Barstad Startet 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2014 Hei. Jeg har et kort spørsmål ang turboen på en cummins mercruiser. Litt usikker på typebetegnelsen, men kan nevne at motoren er hvit. Problemet har vært at turboen i løpet av vinteropplaget har satt seg fast. Dette merkes ved at man ikke får opp turtallet, og man hører at motorlyden er forskjellig fra når turboen er løs. Ved årets utsett dukket problemet opp igjen, og dette ble løst ved å ruse motoren i fri. Etter å ha blitt ruset opp x antall ganger, så løsner turboen, og fungerer som normalt. Kan noen av dere forklare hva dette kommer av, og om dette bør utbedres snarlig? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Mest sannsynlig rust i turbinhuset. Ta av slangen fra luftfilteret og drei på impelleren. Pass på å ikke skade denne. Den sitter festet til akselen med en mutter, vanligvis venstregjenget. Det kan hende du må bruke en pipe på denne for å dreie den. Den bør løsne ganske lett. Litt overflaterust i turbinhuset trenger ikke å være noe problem så lenge det ikke blir for stor klaring til turbinhjulet. Å fikse dette med å ruse motoren høres ikke så lurt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Eksos-siden av turbohuset ruster innvendig og turbinhjulet bremses. Dette er jo ikke bra å starte opp med. Tar man av eksosriseren og dusjer inn rustløser eller lignende og dreier den rundt for hånd før oppstart kan det jo bedres. Evt. demontere turbo og turbinhjul for grundig rustfjerning innvendig.. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tommy Sæther Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Er belegg som er bygd seg opp på eksos side, ikke rust som gjør dette problem,, er nok mange som har samme problem hver vår,, det eksos belegg suger til seg fuktighet under vinter og utvider seg ,så stopper turbo blader i dette belegg. Løsning er og ta av luftfilter, bruk en nøkkel og dreie forsiktig i rett eksos retning til du føler at det snurrer lett.. start opp og la turbo blader slipe bort mere av belegg. Hvis man har mulighet for lett ta av eksos del og rengjøre med noe skarpt , er det og en mulighet,, men man må være meget forsiktig slik at man ikke treffer turbo blader slil at de kommer ut av balanse og blir skjeve. Når turbo står stille, skal du og føle endel slakke der,, det er normalt, turbo slakke er borte når kommer høyt oljetrykk på lager. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) Hmmm, nok en ting å bekymre seg for på en turbo diesel Gassturbinmotorer må jevnlig vaskes med kompressorvask. Tro om det er noe å sette inn en vaskedyse i eksosmanifolden, og ta en vask av eksosdelen i turboen før vinterlagring? Men det største problemet kan vel da være at slike motorer ofte er ganske kokset i eksosdelen, og at dette kokset kan fortere løsne i store flak og gå i turboen? Redigert 14.Mai.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
glalaks Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Opplevde det samme på en mercruiser 120 hk i vår på en kompis sin båt. Tuslet ut for å varme motor. Da han dro på skjedde det ikke mye. Ingen turbolyd.. Rett før vi kom inn løsnet Turboen og alt fungerte greit etterpå. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
dobbaen Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Hadde det samme probleme på min motor. Sprøytet litt rustløser inn å problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Takker så meget. Skal i forbifarten bare nevne at det ikke er min motor det gjelder, så jeg er veldig usikker på hvordan de ulike framgangsmåtene dere nevner er å få utført, men skal overbringe beskjedene til rette vedkommende. Ha en knakende fin grunnlovsfeiring ! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 På Yanmar 6LPA er det angitt turbovask hvert andre år, om jeg husker rett. Det er en spesiell væske som skal dusjes inn i luftinntaket. Har vært litt skeptisk til å gjøre dette, men nå er jeg gjene mer skeptisk til å la være. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Den nevnte turbovask er til kompressorsiden av turboen. Problemet til trådstarter er mest sannsynlig på eksossiden. Det er nok litt tuklete å demontere eksosriser for å komme til der og det er antagelig helt unødvendig. Hvis det er sotbelegg så er dette ikke skadelig, tvert imot gir det optimal klaring mellom turbinhjulet og huset. Klaringen bør være så liten som mulig for turboens effektivitet. Men som nevnt tidligere, hvis den sitter fast etter opplag trenger den litt hjelp til å løsne. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Kva er "greit" å bruke til turborens? Eg har hørt at zalovatn et greit, men man ønsker vel helst ikkje at zalo kan komme i kontakt med oljefilmer i motoren ? Tips om mengde osv ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 http://www.r-mc.com/ På en stempelmotor ville jeg demontert slangene til og fra turboen og dusjet inn rensevæske og blåst med trykkluft. Rent vann for å skylle etter vask. Spørsmålet er om det er nødvendig. På turbinmotorer gjør vi dette jevnlig da det har stor betydning for ytelsene men radialkompressorer er langt mer tolerante enn aksialkompressorer og ofte har en turbo litt oljesøl som faktisk renser og inhiberer. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 På større motorer er det vanlig å vaske kompressorsiden med rent vann, kanskje så ofte som hver 50 driftstime. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Denne tråden gav meg virkelig ny lærdom og gode tips...veldig bra! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.