tobixen Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 40 kNOK pr år for en "liten" seilbåt, det inkluderer i såfall verditap, kapitalkostnader og rimelig kompensasjon for egeninnsats - skulle jeg tro. Uten at jeg har gjort noe som helst regnskap på eget båthold... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
AndersH Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Jeg skal ikke synse eller spå. Jeg skal snakke av egen erfaring siden jeg for ca. 3 år siden kjøpte min første seilbåt. Når det gjelder kostnader til båtplass må jeg snakke for Bergensområdet hvor jeg har hatt min båt. Jeg kjøpte meg en Jeanneau Rush 90 fra 86(ish). Det spesielle med båten min var at riggen var byttet så båten hadde topp moderne Selden rullemast, noe jeg synes var glimrende som første seilbåt!:-) Kjøpet var en byttehandel med mellomlegg så om man fjerner prutning på begge båtene og går ut i fra finn annonsepris, kjøpte jeg båten for ca. 220.000,-. Jeg brukte et sted mellom 50 og 100.000,- på å modernisere båten før jeg tok den i bruk, så i 3 år hadde jeg en 30 fots seilbåt med rullerigg, dieselvarmer med digitalmodulator (automatisk temperatur), varmtvann, Garmin plotter, autopilot, TV, dusj bakpå med varmt vann, osv osv. Alt man trenger for TOPP komfort på sjøen og i havn. Komfort og brukervennlighet som lett matcher en sprell ny 30-foter i dag. Jeg solgte båten etter 3 år for 250.000,-. Med andre ord ca. verditap på 50.000,- på 3 år, om man medregner investeringene i båten. Dersom jeg hadde kjøpt og solgt båten uten å gjøre noen endringer på den, hadde jeg nok tapt mindre penger. Når det gjelder driftskostnader kommer jeg fra en Askeladden Beetle med innbords dieselmotor og hekkaggregat. Selv på en såpass liten motorbåt ryker det lett 10-15.000,- i servicekostnader i året. Og da har man ikke engang regnet på dieselkostnader. Da jeg konverterte til 10 fot større seilbåt ble jeg overasket over hvor LAVE driftskostnader en seilbåt i den klassen har. Et kjapt overslag basert på at man gjør ting litt selv på en så enkel motor (Yanmar 2GM) og kjøper delene på Maritim: Anslagsvis materialkost på vask/polering: 500,-Anode på aksling: 150,- Olje/filter: 500,-Dieselfilter: 60,- Bunnstoff: 500,- (3 liter) Det er klart at man KAN bruke mer penger på båten om man vil, eller om noe ryker, men dette er de faste faktiske servicekostnadene jeg hadde på min båt. Jeg betalte 12.000,- for en (etter Bergens målestokk) dyr båtplass. Da hadde jeg vann og strøm og betalte ikke noe ekstra i forhold til hvor mye jeg brukte. Opplagsplass fulgte båtplassen, krybbe, opplagspresening fulgte med båten, også når jeg solgte den. Verditap kr 16 666,67Forsikring kr 3 000,00Servicekost kr 1 210,00Båtplass/opplag kr 12 000,00Kranleie kr 2 000,00Diesel (mye bruk) kr 5 000,00Sum inkl. verditap: kr 39 876,67 Det man ser er at det er båtplass og verditap som koster penger. Alt det andre er peanøtter i den store sammenhengen (eller som noen sier, en pølse i slaktetiden). Gjør du et godt kjøp, og evt. et godt salg, er mye gjort for å finansiere båtholdet i noen år!:-) Legger du båten på bøye kan du også spare masse penger siden det er VELDIG mye rimeligere enn båtplass i brygge. Jeg har akkurat kjøpt min Seilbåt nr 2 og mener dette er de mest velanvendte pengene jeg bruker!:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 "Første båt" drar opp utgiftene en del. Mye rart en kjøper fordi en tror en trenger det på første båt. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Det er helt klart mulig å ha båt i denne klassen for mindre enn 40.000,-, (før ibregnet kapitalkost og verditap), men jeg tror nok det er mye mer vanlig å ligge på pluss/minus denne på denne summen enn pluss/minus på halvparten... om man tar med de større kostnadene som kommer bare man har båten lenge nok og fordeler kostnadene over eiertiden. Å ikke ta med disse er vel å lure seg selv? Kjøper du en seilbåt i denne klassen til denne prisen er det ett eller annet dyrt som garantert nærmer seg slutten av sin livssyklus. Sprayhood pluss kockpittelt, eller byttemotor, eller seilgarderobe, eller puter som trenger å trekkes om,.. hver av disse tingene koster ikke tusenlapper men titusenlapper.... autopilot, varmeanlegg, ankervinsj... en båt kan ha masse dyre saker som ikke varer evig. Du kan selvsagt la være å erstatte ting, og senere selge den som et "prosjekt", men da får du også mindre for båten din. Båtplass og opplag kan være en betydelig kostnad om du er kresen på hvor båten skal ligge. Man kan selvsagt si at det blir billigere om noen år når man endelig har fått seg en rimelig medlemsplass, men i mellomtiden betaler man både medlemskap og dyrere båtplass. Men det er jo også store prisforskjeller mellom ulike marinaer... veldig store. Jeg brukte Leangbukta som eksempel da dette er en av de største og mest populære havnene i storoslo, og er langt fra den dyreste, Den billigste båtplassen avertert på finn.no i storoslo i dag, på 400cm (ikke lysåpning men cc på utrigger) er annonsert til 8.000,-. Denne ligger på lakseberget. Bare et steinkast unna, på Solvik, finner du en 400cm til 16.000,-. Og, som det nevnes her, er du villig til å ta buss/bane/tog for å komme til ferga som tar deg ut til båten din som ligger på Hovedøya, ja så får du det enda billigere. Husk, det er mulig å faktisk tjene penger på bruktbåter også... alt avhenger av om du klare å gjøre en god handel og et godt salg i samme marked. Til spørsmål om du kan bo i en båt på 31 fot komfortabelt, så er svaret ja. Jeg har bekjente med denne båtstørrelsen som bor i båten året rundt. Du blir derimot vesentlig mer komfortabel om du kan boltre deg på 33 fot. Derfra blir utbytte per fot ifht pris fort avtakende mener nå jeg. Til spørsmål om hvor lenge en åttitallsbåt kan holdes i live, så er svaret den at du fortsatt finner eksemplarer av de første plastbåtene fra femtitallet. Dersom du tar vare på båten vil den kunne overleve deg. Men, du kommer til et punkt der det vil være mer lønnsomt å bytte til nyere båt enn å senke penger i en gammel... med mindre båten er så gammel at den regnes som et klenodium. Du kan finne en 100 år gammel Colin Archer på finn.no til 400.000,. du kan også finne en som er snaut 12 år men som er et prosjekt til ca 40.000,-... En sak som kan være greit å ta med i vurderingen er hva du kan spare andre steder. Tar du feks ferien i båten framfor en all inclusive til syden, så har du kanskje spart penger... En båt kan du bruke hver ettermiddag og hver helg om du vil. Tilsvarende glede fra andre fritidssysler kan fort koste langt mer. Bruker du båten mye så er det ikke sikkert at regnestykket blir så ille. Men bare så det er sagt, det koster å ha båt. Skal båten være egnet å bo i, kunne romme deg og dama og et vennepar på tur, ja så kan det koste "mye". En totalt nedribbet seilbåt på 24 fot trenger ikke koste mer enn en stor neve lommerusk... men koster gjør det uansett hva noen andre skulle mene. Jeg har i år begynt å føre regnskap over hver eneste krone - og det er lite hyggelig lesing. Eksersisen er likevel nyttig da jeg helt klart ser hvor jeg kan spare store penger ved å handle rett mengde fra billigste utsalg, og kanskje også bytte merke... Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Mange gode tips og mye bra tilbakemelding her. Var ute å seilte som mannskap på regatta i dag, og det ga mersmak så det sang i veggene. Utrolig artig å være ute på sjøen og trimme seil! De jeg var ute med syntes det var litt seint når vi kom i land, så de ble bare i båten og kjører derifra på jobb i morgen tidlig. Det er sikkert skikk og bruk å moderere seg litt på forum, men fy faen så digg! Jeg er en av dem som har flyttet til sørlandet og blitt frelst! Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Mange gode tips og mye bra tilbakemelding her. Var ute å seilte som mannskap på regatta i dag, og det ga mersmak så det sang i veggene. Utrolig artig å være ute på sjøen og trimme seil! De jeg var ute med syntes det var litt seint når vi kom i land, så de ble bare i båten og kjører derifra på jobb i morgen tidlig. Det er sikkert skikk og bruk å moderere seg litt på forum, men fy faen så digg! Jeg er en av dem som har flyttet til sørlandet og blitt frelst! Jeg lukter trefotssyke før du i det heletatt har kjøpt deg båt :) Husk sesongen har begynt, og kost/nytte reduseres for hver dag som går. Klin til,og løp og kjøp før forstanden tar kontroll! Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Noen tanker om denne? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=48442254&ref=stream&trel=ad Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Den fremstår som velholdt. Det er en god ting å se på annonsen at ting har blitt oppgradert jevnlig og helt fram til nylig, det tyder på en eier som holder tidens tann i sjakk. Motor er en viktig del av båtkjøpet, og her stusser jeg litt: "nyere motor" kan bety så mangt. Ny motor i 2011, eller 2011-modell installert i 2013, eller en 1985-modell installert i 2011? Dersom den var ny i 2011 så har den altså gått i 1300 timer på tre sesonger. 1300 timer er ikke noe å bry seg om ifht motorens levetid igjen, men det kan si noe om hvor mye båten har blitt brukt, og dermed også gi en antakelse om seilgarderoben fra 2005, om man antar at seilene har blitt brukt like mye. Med utgangspunkt i en gjennomsnittsfart godt under skrogfart kan man da anta 10-15.000 sjømil på drøyt tre år... det er mye. Dersom dette gjenspeiler seilingen siden 2005, ja så skal du ikke se bort ifra at seilene er klare for utskiftning. Vi snakker altså om flere timers seiling/motring hver eneste dag i sesongen. Jeg tror vel da heller på at dette ikke er noen ny motor, men en brukt byttemotor av ukjent årstall som ble satt inn i 2011. Så enten sitter du med en motor som ikke er så jev som annonsen sier, eller så sitter du med slitne seil... men andre får gjerne korrigere meg her. Annonsen sier ingenting om livbåten eller nødpeilesenderen er kontrollert og sertifisert... hadde den vært det ville det sannsynligvis stått i annonsen. Noe av utstyret, som feks GPS'en begynner å dra på årene og var fra nederste hylle når den ble kjøpt. Det er en helt ok GPS, og gjør jobben . Utstyrssiden er ok og det du behøver, men det er ingenting her som er fra øverste hylle... men ting du trenger og som er helt ok. Jeg kan ikke akkurat se på bildene at det flommer over med vinsjer eller fallavlastere At den er utstyrt til havseilas kommer vel anpå tilstanden på redningsflåte og nødpeilesender. Utover dette har den Radar og radardeflektor som er kjekt på et havseilas. Men, ønsker du å betale for alt dette? Det er ikke normen at du finner alt dette på båter av denne alder og størrelse. Det øvrige utstyret derimot er veldig vanlig. Jeg kjenner ikke denne båten, men løsningene på bildene virker gode. Dersom han faktisk får 250.000,- for denne, noe jeg synes høres drøyt ut, så ville jeg heller ha gått for en Albin Nova på 33 fot og tatt de 50-90.000,- jeg hadde spart på dette og investert disse i ankerdrammer og utstyr du kanskje vil sette mye større pris på som denne mangler, feks ankervinsj, gummibåt med påhengsmotor, cockpittelt, lazyjacks med lazybag, eller annet snacks fra godtebutikken. Det ligger for tiden tre Albin Novaer ute til under 190.000,-, og alle har sikkert et prutningsmonn. For ti år siden mener jeg man betalte 350.000,- for disse, og 250.000,- for to-tre år siden. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Hei, Forgus er en kvalitets båt:) Motoren har nok gått mere enn gjennomsnittet, men det er en Volvo d1. Disse er vel produsert fra 2008?, så med skikkelig vedlikehold ville jeg ikke vært bekymret. Prisen er nok littegrann i overkant, ifht dagens marked, men det kommer jo oxo litt an på hvor "sugen" selger er;) Er du interessert går det jo an å legge inn et "skambud" 175.000? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Zooper: veldig grundig tilbakemelding! Jeg har ikke kompetanse til å vite hvilken hylle utstyret kommer ifra, så det var veldig greit å få klarhet i dette! Trygve: godt tips. Det eneste jeg kan tape på å legge inn et lavt bud er jo å få nei! Hvis båten ikke er full av osmose er det vel et godt kjøp til prisen du nevner? Ikke at jeg tror han går for det i og med at den akkurat ble lagt ut for salg, men det skader ikke å prøve! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Hvis båten ikke er full av osmose er det vel et godt kjøp til prisen du nevner Det er det som ville bekymre meg med denne. Båt fra 1981 som er pakka inn i epoksi i 2005 høres ikke bra ut. Ellers, Forgus er svensk kvalitetsbåt på sitt beste. Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Er det et problem å pakke den inn i epoxy? Den blir jo tett.... Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Den blir kanskje så tett at den eventuelle vesken som alle rede ligger i kompositten blir der? Er det ikke mulig å tørke det ut innenfra? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 http://www.baatwiki.no/wiki/plastpest - det finnes folk på dette forum som mener innesperret fuktighet bak epoksyprimer er større årsak til plastpest enn manglende epoksyprimer. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
bare lek(k)er Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 (redigert) Hei igjen; ) Jepp, det er riktig, tørker dårlig innenfra. Det gikk en Forgus 31 på finn for ikke lenge siden, tror prisen var 150' d1 motor fra 2008 -på den oxo, rulle mast som trengte reparasjon og slitne seil, dårligere utstyrt enn denne. Tror dette er et bra kjøp, aktivt bruk og jevnlig oppgradering er veldig positivt. Ikke forseil på rull på denne, eller fall til cockpit, grunnlag for prisreduksjon? (avhengig av ditt bruk/mannskap/preferanser) ref tidligere diskusjon på forumet. Trygve ps. Forgusen er veldig romslig, muligens bare maxi 95 som har mere plass i denne klassen, men Forgusen seiler bedre (og er etter min mening mye penere! ) Redigert 22.Mai.2014 av bare lek(k)er (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Maxi 95 er uansett ute av bildet. Nå er det vel en Comfort 32 og muligens en Colvic 31 som er oppe til vurdering. Ja, og Forgusen da... Fordelen med Forgusen er at den står her i Kristiansand. Tror jeg skal ta en telefon og høre om jeg kan få en visning. Bra du nevnte det med fall til cockpiten. Det hadde jeg ikke tenkt på! :-) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Jeg mener alle fall til cockpit er vesentlig. Gode vinsjer er vesentlig, og gjerne flere enn to. Rullefokk er også ganske så knæsj... dette er utstyr som gjør båten enkel å seile alene og derfor mye viktigere enn noe av det andre utstyret som er i denne båten. Bedre å kjøpe en båt som har det utstyret du behøver framfor å bruke tid og penger på å ettermontere... Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Ja, det er jo også et vesentlig poeng. Jeg har jo lyst til å bruke sommeren på sjøen, og ikke i havna. Har blitt invitert med på fløde-seilasen (Kristiansand - Lillesand) på lørdag. Gleder meg som en unge til å komme utpå igjen! Med all den gode hjelpen jeg får her inne på forumet er det ikke lenge før jeg kan dra ut når jeg vil! :-) Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Hva legger du i eget toalettrom? På min Albin Ballad har jeg det på en måte, da toalettet er mellom salong og lugar, med mulighet til å stenge begge veier med dør. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Ang. Colvic så er den den mest "ukurante" båten av de du vurderer, bør være mye oppgradert. Det ligger pr i dag over 70! båter over 31 fot med pris mellom 150" og 250" her er link til noen av de jeg mener du bør vurdere nærmere.... og som jeg tror kan være mulig å få til under 200" (jeg har bare tatt ett tilfeldig utvalg, og listen er IKKE uttømmende;) noen er oppgradert mye, andre mindre... http://Hallberg Rassy Monsun 31 – Godt vedlikeholdt og mye nytt Jenneau Rush 97 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48560501&searchclickthrough=true Willing http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48487828&searchclickthrough=true Comfortina, super kvalitetsbåt seiler bra! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48438624&searchclickthrough=true Contrast 33 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48414375&searchclickthrough=true Gladiator 33 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48348657&searchclickthrough=true Enda en Comfortina http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48332863&searchclickthrough=true En Monsun til http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48329319&searchclickthrough=true Jenneau Sunrise 35, kan nok være litt å gjøre med denne, men ok seiler mye plass/fornuftige løsninger http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48243143&searchclickthrough=true Albin Nova http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48240070&searchclickthrough=true Arcona 32 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48222050&searchclickthrough=true Finn også flere Forgus, Comfortina, Willing osv.... Lykke til med båtjakten! Trygve Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Hva legger du i eget toalettrom? På min Albin Ballad har jeg det på en måte, da toalettet er mellom salong og lugar, med mulighet til å stenge begge veier med dør. Jeg tenker på det som eget rom så lenge det er mulig å lukke igjen en dør. Slik du skisserer Balladen din så tenker alle fall jeg på det som et eget rom! :-) Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Et lite tips er å kjøpe en båt i god stand, min erfaring er at det er lettere å tenke på å jobbe, enn å faktisk gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 paulseeti, jeg får dessverre ikke mulighet til å se på comforten denne uken. Forstod det slik at selger ikke er tilgjengelig en stund fremover, så da får vi eventuelt ta det igjen når det blir muligheter. Comfort30, har også samme løsning som Albin Ballad'n til Ailuwest. Fra salongen er det en dør frem til et halvåpent toalettrom fremover til forpiggen. Der er det ofte en dør, men det har ikke jeg montert. Helt lydtett blir det riktignok ikke :) Så om en gjest som ellers sover i salongen eller akterkøya, må på toalettet om natten, og du ligger i forpiggen, så ligger du med hodet ca 40 cm fra toalettskåla, riktignok med en vegg mellom... :) Har du vært på noen visninger på båter som er i aktuell prisklasse og størrelse? -foreslår at du rett og slett kommer deg på visninger for å få erfaring med å gå på visning. Du vil lære nye ting hver gang, se hva du får for pengene, hva du kan forvente deg av tilstand og utstyr. Jeg kjøpte den 4. båten jeg så på, og tok med meg god læring hver gang. Så blir det også lettere å vite hva du vil ha, hva du trenger av fasiliteter mm. Så oppfordringen for helgen blir: kom deg på visning! :) Sitér dette innlegget Link to post
paulseeti Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Hei igjen Eureka! Han drog visst ikke før neste uke, så hvis du har tid til uka hadde det vært supert! Hvis ikke får jeg kanskje bare prøve å komme meg nordover selv en gang. Du har sikkert helt rett i at jeg burde dra på en del visninger selv. Få litt feeling med det. Vedrørende det å ligge 40 cm fra ei doskål, så tror jeg det skal gå bra. Jeg har jo bodd 1 time unna Molde nesten hele livet..! Neida. Skal ikke igle på meg noen romsdalinger. Jeg hentet jo fruen i Molde, så jeg skal kanskje være forsiktig med hva jeg sier... :-P Mye pent i Molde! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Og Finnfire 33 i Bergen med ny motor og gode seil til 100' er ikke aktuelt? Gikk nettopp forbi båten, bortsett fra litt slitt treadmaster er den meget bra. Furlex, cockpit-telt som er få år gammelt, meget funksjonell cockpit. Denne er rask og kan også brukes i regatta! Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.