Lucky Silver Startet 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2014 Hei, Etter en lang vinter i krybbe på land og i tillegg en drøy uke på paller med kjølen dinglende i lufta pga kjølarbeid, så oppdaget jeg idag en ca 15 cm lang sprekk i skroget. Sprekken er ikke synlig fra utsiden, og ser ut til å kun ha brutt ett til to lag med glassfiber. I tillegg har båten noen mindre stressmerker her og der, men disse var der da jeg kjøpte båten. Selvfølgelig fikk jeg ikke med meg disse i min iver etter å kjøpe min første seilbåt men jeg ønsker nå å reparere samtlige. Siden jeg har gjort endel glassfiberarbeid (learning by doing, har vel gjort unna de fleste feil nå...) på båten fra før, så regner jeg med å kunne reparere dette selv, men er ikke erfaren nok til å avgjøre hvor sterk reparasjonen må være. Lurer derfor på fremgangsmåten; hvor stort areal rundt sprekken må slipes ned, bør jeg bruke epoxy eller er polyester godt nok, hvilken duktype, duktykkelse, hvor mange lag osv. Bør dette gjøres mens båten står på land, eller er det best å vente til båten dupper i havet og ligger slik den naturlig skal ligge uten påkjenningen av å ligge i krybbe, eller har dette lite å si? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Sprekker som dette er ikke så lett å se dybden på før mann sliper. Slip tilstrekkelig og om du er sikker på at båten er støpt av vanelig glassfiber (Bygget i Skandinavia før år 2002) er det etter min mening best å bruke det samme som båten er støpt av. Sikkert da vanelig csm. Om du ikke vet så må du ta noen vedhefts prøver. (støpe fast en bit papprør å se om det er kjemisk vedheft. Om det ikke henger så kan båten repareres med vinylester eller epoksy, eller det som henger best. Uansett så er avtrapping med min. 5 cm mindere matte på hvert lag. 1 lag 600gr. csm bygger 1,1 mm Sjekk utslipings dybden å tilfør minst like mye som du sliper bort. Aldrig støpe på bunnen av en båt når den ligger på vannet. Da blir temeratur på det du tilfører og skroget forskjellig. !!!!! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 For deg som kan det grunnleggende om herde plaster så ville jeg lest litt på disse sidene. Han har peiling og har blitt brukt som konsulent for flere i faget polymerkompositt. http://www.osboat.no/Herdeplaster_Article_16.aspx Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Lucky Silver Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Takk for link til den artikkelen Knude! Fant mye nyttig der. Sprekken lå bare i øverste glassfiberlaget, og var forårsaket av dårlig støpearbeid fra fabrikken (Shipman 28 fra 1974). Under et lag med glassfiber fant jeg en massiv klump med polyester uten duk. Fikk slipt vekk mesteparten og bygget opp med ny duk. Skulle gjerne vist noen bilder av reparasjonen, men finner ikke kameraet. Er full kaos her med montering av motor, innredning, støping av gamle gjennomføringshull, omlegging av el-anlegg osv... Avogtil er det stress å være båteier Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.