men nå da jeg har kjøpt meg større båt har jeg ikke helt kapasitet til å ta meg av to båter.

Steller du godt med båten og tar på deg alt av kostnader for sesongen samt litt utbedringer, så kan du låne den - da får du et bedre erfaringsgrunnlag til å kjøpe neste båt, og slipper å ta mer eieransvar/risiko enn hva du føler du er klar for.

De første turene tar vi sammen, slik at du kan bli bedre kjent med båten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Må ikke se deg helt blind på fot heller. Den Mambaen er regnet som en romslig båt mtp størrelsen og båter fra den tidsepoken. Den har samme toalettløsningen som på vår mamba på 31 fot. Dvs eget rom men man kan bruke dodøra som dør mot salongen og har da forpigg, klesskapene og toalettet som egen kahytt.

I båten vår ligger jeg og kona foran i båten og kan da stenge av mot resten av båten som en egen kahytt.

Har ikke vært nedi 29 foteren selv så jeg vet ikke noe om ståhøyde men tipper den kan være lav. 182 går fint i Mamba 311 bortsett fra i forpigg og wc. Mamba brukte Vindø verftet til å innrede båtene sine i en periode på 80 tallet rett før Vindø gikk konkurs (siste krampe fra Vindø for å overleve) og disse båtene har veldig fin innredning/snekkerier med fine detaljer og mye teak, hvis man liker slikt.

----------

mamba 29 har grei høyde i hele båten , jeg er 186 står rett i salong, pentry , må bøye hodet litt i toalettrom... båten virker større enn sine 29 fot på papiret...

mamba 29 og 31 er ikke så ulike i størrelse inni . 31 modellen har kartbord motsatt vei ellers rimelig likt så er vel her de har lagt på de 2 ekstra fotene...

Eg har en colvic 31 fot som eg har bodd i litt over ett år nå. Har akkurat støhøyde fra cocpitluken og helt frem til sengekanten. Vurderer å selge båten men har ikke kommet så langt att den er lagt ut ennå. Båten ligger i Bergen. Båten skal du få for under 200000kr alt av interiør kalesje stående rigg ledningsnett tilogmed kjølbolter vart byttet i 2009 + en ny eber d4 nå i vinter. Etter min mening verdens fineste colvic 31.

Eg har en colvic 31 fot som eg har bodd i litt over ett år nå. Har akkurat støhøyde fra cocpitluken og helt frem til sengekanten. Vurderer å selge båten men har ikke kommet så langt att den er lagt ut ennå. Båten ligger i Bergen. Båten skal du få for under 200000kr alt av interiør kalesje stående rigg ledningsnett tilogmed kjølbolter vart byttet i 2009 + en ny eber d4 nå i vinter. Etter min mening verdens fineste colvic 31.

Du kan jo ta noen bilder og sende meg på paulseeti(alfakrøll) gmail(dot) no

Ja, jeg begynner å bli usikker på om det er riktig å bruke 200000,- på båt nå. Grunnen til at jeg ville ha en som er rundt 32 ft er at jeg har lyst til å dels bruke den som pendlerleilighet. Da er det greit med litt plass, samt eget toalettrom. Mulig det er en bedre ide å fortsette å kjøre fram og tilbake og heller kjøpe seg en på rundt 26 ft.. De er jo veldig mye billigere. Men hvor lenge tror dere båtene fra 80-tallet er seilbare?

Begynt å la deg skremme av forumet her nå..? La meg si det slik, dette forumet er et fantastisk bra forum, men kan i noen tilfeller skremme livskiten av den den største optimist og omvende den til pessimist. De fleste råd man får her er velmente, men vær obs på at det er like mange meninger her inne om saker og ting som det er medlemmer. Syntes du skal ta utgangspunkt i den opprinnelige planen din og finne deg en passende båt for ditt formål og etter dine ønsker.

Nå er vel heller ikke den eneste motivasjonen din for å kjøpe seilbåt økonomisk og at du bare skal bruke den som pendlerleilighet? Livskvaliteten man får på en seiltur kan ikke måles i penger og er like god om man seiler en båt på 26 fot eller en båt på 40 fot, forskjellen blir bare de andre bekvemmelighetene som størrelse på toalettrom o.l.

Og for å svare på det siste spørsmålet ditt, båtene fra 80 tallet er seilbare akkurat så lenge som eierne ønsker at de er seilbare. (les: vedlikehold)

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

Nå er vel heller ikke den eneste motivasjonen din for å kjøpe seilbåt økonomisk og at du bare skal bruke den som pendlerleilighet? Livskvaliteten man får på en seiltur kan ikke måles i penger og er like god om man seiler en båt på 26 fot eller en båt på 40 fot, forskjellen blir bare de andre bekvemmelighetene som størrelse på toalettrom o.l.

Jeg har ikke prøvd å bo i båt over lengre tid, men jeg har jo oppholdt meg en god del ombord, både sommer og vinter. Første båten var 24 fots plastbåt fra sent 70-tall (Grenada 24), andre båten er 29 fots plastbåt fra sent 70-tall (Naver 29), og nå har jeg kjøpt et beist av en båt på 12 tonn og 44 fot. Jeg har foreløbig ikke så mye erfaring fra den siste.

Jeg tror faktisk påstå at seilgleden vokser jo mindre båten er og jo mer spartansk utstyrt den er; man kommer nærmere vannet, man får raskere respons på seilføringen, og for min del synes jeg det gir litt mer glede å prøve å følge med på papirkart, staker, fyrtårn og kompass enn å bare se på en skjerm og konstantere fart og posisjon. Det er også en av grunnene til at jeg er skeptisk til å selge 29-foteren.

Komfort er på sett og vis avhengighetsskapende - det er lett å oppgradere, men vanskelig å nedgradere levestandard. På bakgrunn av dette vil jeg anbefale å starte smått. 24-foteren hadde en vask og saltvannskran som aldri var tilkoblet fordi slangene måtte kobles fra for å få åpnet motorlokket - 29-foteren har vanntank, elektrisk vannpumpe og kraner både på bad og pantry. Muligheten til å vaske hender og ta oppvask uten å måtte hente opp sjøvann i bøtte føltes som et enormt fremskritt. Vi hadde en godt voksen spanjol som bodde på 29-foteren min i flere måneder i fjor, på sommeren og i oktober/november - men det var visst ikke så veldig behagelig for ham på senhøsten. En liten plastbåt har som regel lite isolasjon, det er vanskelig å holde varmen, og kondens/fuktighet er et stort problem. Dette kan tildels bekjempes gjennom dieselvarmer/pottebrenner eller landstrøm (luftfukter + elektrisk ovn). Jo større båt, jo mer energi trengs for å holde varmen - men problemene med fuktighet blir som regel mindre (større båter er oftest bedre isolert eller har plass til mer isolasjon, større luftvolum medfører at fuktighet fra utånding og matlaging ikke blir like intenst, etc).

Bleiebarn har vært en utfordring på de mindre båtene - det kan være en stor fordel med dusj og varmtvann, samt noe dørkareal for krabbetrening. Jeg føler ikke at vi har behandlet våre yngste barn særlig bra i båt - mest bare pakket dem inn i solide papirbleier og overlatt dem for seg selv i forpigg eller stikkøye så lenge de ikke har klaget. Men, treåringen er veldig glad i å dra på båttur nå (selv om han ofte foretrekker å være innombords - der slipper han nemlig å ha på seg redningsvest). Antallet barn samt ønske om å ha med gjester er en veldig signifikant årsak til at vi har oppgradert til stor båt med nok plass, to bad, septiktank, dusj, varmtvann ...

Et annet moment - har man tolv tommeltotter og lite erfaring med båt, så er det nærmest gitt at båten vil falle relativt mye i verdi. Man vil gjøre kostbare tabber (som å bruke en kort brest og få kryssholt revet av med tidevannet, krasje med et brufundament i motvind pga feilestimering av strøm og vind, gå på grunn, brenne i stykker startmotor, søle diesel, gjøre en dårlig innsats mtp vedlikehold, etc ... bare for å nevne noen av alle tabbene jeg gjorde med forrige båt) - derfor anbefaler jeg også å starte med en billig båt - og helst en båt som er såpass liten at skadene på andre båter og bryggeanlegg blir minimale når man tabber seg ut på havnemanøvrering på en vindfull dag ... :-)

Ellers er det gjort research (globalt) som viser at blandt oss som har økonomisk evne til å dekke de helt elementære basisbehovene (altså de aller fleste av oss), så er man lykkeligst dersom man har bedre velstand enn naboen. Velg en båthavn med maksstørrelse på båter ;-) 29-fot var regnet for å være skikkelig stort og luksuseriøst i sin tid - en skikkelig familiebåt. Det kan kanskje tenkes at en av grunnene til at vi oppgraderer er at vi stadig vekk opplevde å være minste båten i gjestehavner o.l. ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ja, du har nok rett Rainbow. Jeg har veldig lyst til å seile, og jeg kjøper ikke båt for å spare penger. Jeg tror nok jeg må ha en med eget toalettrom hvis jeg skal få med fruen på lengre turer. Også greit å ha litt plass for å kunne ta med seg venner. Hadde vært helt fantastisk å kunne ta med seg et vennepar ei helg i den sørlandske skjærgården. Normalt bruker jeg alltid veldig lang tid på å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe, siden jeg har en eller annen tvangstanke om at jeg alltid må få maks ut av pengene. Kanskje jeg i dette tilfellet bare skal gå for feel-good-faktoren som ble nevnt tidligere... Det hadde jo også kan skje vært en ide som nevnt tidligere å lånt seg båt første sesongen, men jeg tror jeg muligens er såpas norsk inn til beinet at jeg trenger å eie... :-P

Jeg tror ikke noe som helst på at man kan ha en 32 fots båt til 10.000,- i drift og vedlikehold, ikke engang 20.000,-. 30.000,- er kanskje mulig, men 40.000,- er ikke å ta i. På toppen må man legge rentekost og verditap. Båt koster penger, kort og greit. Vil du ha en "kostnadsfri" båt kjøper du en sliten pionerjolle.

Synes ikke det riktig å la et slikt regnestykke stå helt uimotsagt. Vi kan begynne med båtplassen, ABFs priser står på websiden. For rundt 5000,- får du plass og opplag etter et år eller to på venteliste. Forsikringen er rundt etpar-tre tusen. Opplagsbukker fulgte med båten. Parkering trengs ikke på øya, måndskortet dekker all transport til Hovedøya og Lindøya. Et spann Mille koster rundt 1000,- og litt annet olje, oljefilter, polish og voks koster vel kanskje 1000,- til. Omtrent 10.000,-. Seil, tau, sprayhood og andre ting som har en rimelig levetid må man jo legge til, men det er investeringer som ikke må tas hvert år særlig ikke om du i utgangspunktet kjøpte en brukt båt med alt i nogenlunde brukbar stand. Selv har jeg hatt båt på Hovedøya siden 1991 så jeg har endel erfaring med kostnadene.

Det er mulig å gjøre det billig eller man kan sløse, alle er forskjellige. Noen kjører dyr bil, mens andre sykler eller har månedskort.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...