Jump to content

Gummibåt - større motor og flere personer enn sertifisering?

zooper

Recommended Posts

Hei godt folk,

jeg er i markedet etter en gummibåt og påhengsmotor og vurderer et valg som innebærer overskridelser av ISO-sertifiseringene.

En tunglastet jolle som ikke kommer opp i plan betyr ikke bare at man kommer sent fram, men også noe langt værre... at man blir søkkvåt. Altså bør en jolle både ha plass til, og flyte flyte godt med, alle ombord samtidig som den har motorkraft nok til å dra den opp i plan med alle ombord... en lang jolle kommer også lettere opp i plan enn en kort jolle. Så i følge det prinisppet bør en familie på fire pluss en hund ha minst en 310cm jolle med 15hk for å samtidig være innenfor sertifiseringen. Hadde det bare vært så enkelt!

For min del må det kompromisses stort pga manglende plass til lagring ombord i seilbåten, manglende plass til å pakke og håndtere jolla på dekk, vekt på jolle og motor, og ikke minst pris. "Større er bedre" kun når jolla er i bruk, men tilfører ellers bare omvendt nytte.

Jeg vurderer derfor en langt mindre 260 solid og heller en litt for stor 8hk totakter. Sistnevnte er for å kompensere for stor last (2t lettere enn 4t, og en 4hk veier det samme som en 8hk da det i prinsippet er samme motor men uten plombering). Problemet med et slikt valg er at en 260 solid med oppblåsbar kjøl er kun ISO-sertifisert til 3+1 personer og med 370 kg i total nyttelast, samt at anbefalt motor er på kun 3-4hk og med maks tilatt motor på 6hk. Nå er barna små, og jeg vil være innenfor tilatt antall personer og godt innenfor maks nyttelast enn så lenge - selv med en liten labrador ombord og noen handleposer. Men motoren er utenfor hva som er "tilatt og anbefalt". Når barna vokser til derimot vil jeg også være i grenseland i forhold til maks nyttelast og oerskride overskride maks antall voksne. Nå kan det jo hende at både jolle og moto byttes ut innen den tid...

Mitt spørsmål er om det er direkte uklokt å overskride ISO med 2 hk og en halv person på feks en Zodiac cadet 260 solid (oppblåsbar kjøl og bunnplater)?

Jolla skal primært brukes til skytteltrafikk mellom seilbåt og land for å lufte barna og hunden - flere ganger om dagen. I disse tilfeller vil avstandene som oftest være korte og farten lav. I andre tilfeller vil hele eller deler av familien dra litt lenger, feks for å komme til butikken, eller for å utforske. Nå vil nok neppe en 8hk få hele familien opp i plan, men noen ganger vil vi jo ikke være fulltallige. Det er her altså snakk om å finne et kompromiss.

Redigert av zooper (see edit history)

Her var det mye info og litt vanskelig å følge tråden, men prøver å svare.

Umiddelbart tenker jeg at du bør gå for en Rib i stedet for en gummibåt, Riben har mye bedre sjøegenskaper og du trenger ikke noe større motor.

En suzumar eller Grand Rib på 310 oppfyller kravene dine uten å lage kompromisser. RIben sleper du etter seilbåten når den ikke er ibruk.

Maks last er innenfor lovlig område (520-550 kg) og det er ikke noe problem med en litt større motor enn den er godkjent med hvis du ønsker mer fart.

Hvis økonomi er et stort issue må du enten gå for en brukt rib eller et skikkelig kompromiss med en gummibåt (Gummibåt er etter min mening en dårlig løsning her).

eksempel på båt som kan passe: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48341319&searchclickthrough=true ( solgt da :-(

Redigert av Janoho (see edit history)

2 voksne og 2 barn pluss en hund... opp i plan med en ganske kort gummibåt med noe ustabil og myk "bunnkonstruksjon" og 8 Hk? Jeg har mine sterke tvil om dette i det hele tatt vil i plan dog uten at jeg skal garantere noe som helst. Men jeg har i flere år selv hatt en Suzumar på 270 med oppblåsbar kjøl/dørk med en 2T Tohatsu 8 Hk. Den går veldig lett i plan med en voksen og vi får den da også opp i plan med 2 voksne, men deretter.... :nonod: 3 voksne... NJET i vårt tilfelle. Det er ikke noe tvil om at RIB er noe helt annet enn oppblåsbar kjøl/dørk selv med høyt trykk i dørken.

I prinsippet er jo en RIB en mer sjødyktig og slepbar jolle enn en ren gummibåt, men det er sjelden et godt alternativ for seilere.

En jolle bør for seilere kunne stues vekk i røff sjø eller på lengre overfarter - det kan man ikke med en RIB. Selv om en RIB ikke like lett går rundt eller blir tatt av bølger og vind, så er den ikke usårbar... og den fyller seg like fort med vann. Selv om man tar ut bunnproppen er det langt fra sikkert at den tømmes fortere enn den fylles når det virkelig står til. En jolle som går rundt kan man komme unna med med både helsa og jolla i behold, men ikke motoren - så den må på dekk (selv om det skal mer til at den går rundt med motoren hengende på).

Å ha en jolle i daviter på en seilbåt er en dårlig idé i røff sjø da man fort kan oppleve at den fylles med sjø - hvorpå noe dyrt og kjært med all sannsynlighet ryker... og med Murphy's lov sterkere på sjøen enn på land, så blir det det dyreste og kjæreste. Den vil også utgjøre et vindfang, blokkere sikt, henge og slenge, gnisse i stykker, være i veien inn og ut av havner, blokkere akterlanterne, etc. etc. Med lave daviter eller snapdaviter vil også jollen ta nede i vannet ved krenging, hvorpå det i beste fall påvirker styring og fart, og ikke så helt sannsynlig at noe dyrt og kjært ryker.

Å surre den fast på dekk er en bedre idé enn daviter, men heller ingen god idé. Det er når det står på at man vil ha den ut, og det er da en stor jolle på dekk utgjør et risikoaspekt. Ellers vil en jolle fort komme i veien for seilføringen og tilgang på dekk. Og for min del, så er det uansett ikke plass på dekk til noen jolle, selv om båten er 36 fot - dette pga et babystag. En RIB krever dessuten mer å lagre på dekk. Daviter er dessuten lite pent å se på og er langt fra gratis i både innkjøp og arbeid.

Altså vil jeg ha en jolle som kan slepes når været er spådd tåelig bra eller når jeg ikke skal på en lengre overfart hvor forholdene kan snu underveis. Under alle andre forhold vil jeg kunne stue vekk jolla. Det beste kompromisset mellom slepbarhet, ytelse, stabilitet og lagring, blir derfor en jolle med oppblåsbar kjøl og hard dørk, og da en som heller er litt for liten enn litt for stor.

Andre ting å tenke på at det er irriterende å bli holdt våken av en jolle som ligger å slår og gnisser mot skutesiden når man ligger til ankers. I noen tilfeller vil man derfor ønske å få jolla helt eller delvis ut av vannet. Alternativene er feks å binde den opp på badeplatformen, legge den på høykant på dekk opp langs masten, eller heise den opp i bommen og la den henge ut på siden av båten. I noen havner vil man ikke ønske å la jolla ligge bak båten uansett. Om dette er mer komplisert med en RIB aner jeg ikke, men det er vel neppe noe lettere...

En siste årsak til at en RIB ikke er et godt alternativ er at den faktisk koster en hel del mer.

Seiler man bare i indre Oslofjord, eller peller seg i havn så fort man kommer litt lenger ut og det er meldt litt ruskevær, ja da kan man vel slepe det aller meste.

Hvis det er så himla korte turer du skal kjøre med jolla, hvorfor skal du da opp i plan? Dog jeg ser dette med hele familien på lengre turer. I det store og hele speiler sertifiseringen sikkerhetsaspekter. Ved å gå ut over sertifiseringen så vil du også sette til side sikkerheten. Det virker på meg som en noe useriøs problemstilling. Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?

Den gangen jeg jobbet innen båt og motor ble vi hele tiden forelagt samme problemstilling. Stadig var det personer som ville ha mer enn utstyret var beregnet for. Og det var all verdens argumenter for at de 'måtte' ha det slik. Vi forholdt oss konsekvent til sertifiseringen, og tapte nok en del salg på det. Husker blant annet en som 'måtte' ha en GH14 med ca. 50- eller 60 hk Mercury. Vi nektet å selge denne pakken. To uker etterpå kom han putrende med ønskedrømmen. Det gikk til slutt ikke bra. GH14 var maks. sertifisert for 25 hk.

Jeg har tatt en sjans og slått til på en Zodiac Cadet 260 Solid (oppblåsbar kjøl + hard dørk) og en "lett" 8hk totakter... så får vi se hvordan det går. Jeg tror neppe den planer med hele familien, men fortsatt at den vil være kjærkommen under mange forhold. Tiden får vise.

Jeg har altså gamblet på at ISO-sertifiseringen har litt "idiotmargin" iberegnet. Tilpasser man lasting og gasspådrag etter forholdene tipper det vil gå helt fint. Jeg gjetter også at HK-begrensningen ikke bare er satt i forhold til hva jolla tåler av krefter, men også vekten på selve motoren. Når farbikanten sier maks 6hk så omfatter jo dette også nye firetaktere som veier 50% mer enn en tilsvarende totakter. Min antakelse er derfor at jeg har litt å gå på om jeg velger en lett totakter. Vekten på en 4hk og en 8hk vil i som nevt i mange tilfeller dessuten være den samme - så hvem vet hva de mener? Ellers så er det nok satt en begrensning i forhold til hvor fort det er trygt å kjøre med en slik jolle under litt røffere forhold og med ulik lasting. Gønner man på med stor motor i sjø kan man feks broache, steile, osv. Å gi bånn pine med selv en 25 hk under blikkstille forhold tror jeg er helt uproblematisk bare man øker gasspådraget gradvis slik at motorfeste holder. Altså, om man bruker hodet når man bruker gassen, ja så tipper jeg dette går helt fint.

Et problem kan kanskje være forsikring og ansvar?

Å overlate båten til barna vil neppe skje med det første, i allefall ikke om jeg finner noen smart måte å strupe kreftene på på en enkel måte.

Det blir spennende å se - jeg skal teste ut og rapportere tilbake hvordan det går.

Bildet er ikke av min båt... men noen er tydligvis mer glad i fart enn andre:

bilde

Du må forklare hvorfor det ikke er kurrant å slepe etter seilbåt, i de fleste tilfeller går dette fint.

Du skriver det ganske bra selv, i "de fleste" tilfeller går det fint. Skal man slepe en rib etter seg kan man egentlig går for campingvogn eller motorbåt. Tøffer en for motor i indre oslofjord går det fint å ha jolla etter båten, men ikke ved normal bruk. En seilbåt seiles i røffere forhold enn hva som er smart å slepe en jolle i. Og seiler vi i marginale forhold (lite vind) vil draget fra slepet medføre at en starter motoren tidligere. Slep øker risiko og reduserer seilglede. På kortere turer ligger den enten under bommen eller på fordekket. Stort sett ligger jolla stuet under dekk, spesielt hvis en skal ta noen lenger etapper.

Ja, det stemmer nok det Men, jeg har jo sett joller med for tung motor hvor man ved hurtig gasspådrag får hele fjorden over akterspeilet og inn i jolla, fordi den ligger for dypt bak og fordi kreftene får jolla til å steil meget når den går opp i plan. Jeg tenker derfor at om man ikke gir full gassomdreining med en gang, men heller tar det gradvis til man er oppe i plan, så skal ikke et par hester ekstra være noe problem om motoren ikke er for tung. Kjører man en tunglastet bå¨t som ikke kan komme opp i plan, ja så bør man vel også ikke gi full pine for å brøyte seg gjennom sjøen.

Tanken min er at et par ekstra hester kommer til nytte der hvor disse utgjør forskjellen på å komme opp i plan eller ikke, ikke at jeg skal gi maks spiker der hvor man kunne kommet opp i plan med en langt mindre motor, eller der hvor man ikke kan komme opp i plan med selv 8hk.

Guest Avmønstret#

Er ikke Maritimgumminen egentlig svaret på utfordringen? Godkjent for 9,9 (i praksis blir jo det 15) og fire personer. Ser at årets versjon er 2,85, det betyr kanskje at de tidligere varientene var 2.60?

Har den gamle varianten selv og seilbåt. Er lett nok til at en kan håndtere den greit opp og ned av dekk. Har 5hk 2-t motor og går greit i plan med godt over 150kg last (meg, pluss tank, pluss en unge eller to og bikkja).

Kan ikke begripe at den er godkjent for 9,9, må bli helt utav kontroll... men det er jo hånden på gassen som avgjør.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...